Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 30 Julai 2010

Main2 'nganto' malam pose..


Dulu mase aku kecik2, bulan pose bulan yg keme tunggu2. Bukan sebab posenye tapi sebab indohnye malam2 sepanjang pose itu. Gaye idup keme beghuboh teghuih. Siang keme tido. Malam keme aktip. Lebih kughang mcm musang le. Ase siang keme tekapor di ghumoh. Tapi kale malam, keme lansung idok lekat di ghumoh. Keme tak semayang. Keme sibok sesangat. Banyok aktibiti yg mesti keme buat. Ghasenye kalo idak ade keme, idokle meghiah malam2 di bulan pose tu. Punce keme aktip pun sebab segala antu, setan, jin dan jembalang kate deme kene ikat. Ade yang kene penjaghe kate deme. Kebetulan le pulok, mase malam pose idok le peghonoh keme dengo oghang jumpe antu. Tak ade yang kene seghogoh kene sakat atau kene soghok. Betui2 le agoknye segala antu ngan suku-sakatnye kene ikat kene penjaghe..

Keme main mcm2 mase malam2 bulan pose. Meghocon ngan meghoyam buluh bende wajit. Pade keme yang bebudok nih, pose itu meghoyam ngan meghocon. Meghoyam ngan meghocon tu pose. Tak makan minum siang tu keme idok amik kesoh pun. Keme kan pose pun. Aku sendighi mule pose mase aku daghejoh nam. Sebelom tu, aku pose sekeghat aghi. Mok kate aku kene le juge belatih. tapi sekeghat aghi je. Itu pun aku doh megoh bebeno sebab kawan2 yg lain meghacun idok pose walo sekeghat aghi pun. Selain meghoyam ngan meghcon, keme juge main kejo2. Polih senteghi namanya. Main yang ni keme campo jantan betina. Keme cume main. Keme idok menggate. Keme juge main 'jengkit cine'. Keme main kombet. Yang ni main peghang2. Keme main nyoghok. Keme pande juge buat bende2 yang boleh meletop2 gune bleghang. Keme pakei jejaghi basika atau nok lebih kuat keme pake jejaghi moto. Keme guna bleghang koceh api je. Sumbat2 bleghang kat lobang sekeghu jejaghi, pahtu cocok ngan paku. Doh tecocok paku tu, keme ketuk kuat2 kat mane2 yang sempat. Meletop le die. Tapi dalam bebanyok main, main yang satu ini le yang paling 'hebat' paling bes paling mencabo. Namenya main 'nganto' ...

Kampung keme, keme pangge 'nganto'. Ade yang letok imbuhan sikit jadi 'menganto'. Ade pulok yang tamboh gandaan jadi 'nganto-menganto'. Tapi bendenye same. Aktibiti yang same. "Menganto' itu beghase daghi pekataan bakunye menghantar atau hantar atau hantar-menghantar. Ape yang dianto ? Bagi kumpulan nganto yang baik, deme sediakan setalam due kui2 yang deme makan mase bebuke. Yang kughang baik, kui mun setalam ngan buah2 yg busok2. Yang baiknye betui2 kughang, deme cume anto buah2 takpun sayo2 kampong yang doh layu. Talam2 tadi nanti diletok kat tangge2 ghumoh yang jadi mangse. Doh letok, mule le buat bisin2. Meghocon katok paling bes sebab bisinnye lame. Meghoyam 3-4 buah bedentum2. Letop daghi jejari besika jejari moto pun campo sekali. Pahtu jeghit2, lompat2, pekik2 dan ketok2 dindin ketok2 pintu. Tujuannye bio tuan ghumoh kejo. Tuan ghumoh pulok siap sedia dengan tepong, kadang2 aghang dibancuh minyok. Ghotan pun ade !!! Tuan ghumoh kejo sungguh2. Menkalo tuan ghumah dapat siap le. Muke dilumo ngan tepong ngan aghang tadi le. Main 'nganto' ini bukti oghang dedulu 'spoting' betui.. Tapi sini aku nok ceghite sikit tentang punce aku tobat daghi main nganto nih..Pengalaman yang agok sadis jugok nih hihihihi...

Petang tu doh masok 10 malam teaghir pose. Aku ngan geng aku-Antan Ndu, Antan Piah, Kama, Intan, Taa, Leman dan Ka'it- dah jenuh nganto tapi belum ade yang betui2 mencabo. Keme sentiasa telepah dengan selamat. Mane seghonoh camtu !!. Ghumoh aku pun deme dah nganto. Tapi deme maghoh betui ngan aku. Ade ke patut, aku makan dulu bende yg deme anto tu. Aku idok peduli kan deme. Sampe meghayu2 deme sughoh aku kejo tapi aku wat bodo je. Siap aku masukkan sebijik dua buah pisang dalam poket, baru le aku kejo. Itu pun wat sarat je. Janji kejo je.. Ate, maghoh le deme. Jadi malam ni keme dah pakat nok nganto ghumah Pak Megat, guru silat. Die ade empat oghang anok jantan yang beso2. Mesti bes la. Mase merancang tu anok die ade tapi keme wat tak tau je.. lantok die le. Sume persiapan dibuat. Ade yang bawok labu ayo busok, pisang abu mude, nenah dan buoh2 lainnye. Sume bende tu keme simpan ghumoh Antan Piah. Keme tunggu malam...

Malam itu cuace ceghoh. Bulan petengahan bulan Islam teghang menyimboh suasane kampong. Keme bergeghok pelan2 dan beghati2 mengampiri ghumoh Pak Megat. Suaghe bini Pak Megat tengoh sembang ngan anok daghe jelah di telinge. Kama ngan Leman letok talam bughok ngan buoh2 dan sikit kui di anok tangge paling atah. Taa ngan Intan mule bako kemenyan. Melantong baunye. Keme dengo anok daghe Pak Megat menego bau kemenyan. Deme mula segham. Apa pase tetibe je bau kemenyan ?. Deme soh idok becakap. Keme nahan suke. Taa makin galok mako kemenyan. Intan niup baghe yang dibuboh dalam tempughong. Aku pikui meghoyan buloh. Antan Piah pun pikui jugak. Keme besedie. Antan Ndu ngan Ka'it keluo kan meghocon katok daghi poket. Keme tunggu arahan Antan Piah. Bio bunyi seghentak katenye. Aku nengok muke Antan Piah. Kama nengok keme. Antan Ndu nengok keme. Leman pulok sedap makan pisang. Gampang betui Leman. Antan Piah angkat tangan... HOIII !!!!!! Tetiba tiga anok Pak Megat muncui daghi balik pokok deghoyan idok jauh daghi laman. Keme mongkah laghi. Kain Leman telucut. Aku kando buloh meghoyam. Teghuih laghi. Sempat juge aku dengo bunyi Leman menjeghit sakit. Kama jeghit2 mintok tolong. Bunyi bisin dari bawoh ghumoh pun ade. Antan Piah laghi tak tau mane. Aku idok noleh lansung doh. Aku dengo ade bunyi tapok kaki kejo daghi belakang. Aku cekap sikit kat kawasan tu sebab aku selalu main nyorok kat situ . Aku nyusup bawoh tempat sidei kain. Aku dengo dawei sidei kain dighempoh. Senyap. Aku teghuih beghenti. Aku nyoghok balik peghodu pisang. Aku intei2. Aku nampok ade oghang telentang kat bawoh penyidei kain. Dia mengeluh2 sakit. Aku teghuih mendapatkan oghang tu. Die anok Pak Megat, Megat Sam namenye, tue setaun daghi aku. Die kawan aku jugok..

Aku bangunkan die. Di tangan die ade sebotoi minyok campo aghang. Megat Sam nyumpoh2 aku. Idung die bedaghoh. Ade satu gaghih luke panjang kat muke die.Dia teghempoh dawei tadi. Die tak teghingat ade tempat jemo kain kat situ. Nasib baik tak kene tengkok. Kalo tengkok mau mati cekik die. Aku ghase sian dan ghase besaloh. Aku bawok die ke ghumah yang ade kat situ. Aku jeghit pangge yang lain. Kaki Leman ghabok telanggo ghage ayam Pak Megat. Muke Kama lebam kene penampo. Muke Kama juge dilumo aghang dibancoh minyak. Taa luke sikit kat siku. Katenye, dia temasuk dalam kawoh di bawoh ghumoh. Kain Antau Ndu koyok ghabok. Muke die yang itam makin Itam dilumo aghang. Antan Piah ngan Ka'it tak tau ke mane. Mase tengoh ghehat itu le aboh yang baghu balik daghi teghawih melintah kat situ. Die nampok Megat Sam masih telentang menahan sakit. Daghoh di kaki Leman makin banyok keluo. Aboh beghenti. Die tekejut nengok luke di kaki Leman dan calo di muke Megat Sam. Aboh pangge aku..
PPaaanggg!!....Paaaanggg!..
Waaaaaa...waaaaaa...waaaa....!!!!
Mad tak nok buat dohhhh...


2 ulasan:

Titisan Hujan berkata...

uhhhh...sadis




seronoknya..kat tmpt TH mn ada camni

eMMe berkata...

hahaha.. Nakei kamu ni yop, dulu main nganto camtu ek, x pnh dgr pun.. Ni baru tau... Yop, mcm2 mainan kamu main ye yop, dari mainan yg sakit, tak sakit, keme rase belako, sonok amat la tu zaman kanak2 la katakan, kan dah dpt makan pelempang, hahaa...kalo x, x serik juge ye...