Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 20 November 2012

Rokok Daun Nipah.. Ranting.. Rotan..

Pah(nenek) macam ghamei[ramai] oghang pempuan dedulu juge. Deme gemo[suka] ngisap ghokok. Ape paseinye deme dedulu tu ghamei yang meghokok idok la aku tau. Yang aku taunye, dedulu deme idok gheti[reti/tahu] hukum meghokok. Meghokok idok jadi saloh pade deme. Patut la mase abang-abang aku masok jawi dulu.. lepaih je anu deme kene potong, oghang yang tue-tue ulo[hulur] ghokok mun sebatang due. Kununnye ghokok buat tahan sakit. Mane deme belajo.. kome tanye la deme.. 

Aku selalu tengok Pah isap ghokok. Biasenye Pah isap ghokok daun nipah. Pah lughut-lughut[melurut] daun tu jadi lembut. Bile cukup lembut, Pah buke daun yang tadinye begulung. Pah masukkan tembako sejemput. Kendian, Pah gulung balik.. jadi la ghokok. Pah gune koceh[mancis] api Cap Cili. Bile ghokok disiut[dinyalakan], tembako sambo[menyambar] api. Pah sedut kuat-kuat. Kembang-kempih pipi kedut Pah. Kembang-kempih lubang idung Pah yang mancung. Tapi ghenyang[rimas] isap ghokok daun tu.. nyemedang[selalu] je nok padam apinye. Tu pasei Pah sedut bertubi-tubi.. baghu la lame nyale api kat tembako tu..

Bile aku beso sesikit.. aku pulok tetibe teghingin nok nerey[try/mencuba] ngisap ghokok daun tu. Bile Pah gulung ghokok nipah.. aku pun gulung juge. Pah detok[letak] tembako.. aku idok. Aku isap nipah kosong je. Aku ade terey buboh tembako.. huiiishh.. ghase nok tumpo[mati] aku batuk. Inguih[hingus] meleleh.. telinge ghase macam dipulah. Jadi, isap yang gitu-gitu je la.. Eksen je aku.. Mok idok maghoh[marah].. Aboh idok kesoh.. Kan ghokok nipah je tuh ? Kekadang kalu aku jumpe ghanting kayu yang ade lubang-lubang, aku potong panjang-panjang ghokok. Siut[nyalakan] api.. isap juge macam ghokok. Jumpe batang ghotan yang kecik.. aku balun juge ! Pendek kata, asei jumpe je yang ighap-ighap[iras-iras] ghokok je.. aku balun. Ganaih dok aku ?

Kawan aku lagi handei[pandai].. Die pandei buat paip. Diambiknye buoh pinang, pahtu ataih buoh tu dikorek buat lubang. Lubang tu tempat buboh tembako. Tepi buoh tu pulok dibuat lubang lagi. Lubang tu pulok tempat yang nok disambung ngan buloh kecik. Kan jadi paip tuh ! Beghabih[habis] la keme satu kampong bebudok bebaye[sebaya] keme ngisap paip. Dan seingat aku.. oghang-oghang tue seko[seorang] pun idok melaghang[melarang]... Gamoknye deme menghargai kekeretipan[kekreatifan] keme kot.. hihihi..

Satu haghi.. aku pegi ke ghumoh kawan aku, Padey di kampong Loh/Kuala Karai. Padey duduk ngan Pah die(Allahyarhamah Yang Maimunah bt Mat Arroff). Waktu tu musim buoh tengoh galok[menjadi]. Padey ngajok aku ke dango[pondok] deghoyan die. Elok je lepaih makan deghoyan sebijik due.. Padey pun ngajok aku masok dalam dango. Pelik juge aku.. ape baatan[jadah]nye duduk dalam dango.. di luor kan lebih selese. Idokkk.. didesoknye juge aku masok. Dalam dango, keme duduk besile ngadap sesame keme. Padey ghabe-ghabe[raba] kat dalam bajunye(baju dimasuk dalam seluor). Padey senyum. Padey keluokan sebatang ghokok. Ghokok yang betui-betui. "Winston.. pak sedaghe aku punye.. hihihi..", kate Padey. 

Aku pun tumpang senyum. Senyum jahat aku gamok.. Padey selok poket seluo pulok. Die keluokan 2 batang koceh[mancis] api ngan caghik[cebisan kotak mancis] beleghang daghi kotak kocek api. Ghokok pun menyale. Padey isap pelan-pelan.. Padey telan asap tu.. pahtu keluo ikut kedue lubang idungnye.. Wahh.. aku kagum ! Padey isap lagi.. Isap lagi.. sampei tinggei sepaghuh. " Huii.. Syok..!!", kate Padey sambei ngoyin[tersengih] yang idok putuih-putuih. Aku pun tumpang syiok dok memasei. Padey ulo[hulur] ghokok ke aku. Aku seghobe saloh. Aku idok peghonoh ngisap ghokok yang betui-betui. Padey sue lagi.. aku pun sambor.. Aku sedut sikit.. Pait[Pahit]. Isap lagi sikit.. lagi sikit.. Kepala ghase penin.. Mate kelemanyo[kabur].. Baghu aku nok nyando ke dinding dango..

"Baammmm..!!!"
"Betuoh punye budok.. Kome meghokok engkohnye yak..!! ".

Pah Padey ghemban[baling] keme ngan kayu. Nasib kene dinding dango. Mun kene ke kepale.. Pitam woo.. Aku meloncat[melompat] ikut tingkap, teghuih laghi masok dalam semok. Punye la takut tuhan je la yang tau. Padey pun laghi juge.. ke mane.. aku pun tak tau. Dan sejok haghi tu la.. aku langsung idok beghani ke ghumoh Padey.. Ya.. sampei ke haghi ini !..

SEKIAN

14 ulasan:

myself berkata...

hisap rokok betul memang la kena balun..huhu..buat paip daripada buah pinang dan buluh kecil tue memang kreatif..

Nasir Bravo berkata...

tuedia aihhh,,,pekat nooo..hehehe

need yr support.
iPhone 5 Gadget Impian

Kakcik Nur berkata...

Assalamualaikum Dik Mad...

Padey tu ada lagi tak kat kampung? :)

atuk berkata...

Assalamualaikum A Samad

orang2 tua kat kampung saya sekarang ni masih hisap rokok daun lagi...

kelisa_samudera berkata...

ngape yak aku tak boleh buat tulisan macam ni? dengki betui aku dengan kamu mad.

norhidana berkata...

heheheheh nsb lah sampai ke skrg nih insaf nyer yek...

Titisan Hujan berkata...

pastu isap rokok ke tak hari ni yob???

amirah berkata...

hehehe...mujor tak pecoh kepala!

Kunang-Kunang berkata...

Salam,

Walaupun tak berapa nak faham loghat yang digunakan tapi jalan cerita akak faham.

Dulu masa kecik2 pernah juga curi2 daun rokok orang tua2 belajar hisap. Tapi terbatuk2,

eita berkata...

Jenuh ita mengeja yob..faham lah jugak..adeehhhh....
Bekeng jugak ye nek padey ty

eMMe berkata...

sepandai2 tupai melompat keluar tingkap, akhirnye jatuh juga ke tanoh, tu la.. len kali wat lagik, hehehe.. pengalaman dpt rokok la katakan, hehehehe... kelakar la...

pst: yob mad, saya nak bersalin ari Jumaat ini, mohon maaf bebanyak ye yop.. n same kak fuzee...

insan marhaen berkata...

opah dan mak/abah IM juga merokok dulu...

sebab itu IM nekad tak mahu isap ghokok dan warning kat adik-adik; jangan sesape pun ngisap...

Waqheh berkata...

salam samad, perhh lama tak kesini. gua kantoi merokok depan kedai apek masa umur 16thn. cilakak paksu gua nampak dia beli lg dunhill 20 suruh gua hisap sampai habis..mmg dajei smpai bebuih mulut. balik umah plak kena balun ngn bapak gua..

محمد رازيق berkata...

pergh. rokok daun baru otai bro. hehe