Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Ahad, 18 November 2012

Jumpe kawan lame..

Entri panjang khas buat sahabat-sahabat yang dikasihi : Padey Zamri, Megat Aniruddin, Hafizi dan Zulkapli

Mandi lame-lame. Sabun ke ujung kaki.. Gosok gigi sampei sakit gusi.. Sempo[shampoo] ghambut 2 kali.. Bukan nok ke mane-mane pun..cume, haghi ni nok jumpe kawan-kawan lame. Habih mandi, dighi[berdiri] depan ceghomin beso.. tepuk peghut tige pat kali.. Huh !! Macam bunting 2 bulan.. Aku doa dalam ati.. mintok-mintok kawan-kawan aku pun buncit ghope aku juge.. Kalo idok menanoh telinge ke sindior[sindir]..

Janji jumpe jam 10 pagi.. Sekaghang udoh jam 10 la.. Kakok pulok nyughuh[suruh] aku kukor[parut] nyor 6 bijik. Jangan dehake.. kukor nyor tu dulu.. 10.30 pagi keghoje kukor mengukor siap. Tuko baju yang palin lawa.. Nok jumpe kawan lame mane bulih pakei koman-koman.. kene la tunjuk sikit.. aku macam kome juge.. Ade kemajuan !!..[Uuweekk..!!]. Jam 10.40 aku udoh setat injin keghete. Hmm.. janji pukui 10.. beghansor[bertolak] daghi ghumoh 10.40.. memang aku bepegang pade janji !!.. Tunggu kome.. aku pecut sekaghang...

10.50 sampei Pekan Kaghei. Padey(Zamri), kawan yang palin lame idok aku jumpe ghentung[rentung] nunggu aku di situ. Sekali pandang je die udoh cam kan aku. Gamoknye muke aku masih ghope dulu.. Aku tughun keghete lelaju.. angkat tangan tinggi-tinggi.. mintok maap betubi-tubi ataih tepatnye 'janji Melayu' aku. Peluk Padey sekali. Padey gelok je.. Ghase macam keme idok peghonoh bepisoh pun.. Mesghe[mesra] dan ghamoh macam dedulu. Kughang hajo keme pun same !!.. Belum nyempat nok jemput, Padey udoh tecogok dalam keghete aku.. Idok bertangguh keme ke Kuale Kangso pulak. Yang lain nunggu keme di sane..

Keme kumpui di Restoran Syed. Megat Aniruddin yang cadang ke situ. Ah ! Mane satu pulok la kedei tu.. jenuh ngelewor[merayau] satu kuale idok jumpe. Lah-lah Megat ambik keme. Nampok sangat Kuale udoh asing bagi aku. Ati aku ghase ade bunge-bunge. Seghonok yaamat-amat dapat jumpe kawan mase sekoloh menengoh dulu. Megat makei kopiah putih tinggi. Tajam di puncok. Sekali pandang macam ghoti tisu mamak aku tengok. Badan Megat bulat comey sebijik mase bebudok dulu. Die oghang baik. Aku yakin beno yang itu. Tapi Megat sakit. Sakit buoh pinggang. Tengok bengkok benkei kat lengan Megat, aku sedih..

Padey lagut[asyik] belabun. Tokeh ayam memang gitu gamoknye yak. Hapizi muke comeynye juge macam dulu. Muke baik. Udoh pangkat beso dalam MDSB.. errr.. betui ke tu..?? Zulkapli udoh ghope M Nasir aku tengok. Die ade kilang perabut. Megat cekgu.. Dengor kabonye pandei nangkap gambo.. Aku pulok tukang dengo.. Deme sembang hei mengaei[memancing] ikan.. aku soh[diam]. Deme belabun tentang sipat 20.. aku soh. Deme belabun pulok tentang kamera.. aku soh. Iskk.. ghase aku tengin[bodoh] bebeno bile dengo deme belabun.. Sumenye aku idok beghani nok campor.. Pengetahuan aku zero.. 

Keme kenang-kenangkan balik jaman sekoloh dulu. Aku ghalat sebab banyok sangat yang aku lupe. Keme ceghiter juge tentang kawan-kawan yang lain. Engkohnye ada bebeghape oghang yang udoh meninggei. Yang udoh masuk Tanjung Ghambutan pun ade.. Haisshh.. ! Si polan beceghei.. Si polan kawen lain.. Memacam. Keme banyok ketawe. Selogho keme macam selogho jaman bebudok dulu. Mase tu keme lupe kejap beghape umo keme. Aku dapat rasakan bahawa inilah makna persahabatan yang unggul. Dan, sewaktu memandu pulang aku berkata pada diri bahawa.. "Persahabatan yang terikat oleh keikhlasan.. Cahayanya tak kan terpadam..






8 ulasan:

makchaq berkata...

Bila jumpa kawan sekolah, nampak semua macam tak berubah, makchaq rasa macam makchaq saja nampak makin tua..
Tapi memang seronak bila dapat jumpa semula.. Seronok dengaq cerita depa...

Kakcik Nur berkata...

Tetiba kakcik ghindu dengan Kaghei... Anak sulung kakcik yang dah berbini tu kate, Sabtu depan nak balik ke Kaghei kejap. ziarah kubo neneknye di Loh...

Bila balik, soggang kawan lameun kakcik tak peghonoh jumpe...:(

Abhamz SSU berkata...

assalam, mmg seronok jumpa kawan2 lama...

CintaZulaikha berkata...

wahhh gila syok la jpa member2 lama..seriusss, sgt2 seronok. ni ntah bilalah dpt jpa member2 lama plak..tak turun2 kl agi..

missSenget berkata...

best kan dpt jumpa kawan2 lama..

sama2 boroi x perut depa..?
hahha..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Mmmg le seghonok dapat bersogheih kengkawan lame. Ate dah tuwe ghente ni bukannye senang deme nak keluwor dan berceghatok gheghamei. Lebih2 lagi nak kembalikan `nostalgia` (cakap orang leighah teman) dgn pelbagai kegheinah hidup. Tapi berkumpoi kat Kuale Kangsor tu Yob Mad, dah ghope macam Putrajaya! kedei makanan saknikenye mahei2 belake. Skali2 balik kesane, hoi makbapaak peigheih juga nak belanje deme ni. Oghang kite yang nglewor siang dan malam. Tu le Kuale yang nak kite bangge2kan!

eita berkata...

Seronok bile kumpul semula dgn kawan2 ita jgk lh yg dah hilang kwan..kmana hala ntah

eita berkata...

Seronok bile kumpul semula dgn kawan2 ita jgk lh yg dah hilang kwan..kmana hala ntah