Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 13 Disember 2013

'Game' Kami Sewaktu Kecil-kecil Dulu - Gasing..(Loghat Perak)

Sewaktu aku kecil.. aku seperti anak-anak kecil yang lain juga.. Kami tidak kenal Candy Crush, GTA St Andreas, Angry Bird, Farm Ville atau apa-apa game yang gaduh-gaduh bagai. Bahkan tidak terjangkau  dek fikiran pun. Tetapi, kami tetap punya game kami sendiri. Game yang ternyata telah membentuk diri kami menjadi lasak, pemberani, kreatif dan.. errr.. dirotan berulang kali..

********************************************************** 
GASING

Antan Ndu baghu(baru) balik daghi Pekan Kaghei. Aku, Kama ngan Intan(Faizal) tengah galut ngeghojekan(mengerjakan) buoh manggih(manggis) Pak E Mat Arun. Antan Ndu datang menyongin(tersengih) idok memasei. Idok la keme(kami) hajabkan(pedulikan) die pun sebab memang die memang gemor nyongin gitu. Bile Antan Ndu peghasan datang die idok keme hajabkan, die pun melaung..

"Woii.. kome tengok ne..", kate di Antan Ndu.

Keme tengok kat due-due beloh tangannya yang itam tu ade due bijik gasin(gasing). Satu kala(warna) cekelat, satu kala bighu(biru). Kagum la kemenye.. Aku tengok Kama, Kama tengok aku. Kama tengok Intan, Intan tengok aku. Kama tughun(turun) dari pokok manggih lelaju. Kendian aku ngan Intan pulok tughun pahtu teghuih neghokam(menerpa) ke Antan Ndu. Keme amik gasin ta. Gasin baye telo ayam kampong tu keme belek-belek macam la keme idok peghonoh(pernah) nengok ghope gasin. Tapi keme bebudok kan..

Antan Ndu nampok eksen kemain. Kate di Antan Ndu, ghege(harga) gasin ta satu 5 kupang. Yang kala cekelat tu dibuat daghi kayu. Yang kala bighu dibuat daghi pelastit(plastik). Yang kayu Antan Ndu punye. Yang pelastit ta adik die, Heri yang punye. Keme idok boleh gatei-gatei nok minjam, kate di die. Intan jebik muke tande idok puah ati. Intan tepok bahu aku ngan Kama. Intan sughuh Kama balik ke ghumah ambik paghang(parang)..

"Usoh eksen la Antan.. aku bulih buat lagi lawa daghi gasin tu.. Puiihh..!". Sengaje Intan menyakit ati.

Memang sume keme tau yang Intan tu kalo bab muat gasin yaamat la pandeinye. Intan juge pandei kalo nok milih kayu yang palin bagus palin tahan untuk dibuat gasin. Aku ngan Kama numpang tuwei(tuah) je. Ate, bile Intan udoh nok buat gasin tu.. laju je la keme mintok die buatkan untuk keme sekali.

"Kamu tengok yak Mad.. Gasin aku nanti bulih pecoh belohkan gasin Antan Ndu tu ngan sekali pangkoh je.. Kamu tengok la nanti..". Aku angguk kepale lelaju. Kene sokong.. mun kalo idok takut idok meghase(merasa) begasin pulok aku..

bersambung..

4 ulasan:

amirah berkata...

gasing pelestik ada ek..tak peghonoh nengok nye...

atuk berkata...

Assalamualaikum A Samad

pandai mike pajat pokok manggih

CETUSAN SEIKHLAS RASA berkata...

Ye ke pandai panjat pokok mangis tu? Hmmmmm..... zaman bebudok. Ce suh manjat skrg..

eita berkata...

kite tak pernah pun main gasing....




lama yob menghilang...sihat ke?