Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 27 Jun 2011

Utang punye hei...

Rasulullah s.a.w bersabda:
‘Berhati-hatilah dalam berhutang, sesungguhnya berhutang itu suatu kesedihan pada malam hari dan kerendahan diri (kehinaan) pada siang hari’ (HR. Baihaqi)
Semalam aku jumpe kawan aku. Err.. sebenonye, bulih kate memang haghi-haghi aku jumpe die. Ate, kawan tempat keghoje.. memang nyemedang je la bejembung ngan dienye..
Tapi semalam ghone muke kawan aku ni lain macam sikit. Keghuh yaamat-amat. Sesekali pandang, udoh ghope oghang lepaih kene tampor je aku tengok.. Sedih bebenor.. ye aihh.. Malaih nok nanye, yo die yang mukok ceghiter..


"Mad.. Kamu peghonoh dengor, keghoje tengoh mampuih sebab nok bayo utang ?"
"Hmm.. err.. macam aku ke ?"
"Bukan aku maksudkan kamu laa.. Aku ni haa..!"
"Ngape ngan kamu ? Elok je aku tengok.. Peghut pun buncit ! Hihihi.."
"Aku ni Mad ghase udoh fedap ngan idup aku..". "Tetiap haghi kepale aku ghunsin.. Ayo mate je yang belum keluor lagi.. Aku banyok nanggung utang Mad woo..". "Aku malu ngan kawan-kawan.. Oghang makin lame makin senang.. Aku ni pulok tebalik.. makin haghi makin susoh, Mad "."Aseinye dulu aku buat memacam.. Ingatkan boleh la banyok dapat duit, bolih le mayo utang.. Engkoh-engkohnye.. semuenye lingkup ! Haram jadoh betui la..  Utang bank jangan labun la.. Sekejap overlap.. sekejap-sekejap overlap.. Lah-lah jadi menimbun.. Ni.. nok overlap pun udoh idok bulih ni.. Habih santok doh.. Hiiii... Penin aku ! Peninnn !...".
"Sabooo.. Bukan kamu soghang gitu.. Ghamei..".
"Ghamei ??.. Tapi aku yang palin teghuk !"."Sekaghang ni Mad, aku nok nukor spenda sebulan sekali pun deghe tawu dok !". 


Aku senyum. Kesian pulok aku nengok kawan aku tu..


"Ate.. usoh la pakei spenda.. Tak bolih ke ?".


Aku cube melawok la kununnn...


"Eh ! Ade jugok yang kene peneghajang aku nih kaghang..hihihi..".
"Gini yeop.. Setiap oghang ade buat kesilapan mase mudenye.. Bezenye, ade silap beso ade silap kecik. Silap mase dulu tu kalau dipikio pun bukannye bolih nguboh ape-ape pun.. buat penin bolih la.. Yang udoh jadi.. biokan.. Sekaghang ni mase untuk ghancang balik. Jangan ulang silap yang dulu. Jangan ditamboh utang baghu.. Kene jimat betui-betui yeop.. Ni udoh tahap mesti dan terpakse dibuat ni.. Banyok-banyok berdoa.. Bio tuhan mughohkan rejeki..".


Die tengok muke aku. Pahtu, laju-laju togok baki teh taghik dalam gelaih. Aku teghuih belabun.. lepaih satu.. satu.. Die pulok nengor macam belatuk.. sekejap angguk.. sekejap angguk.. Aku paham sangat masaloh die. Sangat-sangat paham.. SEBAB DULU AKU PEGHONOH BEGITU.. HIHIHI... 

12 ulasan:

amirah berkata...

hidup kalo dalam hutang ni memang rasa susah hati je..

diana berkata...

2x5 la tu..
ahhahah

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum,

Suruh dia baca surah alwaqiah tiap2 malam, insyaAllah, hadis nabi ada kata "kalau baca surah Al waqiah tiap2 malam, kefakiran takkan datang pada kita".

ukhti syikin berkata...

skrg ni semua benda galakkan berhutang.. senang cerita kumpul dui beli cash..


alhamdulillah.. macam tu ler kami amalkan encik samad.. w'pun lambat,, tp puas hati.. tak nyusahkan idup :)

jurnal murahan berkata...

YEOP MAD IS BACK YEEEEHAAAAA ahaha

Aku Dan Teksi berkata...

sy pun banyak hutang,kalau difikir pening kepala,hutang yg kita takberhutang pun ada lagi(jadi penjamin)baru ni kena kapor plk dengan kenkawan,memang pening,sy hanya berserah,jng mengeluh itu sahaja caranya.

Encik MamaT berkata...

sekarang ni hutang sangat2 digalakkan.... mudah sangat nak berutang.... yang dah kena tau la mcm mana seksanya.. huk huk... mcm aku jugak...

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, ater gi mana lame tak timbui Yob? Masuk spital ka...atau MC? Semoga sehat selalu! Ni ajernyer ye berhutang ni merunsingkan jiwa. Tu yg akak cepat2 clearkan utang PTPTN....legaaaa! Kalau buleh beli barang cash. Kalau takde cash dok diam2!

makdara TERdiva berkata...

salam geng terdiva, semoga sihat2 hendaknya..


ada org cakap, kesan dari berhutang ni..sesuatu amalan baik yg kita nak buat pun akan tertangguh2..

marilah kita bersama2 melangsaikan hutang-piutang sebelum terpejam mata

MulutPayau berkata...

kena pikir dulu sbelum berhutang....Tapi kdang2 tu dah pikir bnyak kali pun masih berhutang jugak...hehehe..(mngata diri sndri)

Queenie berkata...

Assalamualaikum adikku samad..

pekabor? lama dh akak tak kemaghi (betui ka?) heh3...

biasanya orang cakap - kerja macam nak mampuih/mati kan, tp akak pernah dgr orang cakap kerja sampai nak kufur...punyalah dasatkan?

org kata berutang tu sedap tapi nak bayornya...mengidap! logic kan?

CikAizA berkata...

ermm.. hutang.. manyak hutang...
hehheh.. CikAiza sendiri pun banyak berhutang.. heheheheh

xperlah. selagi ada niat nak bayar hutang.. doa and berusahalah.. InsyaALLAH akan dipermudahkan jalan utk membayarnya...