Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 29 Jun 2011

Mak Memang Hebat !


15 TAHUN YANG LALU..

Pukui 4 pagi mak doh bangkit tido. Biasanya macam itu la.. Mak teghuih ngale ke dapor.. singgah kejap tengok kot-kot ade pinggan mangkok yang belum dibasuh dalam sinki. Mun kalo ade mak basuh. Mak basuh kain.. RRRRRRRRrrrr.. bunyi mesin basuh. Nyemah mak beli mesin basuh pakei duit jual deghoyan tahun tu.. Senang sikit keghoje mak. Gedebuk gedebak bunyi mesin bila mak spin baju. Ate.. mesin mughoh.. hingornye lebih yak? Pah tu aku dengor mak masuk bilik ayo. Cebuih.. cebuih bunyi mak ceduk ayo. Mak sigham badan mak pelan-pelan. Aku dengor bilik ayo soh.. Aku tawu tentu mak sabun badan dia.. Kadang mak shampoo ghambut. Mak memang beghesih oghangnye. Mak masuk bilik mak.. mak semayang sunat. Mak semayang sunat ini semayang sunat itu, kata mak. 

Mak teghuih semayang satu-satu sampei masuk semayang subuh. Kekadang aku dengor mak mengaji. Mak ngaji pelan-pelan.. Mak idok kaco oghang tengoh sedap megholoh, layan mimpi layan ngigor. Lepaih semayang ngan wirid lebih kughang, mak balik tengok kain dalam mesin basuh. Mak ambik, mak angkut sidei di laman ghumoh. Udoh siap jemor kain, leghah-leghah mak masak kudap untuk keme melantak anok beghanok. Mak selalu masok cucur bawang, nasik goreng yang idok aku tawu tajuknye tapi sedap, teipek nyior.. memacam. Kalo mak ghajin, mak buat ghoti canei. Mak uli tepung dalam talam. Mak lenyek tepungnye pah tu mak taghik dan sangkut tepung beminyok tu kat tepi talam. Mak idok tawu layang-layang tepung macam mamak selalu buat tu.  Tepung jadi nipih, mak gulung-gulung.. mak pintei-pintei jadi bulat. Nanti nok makan, kene lenyek-lenyek balik sebelum goreng. Ghoti canei mak memang sedap tapi kalo udoh sejok.. ghoti canei mak lembut sikit daghi tumit kaki aboh..

Habih sediakan kudap, mak cepat-cepat besiap nok pegi nogheih getoh kat kebun getoh yang lebih kughang sebatu daghi ghumoh. Mak pakei seluo beso penuh betepek getoh sekeghap. Mak pakei baju kughung Kedoh yang idok peghonoh aku tengok bebasuh. Bau hapak idok tawu nok nyakapkan. Tapi mak idok kesoh pun. Mak ke kebun getoh jalan kaki je. mak jalan laju-laju. Mak nogheih kebun 2 eka tu sensoghang. Aboh nogheih kat kebun lain. Mak habih nogheih lebih kughang pukui 10.30. Aboh ngan aku atau abang aku, tinggei dalam kebun sambung keghoje mak. Keme buat getoh keping. Lehor nanti baghu keme balik.

Sampei je di ghumoh, mak cepat-cepat mandi beghesihkan badan mak yang kene getoh kat mane-mane. Mak bekejor pulok ke kedei Yeop Said yang detoknye lebih kughang 300 miter daghi ghumoh. Mak jalan kaki lagi.. laju-laju. Mak meli ikan  mak meli sayur untuk makan tengoh haghi nanti. Balik kedei, mak teghuih masak. Habih masak, mak simpan bawoh sangei beso. Mak letok lesong batu tumbok sambei kat ataih sangei tu.. Mun idok dibuboh menatang tu, nanti kucin gheti angkat sangei tu..  Habih lauk mak dikeghojenye. Mentaghe nunggu aboh balik, mak angkat kain kat penyidei di laman ghumoh. Mak lipat kain-kain. Aboh balik je, mak ajak keme makan ghamei-ghamei. Mak basuh pinggan. Mak bersiap pulok untuk semayang Lehor..

Lepaih semayang mak siap-siap pulok nok buat tikor mengkuang. Ghamei yang mintok mak buat tikor mengkuang tu sebab tikor mengkuang mak kemaih buatannye. Kalo mak idok buat tikor pun, mak buat tilam kekabu. Ghamei yang tempah ngan mak. Mak buat sampei masuk Asor. Lepaih Asor, mak ke mesejid belajo agame ngan ustat.. ngan ustazoh.. Mak ghajin belajo agame. Mak siap ade buku nota sendighi.. Mak sanggup beli kitab yang mahei-mahei.. Mak kate, dulu mase memude mak idok sempat belajo. Dulu kan ke jaman susoh.. Mak sampei ghumoh mase dekat-dekat nok Magerib nanti. Lepaih semayang Magerib, mak ajor bebudok kampung mengaji pulok. Ade lebih kughang 12 oghang semuenye. Lepaih Isyak, aboh balik daghi mesejid, aboh pulok yang sambung ajor bebudok tu mengaji. Mak terus pegi dapur untuk siapkan makan malam keme. 

Habih makan, mak masak kui untuk dihantor ke kedei Pak Mat Rawi pade esok pagi. Mak buat kui kasturi, ketayap ngan karipap. Mase  aku masuk tido.. mak masih sibuk di dapur. Mase bile mak beghehat ?? Mak masih bejage mase aku sedap tido, dan mak udoh pun bangkit mase aku masih lagi sedap tido ! Mak memang hebat.. Mak sangat hebat !!.. Begitu la mak yang gigih membesokan aku dan tujuh lagi anoknye. Keme dulu keluarge yang susoh yaamat. Oghang idok pandang langsung pade keluarge aku. Kini jaman beghuboh.. Mak menjadikan keme, anok-anoknye sebagei oghang yang berjaye. Tapi kini mak doh tak ade... Mak 'tinggeikan' aku sejak 10 tahun yang lalu. Sesekali aku ghase teghamat ghindu pade mak. 

Pengorbanan mak tiada taranya. Semoga Allah tempatkan mak dalam golongan orang-orang yang soleh. Semoga Allah ampunkan segala dosa mak. Semoga terbinalah mahligai di syurga yang menunggu kehadiran mak.. Mak.. Mad rindukan mak.. TERLALU !!..  AL-FATIHAH BUAT MAK..

21 ulasan:

cik aisha berkata...

tersentuhnye baca entry ni...mak saya pun macam tu gak...xpnh kenal erti penat..

kakcik berkata...

Assalamu'alaikum adikku Samad...

InsyaAllah, roh mak2 kita juga roh pak kakcik sedang damai di sana. Al Fatihah. (dah beghayo mate kakcik ni...)

Encik MamaT berkata...

pengorbanan ibu bapa mmg tiada taranya... dulu hidup susah... aku juga dari kalangan orang yang bukan senang.. sempat jugak merasa kesusahan tu.. sampai sekarang jugak mak aku terpaksa berkerja menyara keluarga.... sedih...

amirah berkata...

yob mad, same ler..sentiasa rindu pd arwoh aboh..maklumle dulu awok ni anak kesygan aboh.selalu prgi kmpung mike juga ikut aboh.tp skrng yg tinggei cuma kenangan sementara kite pun dipanggei..kalo diimbas2 balik kenangan memang sedih rasenye..sejak duduk jauh ni selalu jugok rindu dgn mak, maklumla dah jadi mak org..mujor le sebulan skali bulih balik..yob ni adik abg pian yg keje dgn abg ali ke? ada talian sedare jugak ye kita.arwoh aboh dulu mmng byk sedare dkt sana, tp awok ni tkde le kenei sgt..yob pun awok tk prasan yg mana..

apple hijau berkata...

bergenang airmata teman membacanya En Mad oiii.... sob sob

p/s:walaupun kemudahan terlalu banyak sekarang ni tapi kerja tak siap2!kenapa ye?

diana berkata...

AL-FATIHAH ..

memang tak tahu bila masa mak berehat..
ada je kerja nya..
kita dah tido dia tak tido2 lagi..
kita bangun pagi tengok dia dah siap mandi..:p

A.s.t.i.n.a berkata...

T_T

MamaEma berkata...

dtg dari blog kak diana...

MAK adalah yang tERHEBAT...

Queenie berkata...

adikku samad...

rasa2nya seorang lelaki tak mampu nak wat kijer nonstop macam emak samad tu kan...dapat akak bayangkan betapa lelah dan letihnya...namun demi kasih sayang pada suami dan anak2 terkadang letihnya tak terasa...

demikianlah hebatnya seorang wanita lemah yg bergelar isteri dan ibu...

al-fatihah untuk ibumu adikku...
moga tenang di samping para solehin...amin.

Aku Dan Teksi berkata...

Tidak dapat dinafikan perempuan lebih hebat dari lelaki,10 blogger terhebat dunia juga perempuan,

perumpamaan,syurga juga dibawah kaki perempuan(ibu bukan ayoh)

JARI YANG TERBARAI berkata...

hebat ner wanita bernama mak kan yob ;)... ater selalu la kite doakan mak..

missSenget berkata...

hebatkan seorang mak.. :)

alfatihah utk mak incek mat...
alhamdulillah..dpt anak mcm cik mat ni..igt kt jasa org tua..

hani@debumelukut berkata...

saya ada mak dan saya juga seorang mak.tersentuh bila baca pasal 'mak' ni..sentiasa dlm fikiran, boleh kah saya jadi mak yg terbaik buat anak2 sebagaimana mak saya jadi yg terbaik buat saya..

hani@debumelukut berkata...

sory komen atas tu silap hantar, sila delete.

POHPALEH BURGER berkata...

teringatt kt mok aku.. huhuu.. sayang kt dia...

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, nak nangis ni. Mesti Yob rasa sayu dan sedih benor ingat arwah mak Yob tu. Memang susoh deme ni, dan ramai lagi mak-mak zaman dulu koje teruk cam ni. Alhamdulillah mak akak ada lagi, agak relaks dia, rajin ngaji dan solat. Allah ampunilah ibu-ibu kamai dan letakkan deme di syurga!

Cik SHiNJU berkata...

Sayu...

Al-Fatihah...semoga roh Allahyarhamah dicucuri rahmat olehNYA...Amin...

Kasih & pengorbanan ibu tiada tandingan... :'(

toyolkiut berkata...

al-fatihah..

Fiqas berkata...

Mak mmg hebat.. tak terbanding dengan apa pun..

tetiba teringat kat mak saya jugak..

Alfatihah untuk arwah mak yob..

a.samad jaafar berkata...

cik aisha..
saya menutup kisah ini dgn air mata..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik..
aminnn.. kadang kala saya rindu hingga terbawa ke dalam mimpi..