Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 28 November 2011

Ape Kabo Komee...?

Sebulan aku ilang.. Ghindu woo kat kome.. Aku ceghoye[meninjau] blog kawan-kawan, Nampok ghope dulu lagi. Aktip. Kome betui-betui istiqomah.. Ape kabo kome ?

Lebih kughang sebulan aku sesaje ilangkan dighi. Sebulan yang meghaban tebien.. Rehat yang betui-betui.. Gi melepok di Kampung Banum di pedalaman Hulu Perak nun.. Nengok caghe idup oghang asli.. Nengok oghang nangkap ikan Kelah ngan ikan Tengas yang memang payoh nok jumpe sekaghang ni, tapi di sane melambok ghuak[sangat banyak]. Aku idok minat mancing. Memang tak nok minat pun.. 

Ntoh ngape, aku tenang di sane. Oghang asli ni kome.. jujur-pemalu-macam ghendoh dighi yaamat-amat. Kengkadang deme hormat kat tetamu macam belebih-lebih pulok... Itu, aku ghase kughang best..  Cukup la kesian nengok tarap idup deme.. Udoh lame merdeka.. Tapi orang asli masih idup seperti jaman dedulu.. Deme seolah-olah sengaje dibiorkan teghuih kekei ngan 'keasli-aslian' deme tu.. Ngape pulok gitu ye??

Selame aku berehat, aku ade la juge cube-cube luangkan mase untuk memenuhkan minat membace aku. Sebenornye, membace takat 13 buoh buku dalam mase sebulan memang idok bulih nok bangge pun.. tapi mane muatnye kome.. banyok itu je yang aku mampu ! Errr.. baghu tadi aku habih mace buku yang ke-13, 'Imam-imam Yang Benar' karya Abdul Latip Talib.. Dan, satu mende yang aku selalu ghase bile aku ghajin sesikit membace.. Aku ghase aku makin bodo pulok.. Lepaih ni tak yoh membace la yak...

Sekaghang ni, aku udoh ghase idok sabo-sabo pulok nok nyenguk blog mengkome.. Ate, takat ini je la dulu yak.. Ni kekighe[kira-kira] macam entri 'warming up' la ni.. 
Salam sayang dari ATASNAMAAKU...

20 ulasan:

kakcik berkata...

Assalamu'alaikum Adikku Samad...

syukur Alhamdulillah, akhirnya Dik Mad mengotakan janji untuk muncul kembali. Nanti jangan lupa kongsikan pengalaman ya? :)

eita berkata...

rindu nyer..kih3...
lama hilang tu...
orang asli ni memang dah selesa dengan hidup dia macam tu....
moden macamana pun tetap tak lupa asal usul dia....

diana berkata...

akak pun selalu jugak rasa macam tu..
makin banyak buku baca makin bodoh pulak rasa..

"la..benda ni aku baru tahu ..
selama ni aku tak tahu pun.."

nampak??
ingat kan selama ni tahu..
bila dah baca baru perasan rupanya tak pernah tahu pun..

ayat pening!

LIPISLADY berkata...

Asslamualaikum,

Dapat dibayangkan betapa seronok,
tenang dan damainya berada dipendalaman jauh dari hiruk pikuk
kota.

Selamat berblog kembali.

CintaZulaikha berkata...

huhuhu, tapi kan membaca tuh nambah ilmu lah gamaknya..bagos apa..

nub berkata...

ceq selalu lepak banun tuh. memembe pon ada, sobab ponah kojo ngan royal belum. port aa tu. ahhaah

Hanz Newman berkata...

wot a comeback...elok ler chor udah nampak depan mate chor sendiri pase oghang asli kite.. Deme tu warga Malaysia tapi kesian di tinggalkan/didiskriminasi ato boleh dibuat lebih korang aje...ape pun, cer mike cerite lagi chor...yo deme lain 'nampak' & paham ape yg chor udah nempuh tu.

Cikya berkata...

patut lar..
eh, 13 buku sebulan. dah banyak tu..
bukan komik... :)

dengan persepsi, semakin tidak tahu bila membaca, keep going.. that's how knowledge gained.

welcome back geng!

semoga Allah memberi kesihatan untuk beribadah...

penjajah minda berkata...

makin banyak kau membaca makin terasa kurangnya ilmu kau.kan? aku pun camtue.

Abhamz berkata...

salam, selamat kembali yop....semoga lepas ni semakin hebat...

~SaL IjOu~ berkata...

13 buah buku lam masa sebulan..aduh..sy ni 3 buah buku pun blom tentu~ (--")

cuti sebulan ni nak kene manfaatkan sebaiknya~

Jurnal Murahan berkata...

" bile aku ghajin sesikit membace.. Aku ghase aku makin bodo pulok"

betul dah tu jalan tu

Queenie berkata...

Alhamdulillah...

ingatkan manalah dok mengilangnya adikku samad...demam dah ok dah?

akak berminat dgn imam2 yg benar, adakah imam yg 12 tu? boleh kongsi pengetahuan?
kalau benar, tak semua org boleh terima kebenaran tiu, mau dikafirkannya kpd sesiapa yg cuba menyampaikannya hehe...

akak rasa kita semua selain kena banyak mendengar, banyak membaca, banyak merenung dan banyak berdoa kerana hidayah adalah ditanganNya..

Bebaru ni, bersama2 join jemaah dalam mengakhiri zulhijjah dan menyambut awal muharram, ada yg tersekat dlm kerongkong ini bila terlihat sikap sesetengah para hamba dirumah Allah bila berdepan dengan raja dunia, bagai terlupa siapa raja sebenarnya..

well..apapun itulah hakikat kehidupan sesama kita yg terpaksa ditelan dan diterima..

amirah berkata...

selamat kembali yob mad..tak sabor nak baca entri2 yob yg 'berisi'..jauhnya menenangkan fikiran..kampung kat mana tu?

~SaL IjOu~ berkata...

x semudah itu utk melupakan kawan..mudah2an baik2 aja di sana ya~ =)

Ayen... berkata...

Selamat kembali abg samad yek.time kasihlaa sbb sudi ninggal komen kat kwn.nanti tunjuklaa gambo awek2 asli yg comel tu,hehe...

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Jenuhle teman ingatkan Yob mad ni betapa dgn wali songo 9 (dah songo sembilan pulok ye). Tetiba cuih muncui pilok waiima cuti skolah lame lagi! Apa2 pun meghanto ceceghok hujung dunia ni mmg digalakkan sehingga jeleih yang betoi tu dari Allah SWY. Surah Fussilat:53 سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗKami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar.

Tapi ate yob, bukan ke `internet` pun cara kita melihat pepnjuru dunia? Tentu dah luih pengalaman yob membaca dgn 13 buah buku apatah lagi mengenai imam2! Namun apa sekalipun tentu ada ukuran kayu sekil (ruler kata org leghah teman) iaitu AlQuran dan Hadis sebagai panduan. Surah Ali Imran:60 الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ الْمُمْتَرِينَ Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu (AlQuran). Maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu. Wallahualam
Semoga sihat2 selalu, InsyaAllah.

a.samad jaafar berkata...

Tajnur yg dihormati..
t kasih atas doa mike tu.. dan t kasih krn mengingatkan teman.. insyaallah akan lebih hati2..

Encik MamaT berkata...

teringin nak hidup dalam suasana mcm tu... sebab banyak menda yang perlu kita belajar untuk hidup... hehe.. kalau terjadi sesuatu nanti takde la mati kutu.. hehe

Cikya berkata...

cikmad...

nanti jangan lupa pesan kat goberment,
pasang lar tiang letrik kat pedalaman nu..depa taraf rakyat jugak. jangan duk suap kat bandar ja.. :D