Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 1 November 2011

Ketam

Cerita kawan.. Likas, Sabah..

Teghagok-agok Pak Jabar cube nok nangkap ketam yang kemeghoh-meghoh tu. Tapi malang betui Pak Jabar, belum sempat tangannye nok nyentuh, ketam tu dulu yang ngap jaghinye.  Ate, melolong  la Pak Jabar menahan sakit. Laju je dikibah-kibah tanganye, tapi ketam idoknye mau tanggei. Ditaghik-taghiknye pulok ketam tu, idok  jadi juge. Kepit ketam yang tajam makin kuat tebenam ke jaghi Pak Jabar. Keme yang lain kelam kabut. Memasing tengin.. Tetibe Ujang teghingat petue oghang tue-tue..

"Rilek Pak Jabar.. rilek.."
"Rilek kamu kata.. jari aku rasa dah nak putus ni !"
"Pak Jabar cuba petua ni.. gigit ketam tu.. gerenti ketam tu lepaskan jari tu nanti",
"Gigit kat mana ? Aduihhh.. Cepat laaa.."
"Errr.. cuba gigit penyepit yang ngepit jari Pak Jabar tu laaa.."

Sekali lagi Pak Jabar teghagok-agok. Memang betui la.. mun kalo ngikut petue oghang Dusun, Sabah.. caghe nok melepaihkan sepit ketam, kene digigit ketam tu balik. Tapi nok gigit tang mane ? Pak Jabar dekatkan mulotnye ngan ketam tu.. Daghoh udoh nyeleijeh[meleleh].. Pak Jabar idok bulih tunggu.. Kat mane nok digigit ???. Pak Jabar ati-ati...

Ngapp !!
"Aduiiiiihhh...", Pak Jabar mekik lagi. Kali ni lebih kuat daghi tadi..

Ghopenye, belum pun sempat Pak Jabar nok gigit ketam tu, ketam tu lebih dulu cekap  menyambor bibio[bibir] tebei Pak Jabar. Ibu jaghi pun kene..  bibio die pun kene. Melompat Pak Jabar menahan sakit... Pak Jabar ilang sabor. "Yaahhhhh...!!!.." Digenggamnye badan ketam yang gemuk tu sekuat-kuat ati.. Walopun tapok tangan Pak Jabar bedaghoh tekene kulit ketam, tapi nengok pada ketam yang doh hancor tu... Pak Jabar puaih... 


Nota bawah : Hmmm.. Ginilah hasilnya bila orang demam menulis...

20 ulasan:

Cikgooden berkata...

bibio..hahahha..sedap nyebutnya samad..

kakcik berkata...

Semoga adikku segera pulih dari segala kesakitan. :)

ORLANDO AHMAD berkata...

kesian ketam tu

nurkaloi berkata...

heheh ptutnye gune laa altan len
ni nk gigit ketam tu balik
adesss skit oww

Waqheh berkata...

ketam batu. gua tak makan ketam. kalo gua makan rasa macam nak mati. alergik gila. tapi itu cerita dulu. ler ni lu bagi gua habis gua pediahhhhhh

amirah berkata...

adoiii..!!

demam ke yob? musim le ni...errr cer makan sop ketam..

Ayen... berkata...

Kahkahkahkah....kwn sukalaa bang loghat yg awk guna ni,kelako kwn bacenya...

diana berkata...

hahah..
dah sakit sangt boleh pulak bertindak ye..sampai hancur ketam tu..
ekekekek

cemomoi berkata...

kalo oghang demam ter kena gigit mboh sihat

Titisan Hujan berkata...

hahahahaaha....
hilang ngantuk den samad bc citer nieh

eita berkata...

masak lemak cili api best tu....
tu lah yob sapa suh gi main hujan kan dah kena demam....
banyak2 berehat ye,,....

D_08 berkata...

kekekek....betoi punye maghah Pak Jabor nye.... ate ape sebenonye mike ndak sampei kan ni cho???.... awok konpius...

eMMe berkata...

hurm.....Pak Jabar...len kali gune penyepit la kalo nak tangkap ketam, hai ketam kalo wat gulai lomak memang sodap!

Selamat Hari Raya AidilAdha yop n Famili....

missSenget berkata...

Terasa sakit dia...


aduiiihhh...

POHPALEH BURGER berkata...

haha dasatt.. sama2 dasat pak jabar ngn ketam tuu..

insan_marhaen berkata...

aje nye yer...

Queenie berkata...

lahai...demam ker dik?
sekarang camner? sehat dah?

minum air kosong secukupnya dik..
takpun mintak isteri buatkan sup ketam ker...ya!

moga adikku samad cepat sembuh dan kembali ceria....

~SaL IjOu~ berkata...

aduh Pak Jabar..harus sakit kene geget tu~

alahai demam ke..arapnye da sehat la ya~

Jurnal Murahan berkata...

kahakahakahakah

tegelak2 aku bace yeop. rabit mulut ahahaha

tk berkata...

ketam?
sedap, tp cerewet bnr nk mkn, payah nk kupas kulit ia..

sedara samad demam?
main ujan ke..