Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Ahad, 25 Mac 2012

Tebuan..[Loghat Perak]

Nota Atas : Buat teman-teman sepermainanku yang aku sebut nama kalian di bawah ini.. Kalian sentiasa ada dalam kenanganku.. Terima kasih atas pengalaman lampau yang indah..


Pepagi yaamat lagi aku, Antan Du[Azani], Antan Piah[Kamarudin], Kama ngan Intan[Faizal] tebongkok-bongkok di tanoh wakap kampung. Keme begeghok[bergerak] daghi satu kubor ke satu kubor. Keme ngutip batu-batu ghenik kat ataih kubor tu. Keme pilih yang bulat-bulat. Antan Du kate, batu ataih kubor tu deko[bertuah/berkesan] mun dibuat pelughu lestit[lastik]. Asei tuju je kene.. tuju je kene.. labun  di Antan Du laa.. Tu yang keme pakat ngutip batu-batu tu bebanyok. Penuh la poket seluo keme kighi-kanan. Keme ade misi 'menyelamat' haghi tu..

Habih keghoje ngutip batu, keme pun begeghok ngale ke kebun Pak Syed. Kebun Pak Syed sebeloh ngan sekolah agame rakyat kampung keme. Di tengoh-tengoh kebunnya ade jalan beso yang selalu bebudok baye-baye keme lalu -lalang kat situ. Tapi.. sekaghang ni, jalan tu bahaye ! Yaamat-amat bahaye. Ate, mane idok bahayenye.. kat dahan pokok getah yang melentang ke jalan tu ade saghang tebuan. Beso pulok tuh... Keme membayangkan mun kalo tetibe saghang yang dekat-dekat baye pemeluk keme tu jatuh.. pahtu timpe ke oghang.. uihhh.. tumpo[mati] kome.. tumpo...! Ate, ataih ghase ghiso[risau] keme itu la, keme musti bertindok. Saghang tebuan tu musti keme hancorkan !

Keme langut ke ataih nengok saghang tebuan tu. Bebeghape ekor tebuan nampok keluo masuk ke saghang. Gamoknye banyok yang tido lagi kot. Betui la kate Intan, pepagi deme tido.. mase tu la kite seghang deme. Ohhh.. bijok yaamat kawan aku yang satu nih ! Tetibe je aku kagum ke die.. Antan Piah ajok keme duduk jauh sikit dari pokok getoh yang ade saghang tebuan. Bahaya melestit daghi dekat. Kene jauh sikit. Kene nyoghok[menyorok/sembunyi].. jangan bagi tebuan nampok keme nanti. Keme jumpe pokok deghoyan yang beso. Itu tempat yang sesuei untuk keme melancorkan seghangan. Siap la kamu saghang tebuan.. batu yang keme kutip daghi ataih kubor tentu dapat hancorkan kamu !

Keme lestit saghang tebuan tu betubi-tubi. Antan Du ngan Intan la yang palin pakar melestit. Selalu je batu lestit deme kene pade saghang tu. Aku ? Haghapkan muke je ganaih. Mungkin aku kene pakei batu kubor seghotan[sultan] kot.. Udoh banyok batu yang kene ke saghang tapi saghangnye macam itu juge. Idoknye mau pecoh. Banyok batu yang tebenam ke saghang. Saghang tebuan tu betui-betui kuat. Keme tengok tebuan makin banyok keluo. Deme kulu-kewo[berkeliaran/berterbangan] di kelilin saghang. Keme pulok nyoghok betui-betui. Keme idok bercakap sepatoh pun. Bahaye. Mun kalo nampok ke.. didengor ke di tebuan.. habih la keme.

Makin lame makin banyok tebuan yang keluo. Mase itu la tetibe keme nampok Makcik Lijah berjalan ngale ke bawoh saghang tebuan. Die nok ke kedai. Teghuih[terus] keme jadi libang libu. Antan Piah cepat-cepat sughuh keme sembunyi. Keme jadi takut. Dalam ati keme doa sungguh-sungguh.. Tolong la jangan sampei Makcik Lijah diseghang di tebuan tu.. Tolong la Ya Allah…! Tapi… belum pun habih keme bedoa.. tetibe keme dengor Makcik Lijah menjeghit. Keme nampok Makcik Lijah laghi lintang pukang. Tepekik telolong die mintok tolong. Kain yang dipakeinye lucut idok dipeduli. Sian betui keme kat die. Keme idok tawu ke mane sudohnye Makcik Lijah laghi selamatkan dighi die. Keme pulok laghi balik ke ghumoh dan idok keluo-keluo sampei la keesok haghinye.

Pagi tu aku ngan Antan Du pegi ke ghumoh Makcik Lijah. Semalam die ke hospital bawok dianoknye. Muke ngan lengan Makcik Lijah kembong. Sedih aku tengok. Keme buat-buat muke idok besaloh. Laki Makcik Lijah nampok betui-betui maghoh[marah].

“Kalau aku dapat oghang yang melestit saghang tebuan tu..mampuih aku keghoje kan.. Buat mende bodoh !”, kate lakinye dengan ghadang[geram].

Antan Du cepat-cepat menjawap..

“Betui tu Pakcik..  Celaka betui. Itu memang keghoje bebudok tengin[bodoh].. Mun kalo pakcik jumpe bebudok tu.. hempok[pukul dengan teruk] bebetui !!”.

Muke Antan Du yang nampok series tu buat aku jadi bengong…

11 ulasan:

missSenget berkata...

aduih..kesian kt mkcik lijah...


eee...xrasa seram ke kutip batu kubur incek mad..??

dill berkata...

mau tumpo kene hempok weh..

takut kume ngan tebuan.

dill.

~SaL IjOu~ berkata...

wah..cover baik punya si antan du tu ye~ =p

*skrg ni sy rasa sy pulak yg nak berhenti berblog..buat seketika~~

Abhamz berkata...

assalam, naye betoi mak lijah...biase le zaman budak2...

CintaZulaikha berkata...

hadoiii, nakalnya deme nih..tak baik tau, menganiaya org nih..sian sgt ngn makcik lijah..

norhidana berkata...

sian makcik lijah yek...konon2 niat nk nyelamatkan org tp rupenyer... kesian org jd mangsa

eita berkata...

nakal nyer lah..
sian makcik lijah....
mujur tak jadi apa2....

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob,

Ater...kome pun muat muke nohin jer ler yek? Bertuah punya bebudok. Nasib takde yg tumpor!

Haaa giliran nama Yob pulak akak semadikan kat Turki nuuu!

Titisan Hujan berkata...

aduiii..sakit mak lijah tu

AzeedA berkata...

lame benor tak dengor pekataan tengin tu yeop!

izan mama mia berkata...

mmg boleh tahan nakal masa bebudak dulu..yer yoep