Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 7 Ogos 2012

saje aku pose esok haghi...( 5 )

Takat ini aku pose penoh. Mok kate, peghut aku udoh kempih. Mane idok kempih.. aku idok seleghe melantok[makan] mase sahor. Mase bebukok pun banyok minum je.. Bergantang-gantang ayo aku telan. Memalam pulok sebuk main ngan kengkawan. Beghambat[berlari] sane beghambat sini, idok tawu diam. Ate banyok la mentelon[seluar] aku yang udoh longgor. Nok bagi kemaih, aku selalu ambik tali rapia buat tali pinggang. Ikat kemaih-kemaih.. mun kalo idok diikat, alamat lucut sampei ke lutut la jawabnye.

Kate mok, ghaye udoh dekat. Mok udoh mole muat kui[kuih]. Kui pertame mok buat tetiap tawun, tentu la kui putu kacang ijo tu.. Kacang ijo mok tumbuk sepagi suntuk dengan lesong pijok kat bawoh ghumoh. Udoh ditumbuk, mok ayok[ayak] bagi haluih[halus].. Nanti mok ajok keme anok beghanok tolong die acukan kacang ijo tu. Kadang-kadang mok silap adun tepung, gule ngan kacang tu.. kui jadi keghah macam batu. Mok buang.. Mok tumbuk kacang lain.. Mok buat yang baghu. Mok tak nok jamu oghang kui putu kacang yang keghah[keras] macam batu. Mok malu...

Mok buat kui goyang. Kui goyang mok memang sedap. Mok buat juge kui tigham[tiram]- bahulu- kui bakor[bangkit]- semperit ngan lengkong[agar-agar].. Dedulu mane ade kui mazola-cokelat cip-biskut salju-elmon landon- beluberi tat bagai.. Kui main 'tunjuk-tunjuk' kannye ade lagi. Eh.. kui 'tunjuk-tunjuk' ni bile aseinya hah ?

2 haghi sebelum ghaye mok kabo die nok buat dodoi.. Getek[menyampah] bebeno aku nengornye. Buat dodoi kome tawu je la yak.. teghuk yaamat-amat. Ngaco dodoi bukannye mau sejam due.. beghejam-jam ! Sedapnye idok.. Huhh..! Aku yang bebudok pun kene nolong ngaco dodoi tu.. Udoh la pose, panaih[panas] pulok tuh.. Sudohnye.. haghi tu aku mandi idok kurang daghi empat kali, termasuk beghendam[berendam] di sungei Peghok lebih kughang sejam... Sian aku...

Nota: 
> Catatan secara bersiri ini akan aku tutup pada entri seterusnya.. kisah cara aku beraya masa kecil-kecil dulu..
> Cerita pada malam hari pada bulan Ramadan tidak aku sertakan dalam catatan bersiri ini kerana aku pernah menulis secara panjang lebar tentangnya pada Ramadan tahun lepas. Cerita yang amat panjang.. tapi kalau berminat untuk membacanya, sila baca di sini.

12 ulasan:

Titisan Hujan berkata...

berendam dalam sungai???
batai pose yob

missSenget berkata...

sedap2nya kuih mak buat..!!

kuih kacang ijau tu fav..

mak kite dah 5-6 tahun x buat kuih sejak cucu2 ada kt rumah..

dill berkata...

kenangan puasa zaman budak2 dulu memang seronok kan awak?

dill.

eMMe berkata...

rajin mok wat kui, yop beruntung... Zaman kanak2 yop yg seronok... Merasa ngaco dodol, buat kui putu kcg ijo, sonok rupe itu yop, yeala, cara hidup kite berbeza, dgn anok org bando.. Mok ayah awok adei kampung, tp anak mike beso kt bando.. Dah ade kui tunjuk2, kalo mok buat kui pun kui moden, hehehehe...

norhidana berkata...

seronok baca catatan nih... dlu masa zmn kanan2 meriah sgt time pose n raya tp skrg nih dh lain dh...

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad,
bunyi cite macam tahun 50an, walhal kalau ikut umur Mad mesti sekitar 70an jer, kan? Waaah semua kuih antik mak Yob muat, caiyok!
Tapi akak ingat tahun lewat 60an kat Singapore dah ada kuih2 moden, akak ingat lagi.
Kuih2 tunjuk ni start bila ramai kaum hawa bekoje ler!

Aishah Jahirah berkata...

seronoknya zaman kanak2 dulu...kenangan tu..berendam?blh batal pose tu..heeee

diana berkata...

betoi le...bila nak buat dodol,awal2 tu semangat la..
dah sampai babak mengacau tu masing2 nak lari..hahahah

Nur Asyiqin berkata...

terbau bau dah bau kuih dan dodol.. waduh3

eita berkata...

dengar pd cite ni rasa blik ke zaman dulu2 je....

dulu arwah mak ita pun selalu meriah mcm ni buat kuih...ita suke nengok je...nolong mlas...hahaha...

new hope berkata...

kenangan

KLIK berita gembira PLUS beri diskaun tol

makchaq berkata...

Makchaq kalau tok start pukui teloq, sure makchaq tak posa.. lepas tu doa baulu hangit, pasai yang hangit boleh makan...

Dodoi makchaq suka yang baru nak liat tu... bubuh atas daun pisang..sedap tu..
anak2 makchaq pun suka dodoi, depa kata kui chewing gum.. he he