Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 15 Oktober 2012

Mad.. kete aku rosak!

"Mad.. woii.. helo..Mad.. assalamualaikum.. woii.. keghete aku ghosak woii.."
"Ate.. ngape?"
"Kamu kabo ke deme, aku lambat datang keghoje haghi ni.."
"Idok ke kamu terey tolak keghete tuh ?"
"Ape idoknye.. tekengkang-kengkang mak bapak aku nolaknye.. Memang idok mau idup injinnye.. Haram jadoh punye keghete.."
"Takpe.. jap lagi aku datang yak..".

Setengoh jam kendian, aku datang ke ghumoh kawan aku tu dengan soghang cina bengkel keghete. Bonet depan keghetenye siap tengange. Kawan aku bedighi cekok pinggang kat situ. Aku tengok muke die macam lepaih kene penampor. Monyok semacam. Bile die nampok aku, die lambei tangan laju-laju ngale[ke arah] ke aku. 

Cina bengkel idok bertangguh.. teghuih cek injin keghete tu. Daghi ataih bawok ke bawoh keghete, habih sume diceknye. Die idok tau punce. Katenye, die pelik.. sume macam ok je. Kawan aku cebik muke. Idok puah ati la kunun. Cine bengkel talipon pulok kawannye. Nunggu la keme di situ macam oghang bodo. Lebih kughang sejam kendian, sampei la kawan Cina tu. Eksen kemain aku tengok. Die pun macam Cina yang tadi juge. Bukok sane bukok sini. Idok juge tau punce. 

"Mad.. Cina bodo mane kamu bawok nih..? Pomen ape mun kalo itu pun tak tau nok caghi punce ?". Aku pun seghobe[serba] saloh la juge. Ate.. matehaghi[matahari] udoh tepacok ataih kepale.. nok dibaiki keghete tu, idok tau punce. Tut-tut, datang tokeh Cine dua oghang tu. Die tanye lebih-lebih kughang ke kawan aku. Die gaghu kepale tige pat kali. Pelik.. kate die. Die cube setat injin kete. Tak idup. Ditereynye lagi.. tak idup juge.. Kali ketige, die diam sekejap. Pahtu die tanye, " Ini keleta ade minyak tak kawan?". Laju je kawan aku menjawab. " Eh ! Kamu ingat aku sengkek benor ke ape ?". Sombong..! Tapi tokeh Cine tu tak puah ati, disughuh[disuruh] kulinye tu belikan minyak rm5. 

Minyok rm5 udoh masuk ke tangki. Tokeh Cina biorkan dulu dalam 5 minit. Die tekan-tekan pedel minyok keghete. Kendian baghu la kunci dipulah[pulas].. 

Vroomm..! 
Vroooommmm !!!.. 
Vrooooommmm.. !!. 

Injin keghete mengaum. Tokeh Cina ketawa beso. Muke kawan aku berpeluh. Tersengih-sengih lagok[lagak] oghang idok bersaloh. Dan aku.. tibe-tibe je ghase nok teghajang seseoghang pada tengoh haghi itu..! Hmmm...


10 ulasan:

Roz berkata...

hihi...kelakar..mcm2 hal pun boleh jadi kan...

Queenie berkata...

nasib baik insiden tu berlaku ngan dik mad, kalu akak....memang dah kena terajang dah mamat tu! jenis pandai takleh diikut, bodo takleh diajor...haha

Abhamz SSU berkata...

assalam, cuai bebeno kawan mike tu...

JR berkata...

Org cam tu pun ada juga di dunia kan..cuma tau start kereta dan jalan..mata tak pernah tengok meter di depan hidung tu...

Queenie berkata...

DIK MAAAAADD...

DIK MAD MASUK UMAH AKAK SEDOR KER TAK SEDOR?
NAPER ASYIK PANGGEI AKAK KAKCIK....
SEDIH TAU.........

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Tak semenggah betoi. Ape le chikoih bebenor! Udoh le pulok tu, ranggi yaamat. Habih semuwe dihamputnye. Idok ke sedor apak diye terkengkang2 mnolak keghete kan main ghedatnye. Buleh ke pulok tokeh cino ketawe besor! munkalo teman le, udoh lame kene tembi je, tak puih lagi
dekeih je....

eita berkata...

terajang je yob...jangan di biarkan...
hahahhahaha

a.samad jaafar berkata...

tajnur..
iskk..!! bengkein beno mike yak.. hihihi..teman penyabo juge sesikit..

a.samad jaafar berkata...

Roz..
t kasih krn sudi singgah.. idup ni penuh warna..

Jurnal Murahan berkata...

kahkahkah peringatan untuk kite semua juga ni