Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 20 Oktober 2012

aneh

Waktu aku sampai, orang-orang dewasa itu duduk berkelompok-kelompok. Mereka duduk santai sambil bergurau tentang Minah yang kehilangan laki. Lari entah ke mana. Tentang cantiknya Minah. Tentang susuk tubuh Minah. Mereka mencarut-carut bercerita lucah. Langsung mengundang derai ketawa yang panjang..

Sekumpulan lagi bercerita tentang harga sawit yang melambung tinggi. Kecurian di mana-mana. Sibuk bertanya kebun siapa yang mahu digadai.. Pendapatan yang ada tidak pernah cukup. Rokok bersambung puntung. Kopi 'O' pekat dicelup biskut kering jadi pembasah tekak. 

Aku berdiri di tepi kemboja sambil merenung batu-batu putih yang leper dan bulat yang berceracak menunjuk ke langit petang...

Suasana cukup ceria. Kanan kiri yang kudengar hanyalah ketawa. Dalam galaknya hilai tawa..

"Woii.. mayat dah sampai . Cepat sambut !..". 

Kelompok-kelompok tadi terpecah... 

Ah ! Kita sepatutnya sentiasa tahu merasai makna kematian..

18 ulasan:

eita berkata...

assalamualaikum yob...

haiiiii...tunggu mayat pun leh bersenda gurau lagi ke?...

diana berkata...

pernah jd benda gini dpn mata..sambil kebumi mayat blh bersenda gurau..mungkintakpikir saudara mara simati yang ada depanmata..terkilan...

Abhamz SSU berkata...

assalam, fenomena biase bila hadiri rumah orang meninggal dunia....macam kedai kopi je.

Cik.blogger berkata...

Kita sepatutnya sentiasa tahu merasai makna kematian..

Betul tu...

makchaq berkata...

Keadaan bias.. org yang berduka kena keluaq belanja berkenduri & upah semua.. Orang lain tak rasa apa2 bergurau senda macam biasa.

Ada kawan cerita, jirannya orang sikh, masa kematian, tetamu ramai datang tetapi sunyi sepi, cakap pun berbisik.. tak dak makan minum sembang2 macam kita..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Dalam keadaan sekarang, bukannya senang nak minta orang buat kebajikan. Deme datang nak menolong gheghamei tu pun dah kighe cukup punye baguih. Buatnye tak mandang orang, kan ke haghu namanye! Ate bukannya mike idok tau, orang Melayu dah sinnonim kalo dah ghamei berceghatuk tentu buat kenduri, kalo sikit2 mengumpat, kalo sensorang mengholoh namanya.

Titisan Hujan berkata...

bila dunia depan mata




#payung dh rosak.belikan satu =(

a.samad jaafar berkata...

saudaraku tajnur..
budaye oghang kite ni sepatutnye kene uboh la yak.. ate, mike teman ghase bulih negur sikit sebanyok..dok gitu?

a.samad jaafar berkata...

salam cik blogger..
t kasih krb sudi berkunjung..

amirah berkata...

assalamualaikum orang kaya..haha..sihat ke?
budaya yang dah terbiasa kalau ditegur dikatakan pesong..ermm..

JR berkata...

Khatib sdg membaca khutbah Jumaat pun ada yg bersembang, ini kan lagi di tempat2 ramai org berkumpul spt itu...

Queenie berkata...

kadang2 bila kita seorang diam dalam keriuhan membawa makna teguran paling sinis dan dalam, itu lebih baik daripada mengeluarkan kata2 dicelah2 mereka yg sedang rancak berkata2...

biar mereka yang tahu berfikir akan memikir...mungkin amik masa namun lebih terasa...

norhidana berkata...

hidup akhir zmn katakan

CintaZulaikha berkata...

mmg besalah kalau bual2 sambil wat keje nih. sedangkan, time cenggitu harusnya masa utk kita menginsafi akan sesuatu perkara..tapi, hampehh

Ayen... berkata...

hahaha....mcm2 manusia skrg ni kan

Zura berkata...

byk manusia byklah ragamnye...

kelisa_samudera berkata...

kadang2 deme bergurau je yob. boring nunggu mayat. hehehe. tapi betui le, kurang adab kalo citer lucah2 kat kubo.

Waqheh berkata...

bawak la istigfar...salam yob lama gua tak jenguk lu...nasib mayat tu bukan lu hahaa