Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 17 Disember 2013

Game Kami Sewaktu Kecil-kecil Dulu - Gasing ..Bagian 2

Antan Ndu lukih satu bulatan kat tanoh pakei ghanting kayu. Antan Ndu kuorkan tali gasin.. pahtu, lilit ke gasin. Antan Ndu lempor gasin ke dalam bulatan yang dilukihnye tadi. Keme petiyekan je ape yang Antan Ndu buat.

wiiiiiiiiii..... wiiii....

Antan Ndu buat bunyi kekuat ikut gaye gasinnye yang bepusin ligat. Sempat juge die jelin-jelin ke keme betige. Bebudok lain pun udoh makin ghamei duduk kelilin bulat. Antan Ndu kemain lagi eksennye..

wiiiiiii... wiiiii... lajunyee.. lajunyeee...!!

"Phuii... kuat setan kamu yak Antan". Intan makin getek nengokkan gaye Antan Ndu. Tapi Antan Ndu buat nohin je.. Makin galok pulok die bebunyi..

wiiiiiii... wiiii... lajunyeeee... lajunyeee...!!!

"Mane Kama bajang ni Mad..? Udoh beghejam nunggu ne.. ngambik paghang ke.. buat paghang..?? Aku udoh ngeligih nengok Antan ta..". Aku nyongin je la.. Banyok labun kaghang, aku pulok disughuhnye ngambik paghang ke ghumah.

"Intan, nanti kite nok buat gasin ta pakei batang kopi ke batang petei belalang..?", aku tanye ke Intan.
"Buat peghonjang ape pakei batang kopi.. mane tahan. Mun dapat pangkei batang petei, kene pulok dapat teghahnye yang itam-itam ta.. huihh.. memang kuat gile Mad". Intan nampok serius.

Aku dapat bayangkan nanti Intan akan buat sebijik gasing yang betui-betui hebat. Tentu je die buat gasing yang baye-baye penumbok bapak die. Die memang sentiase nok lebih daghi oghang lain. Bile batang petei belalang yang bebelang putih kekunin-kuningan ngan cokelat gelap tu doh silap ditaghah sampei jadi bentuk gasin.. Intan akan tusuk ke bagian bawoh gasin tu ngan paku panjang 5 inci. Intan cume masukkan lebih kughang satu inci je ke dalam gasin tu, lebihnye yang 4 inci  dibior kat luor. Nanti yang kat luor tu Intan keghat jadi lebih kughang senci setengoh je. Pahtu paku diasoh bagi tajam. Intan biasenye idok buat bentuk bunge tapi die buat macam bentuk mate kapok. Memang kalo mane-mane gasin kene pangkoh di gasin Intan, senang je terbeloh dibuatnye. Intan tentu idok lupe nok gosok gasin ta dengan daun palah. Bile udoh digosok badan gasin jadi licin dan cantik.

"Woii Antan.. ce kamu buat pangkoh layang.. kamu gheti?", tetibe Intan menegor Antan Ndu yang daghi tadi asik main otik-otik je.
"Aku udoh lupe. Cer kamu ajor aku..". Antan Ndu unjuk gasin pade Intan. Cepat-cepat Intan menyambornye..

Intan lilit tali gasin kemah-kemah. Intan lempor gasin ta dengan caghe lenggokkan badan. Gasin melayang kejap ke udare sebelum mencecoh tanoh lebih kughang sepuloh kaki daghi tempat Intan berdighi. Tengange Antan Ndu menengoknye. 

"Nok aku lempor lagi jauh lagi..?", tanye Intan. Antan Ndu angguk laju-laju. Antan Ndu sughuh die cube lempor gasin tu daghi laman Wan Piah, mak Kama sampei ke laman ghumoh die. Intan beghambat ke laman ghumoh Wan Piah. Intan lilit tali ke gasin lagi. Aku memang peghonoh tengok Intan lempor gasin jejauh gitu. Die memang handei main gasin. Gasin yang dilempor biasenye elok je mencecoh tanoh dan bepusin ligat.

"Woiii..kome duduk jauh sikit..kang kene gasin kang aku tak tau yak..", laung Intan. Keme yang lain beghambat nyoghok bawoh ghumoh. Takut juge.. mun lantoknye gasin ta hinggap ke kepale keme, tembok !

Intan udoh besedie. Intan lempor gasin dengan caghe melayangkannye ke laman ghumoh Antan Ndu. Laju. Tapi.. gasin idok ngale ke laman. Gasin melayang laju ke dalam semok yang tebei di kebun deghoyan. Antan Ndu lalong menjeghit maghohkan Intan. Soh-soh je gasin tu susoh nok dicaghi balik. Intan pulok campok tali gasin ke tanoh, pahtu ngelebang laghi balik ke ghumoh die. Aku ngekek-ngekek suke. Antan Ndu duduk menung kat tangge. Mukenye macam kene penampo. Sedih yaamat-amat la dienye. Aku pujok die..

"Tak ape la Antan.. Baik kite main senapang buloh.. lagi best yak..". 

Antan tengok aku.

"Habih tu..", tanye di Antan Ndu.
"Habih tu ape ?.. Lepah ni aku tulih ceghiter kite main senapang buloh la..".. 

Hihihi..

Sekian..

4 ulasan:

missShila Nget berkata...

Hahahahaa..

ok.. next story..
senapang buloh pulak..

eMMe berkata...

yop, kite rindu celoteh yop.. yop ingat kat yong lagi idok nih, hehehe...

amirah berkata...

adoiii...haha..udoh susoh2 kawan ni mmbuatnye, ate senang beno ilangnye...kesiannn

nyanyisunyi berkata...

Assalamualaikum..
seronok baca walaupun ada banyak perkataan yg tk paham hehe