Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 10 Februari 2012

Tunang[Loghat Perak]..

Buatmu teman.. Ini aku tunaikan janji untuk menulis tentang kamu. Aku akui hasilnya kurang memuaskan.. Maafkan aku.. Selamat membaca..

Amir belajor tawun 4 - ujung tawun 4. Fatin baghu tawun 1 - baghu masok u. Deme kenei mase minggu suei kenei. Bile Amir ghase Fatin tu sesuei, pahtu baghu deme main kenei-kenei. Sayangnye Amir pade Fatin bukan memain. Takut nanti kalo udoh abih belajor, Amir idok jumpe lagi si Fatin tu.. ate, baik la Amir leghah-leghah[cepat-cepat] sambor si Fatin. Amir angkut mok bapok die pinang si Fatin di Jerantut nun. Fatin yang seghobe[serba] saloh nok menolak.. teghime aje lah..

**************************

Sejok bergelor tunang ni, Fatin sebuk. Yaamat-amat sebuk. Nok belabun ngan kengkawan pun idok nyempat. Jangan tanye bab belajor.. bukan Fatin idok teghingat.. selalu je ingat, tapi macam labun tadi la.. sebuk. Kengkadang Fatin ghase tergopoh-geghe ngejor mase. Sebuk yaamat-amat. Errr.. sebuk dating !

Amir tunang Fatin itu la yang nyebabkan die sebuk. Amir tu mun kalo bulih nok 24 jam duduk mandang muke Fatin. Kulu keilor[ke hulu ke hilir] nok bekepit je. Di mana ade Fatin, di situ la ade Amir. Di mana ada Amir, di situ la ade Fatin. Belangkas tengok pun bulih geleng kepale woo.. Gamoknye.. kalo Fatin masok jamban pun Amir ikut kot.. Sungguh !

Lelame.. Fatin mule naik ghenyang[rimas]. Die mule ghase die idok bebaih[bebas]. Fatin kan masih mude belie.. Die pun nok juge ade ghamei kawan. Sekali-sekale nok juge jenjalan ngan kawan-kawan. Nok juge meghase 'campus life'.. Kalo asyik ngadap muke Amir je.. ape ke namenye tuh? Fatin paling teghase[terasa] bile Amir sanggup cekok tengkok kawan same sekolahnye mase di Jerantut dulu. Bukan kawannye tu buat ape pun.. singgoh belabun kejap je ngan Fatin.. itu pun Amir 'naik antu'.. Cembughu la kunun !

Malam itu.. Fatin ambik keputusan nok cuti. Cuti berdating. Tak kan cuti satu malam pun tak bulih. Bagi la can Fatin beghehat. Lagipun, esok Fatin nok exam.. kene la studi sesikit. Jumpe ngan Amir deme studi lain.. studi 'geli-geli' je..  Nanti kalo Amir datang pah Magerib nanti, Fatin mintok kawannye kabo ke Amir.. malam ni Fatin mintok cuti.. Fatin nok studi.. Amir nok maghoh.. lantok die la.. bulat doh hati Fatin.. Die musti cuti. Titik.

Jam udoh pukui 11 malam. Fatin negun[kusyuk] studi dalam bilik. Ade juge kawannye kabo tadi, tunangnye ngamuk. Amir nok jumpe juge. Mane bulih cuti-cuti...nanti malam Amir ngigao[ngigau]. Dating tu wajib. Tapi Fatin buat nohin[tak kisah] je.. Dalam asyik membelek-belek nota yang ada di ataih mejenye.. tetibe..

Bam..bam.bammm..!!!

Bamm..! Bammmm.. !!!!

Pintu bilik Fatin diketuk dan ditendang ngan kuat daghi luor. Fatin ngan kawan sebiliknye terkejut. Cepat-cepat kawannye neghokam[menerkam] ke pintu. Bile bukok je pintu tu.. Amir yang tercegat  tengoh nyekok pinggang. Muke Amir udoh macam setan. Amir ceghoboh masok ke asrama bebudok pempuan. Memang keghoje gile !. Belum pun sempat kawannye bertanye, Amir lebih dulu nolak kawannye ngan kuat.. tekangkang kawannye ke lantei. Amir udoh nyelap[hilang kawalan].  Oghang pun cepat je makin ghamei bekumpui di luor bilik. Tapi sekor pun idok beghani masok campor. Memasin takut. 

Amir memaki-maki Fatin. Amir tejeghit-jeghit macam gile. Amir idok bulih teghime yang Fatin tak nok dating malam tu. Bagi Amir, Fatin betui-betui buat die kecewe. Amir pakse Fatin keluo, tapi Fatin melawan. Fatin takut sebenonye. Bile jaga datang.. habis pakcik-pakcik jaga itu pun ditumbok di Amir. Lembek punye jaga..Cis ! Mujo la polis cepat sampei.  Polis cepat-cepat kepong Amir. Dihenyok-henyok di deme Amir tu.. Amir digari dan diangkut ke balai polis. Fatin pulok tetibe jatuh pengsan.. Die pengsan sebab malu. Die pengsan sebab takut yaamat-amat.. Seminggu kendian.. Fatin putuih tunang.. Dan Fatin macam baghu dapat lesen yang diname 'bebas'...

"MARUAH ITU TERLALU MAHAL.. JANGAN DILELONG DI PASAR CINTA.." 
SEKIAN.

22 ulasan:

eMMe berkata...

isk! teladan utk remaja masa kini...

kakcik berkata...

Kalo gitu gayenye takde tunang pun idoknye ngape... Esok kalo doh jadi laki, mau keluo ghomah pun idok dibaginye

amirah berkata...

mujur la jugak fatin buat macam tu..kalo idok sure nyesei punya kawen dgn orang cenggitu..eh, saya pun ada kawan roper tu..mujor saya yg jadi supermwoman selamatkan dia dri lelaki durjana ituu..dush dush

Jurnal Murahan berkata...

dahsyatnye , laki ape lah macam tu, macam takde bende lain dah nak buat dlm hidup

CintaZulaikha berkata...

uishh seb baik putus cpat..kalau tak, mmg merana badanlah gamaknya..humm

atuk berkata...

Assalamualaikum A.Samad

ate si fatin tu lulus ke pereksenye...

miloais milo berkata...

control tak hengat donia punya
baru bertunang dah ngalah kan laki tu....

dill berkata...

uih..ganeh..

dill.

Queenie berkata...

ceee...lom apa2 dah nak kontrol giler, geli jer! kalau akak kena camtu, dah lama dah jolok batu cincin tunang ke lobang idong si amir sawan tu...

payah beno nak cari lelaki berkualiti la ni gamaknya ya dik Mad? wlp dah belajar masuk unversiti, belum tentu akal kilat berseri... Dik Mad ada kualiti tak? erk!

eita berkata...

ermmm...cemburu giler ni....
xleh hidup dengan orang macam ni.....tensen...

kemana menghilang yob?
sihat ke?

~SaL IjOu~ berkata...

kat uni dulu selalu nampak couple yg ke hulu ke holir bersama..bak kata en.samad, Belangkas tengok pun bulih geleng kepale~ =p

insan_marhaen berkata...

mengkalu udoh ghope itu, tunang ape ke mende je. teman pun tak sio.

libang libu dibuatnyer..

Titisan Hujan berkata...

nasib baik incik tunang teman xcam ni

dasat!!

Ayen... berkata...

nasib nama dia amir,klu nama dia ayen memang malu kwn.....hahaha.

Pembunuh Tanpa Bayang berkata...

baru bertunang sudah di sekat segala pergerakkan.andai sudah berkahwin,di kurungnya pula bagaikan burung.sadis...

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob,
Pe kabor? Errr...teruknya Amir ni. Elok pun putus, takleh bernafas Fatin dibuatnya!

hani@debumelukut berkata...

Fatin bernasib baik.Tuhan tau apa yg terbaik buat dia.

norhidana berkata...

as salam
ni kesah beno ke yop?
kalu beno... aduh mmg best lah cite nih... suke beno teman membaca nyer

hehehe kalu btl lah ada tunang cam amir nih... mmg lama dh teman tinggal... mengada2

cemomoi berkata...

ari-ari belabun abih le weh duit biosiswo ter

penjajah minda berkata...

darah dan maruah! yeah!

missSenget berkata...

cerita benar ke ni...??


aduih..

parah amir ni..

Deru Ombak berkata...

Huih! Huih!

Gile mengoyan...kalu bulih masuk pocket, dah lama si fatin tu dok dalam poket si Amir.. Hehehhe..