Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 19 Julai 2012

saje aku pose esok haghi...( 2 )

Tengoh haghi tu, mok masok lauk lebih sikit daghi biase. Mok masok ayam ghendang. Mengit(semerbak) satu ghumoh baunye. Mok masok banyok sebab mok yakin esok mole pose. Esok pepagi sepi'e.. keme kene bangkit. Sahor, kate mok. Memang mok nampok seghonok bebenor nyambut pose. Aku tetap pelik !

Megerib malam tu, aku awei-awei lagi bersile depan tibi. Mok aboh pegi mesejid. Pesan mok, usoh lupe nengok tibi..nanti ade oghang kabo, pose ke idok esok. Pahtu, aku kene beghambat(berlari) ke mesejid.. kabo pulok ke deme, jadi ke idok. Mun kalo jadi posenye, deme bolih la setat semayang teghawih.  Aku tak semeyang. Aku sebuk. Memalam aku kene jadi kepale main nganto.. main nyoghok-nyoghok.. main polih senteri.. nyakat bebudok pempuan. Memang tak dan nok semeyang..

Baghu ghase nok lugu(jemu) menunggu.. tetibe muncui la oghang tuwe songkok senget kat dalam tibi. Muke oghang ni idok peghonoh aku tengok die senyum. Eh.. nok kabo pose ke idok, memang kene buat muke toye macam tu ke ? Badannye idok nguit(bergerak) sepeceng pun. Tangan gengam tangan kat celah kangkang. Molut die je yang nguit. Mesti hebat oghang songkok senget ni !

Bile dikabo esok mole pose.. dan-dan itu juge aku numbuk lantei. Ceh..! Ingatkan dapat la saghi lagi makan siang. Sedih bebeno la akunye.. Aku capei baju.. pahtu, aku teghuih melompat ke bawoh ghumoh. Deme di mesejid kene dikabo... Esok pose !

11 ulasan:

amirah berkata...

assalamualaikum orang kaya! hehehe..ate idok sabo nak brpose nampoknya. ate udah abeh nganti pose ke belom ni? eh, silap soalan pulok doh..hehe

diana berkata...

selamat berpuasa ye...:)

dill berkata...

selamat berposo mad. ghaye jemput datang umah saye

dill.

kakcik berkata...

Assalamu'alaikum Dik Mad.

selamat menyambut kedatangan Ramadhan Al Mubarak. Kakcik mohon maaf andainya ada kata-kata kakcik yang menyinggung perasaan ya. :)

Ayen... berkata...

Selamat Berpuasa dari kwn buat awk bang...

norhidana berkata...

hehehe... ohooo tau nk main je yek...

selamat berpuasa utk en samad n family...

Granny Hani berkata...

Selamat berpuasa dan berterawikh..hehehe, tu cerita zaman dulu tu..seronok baca.

eita berkata...

seronok baca yob....
dulu masa kecik2 dulu pun selalu berdoa jangan lah esok pose..
hahhahahah...
tapi kalau raya nak cepat je kan...

selamat berpose yob..

Kunang-Kunang berkata...

Kenangan bulan puasa selalu indah terutama bila melibatkan ibu ayah dan adik beradik.

Rindunya saat2 tu. Dan tinggal kenangan

Selamat berpuasa.

eMMe berkata...

Salam Ramadhan Yob Mad
rindu nok bace entry yop ni
lame kan tak update blog kan yop?
ke saya tak prasan Yob ade update
maaf yea yop,

Selamat menyambut Ramadhan dari eMMe
Moga amal ibadah kite diterimaNya
InsyaAllah..

insan marhaen berkata...

malam ni main polis sentri lagi dak?