Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 21 Julai 2012

saje aku pose esok haghi...( 3 )

"Sekaghang ni panaih(panas) yaamat mok.. Tadi Mad nyemah(mujur) idok pengsan nahan dahage..". "Bukan senang nok gi sekoloh.. Kaghei(Pekan Karai) tuu.. 2 batu lebih tuuu.. Besika kannye laju..".

Mok senyum je. Mok paham.. tu alasan tak nok pose la tuh ! 

"Manje mok pose dulu. Kalo Mad idok tahan sangat, nanti mok gogheng(goreng) telo dador bagi Mad makan, yak ?
"Time kasih mok.. Janji yak..?". Mok gosok-gosok kepale aku. Aku tawu.. mok idok pandei nipu. Sume oghang tawu.. mok jujor oghangnye. Macam aku (erkk !!)..

Esok paginye...Sahor.

"Manje mok.. Intan payung mok.. Mangkit(bangun) ahh.. Moh makan sahor.. Esok nok pose yak?". Mok ughut-ughut belakang aku. Mate ghase kelemayor(kabur) sesikit. Aku angguk laju-laju. Aku duduk bersile. Mok cium pipi aku. Sekali. 

"Jap lagi Mad tughun(turun).. mok ceduk nasik Mad dulu.. Jap lagi Mad makan..". Aku janji ke mok. Mok bangkit, teghuih(terus) ngale(menghala) ke dapor. Ahh.. ghase ade mase lagi.. Pelan-pelan aku ghebahkan badan aku ke tilam. Pelan-pelan taghik selimut..

"Woiii.. bangkitt..!! Jangan banyok akei yak ! Tak nok pose la tu yak.. Saje je buat-buat tido.. Udoh tobien(tua) kamu tu.. Bangkit !! Sahor cepat. Oghang sume udoh makan.. Cepat..!". Abang aku, Tid, berdighi cekok pinggang. Die buke sume lampu. Disentapnye selimut aku. Bolien(bogel) teghuih aku. Aku melompat. Betui-betui aku takut ngan abang aku yang satu ni. Tangan die mesghe(mesra) penampo. 

Cepat-cepat masuk bilik ayo.. Aku tenggung(bertinggung). Kencin la dulu.. Sebeloh tangan paut kolah. Tapi.. mate jahat. Pejam mate kejap. Lelap. 

"Woii.. kamu kencin ke ape dalam bilik ayo tu..???". "Aku kighe sampei 3.. idok keluor juge, memang makan penampor kamu kali ni..". " Satuuuu... dueeee... tiiiiii... ". Aku udoh siap bersile ngadap nasi belauk ayam ghendang.. secawan kopi pekat, ade asap lagi. Cisss.. aku dengor mok gelak mengekek-ngekek.. Peghentoh(perintah) Jepun doh nih..

Tid tunjei(tunjal) bahu aku dengan jaghi tunjuk. "Ingatt.. esok pose !". Aku angguk laju-laju.. Di mate, ayo mate meleleh sikit... hingus tetibe je nyumbat lobang idung kembang aku... Ye.. Esok aku pose !

13 ulasan:

dill berkata...

hahaha! comel cerita awak ni :)

dill.

atuk berkata...

Assalamualaikum A Samad

kelako juga cerita si Mad ni...he he


Selamat Menjalani Ibadah Puasa

penjajah minda berkata...

hehe takut kau.selamat berpuasa bro.

insan marhaen berkata...

lebih koghang, ghope itu juge ler teman buat kat adik-adik teman dulu, yop...!

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad,

Sayang bebenor Mok Yob kat miker yak...tapi mujur ada abang, mun kalu, jadi manjer ler memanjang Yob Mad kite nih. Selamat menjalani ibadat posa yaa. Kim salam kat Yong Fuzjee!

Salleh - Putrajaya berkata...

Part yg best ialah masa "peghintah jepun" tu.... Teringat masa kecik2....., hehe

Waqheh berkata...

salam mad...heheh lama gua tak tegeliatkan lidah dgn dialek peqhak kamu..salam ramadan mad...

shameel Iskandar berkata...

Salam sahabat.

Nostalgia zaman kanak2 ke ni... hehehe.

eita berkata...

manja sangat yob dengan mak ye...

makchaq berkata...

Kecik2 liat tak pe, jangan bawak sampai ke tue udah le...

amirah berkata...

manje benor intan payung ni ropernya ye..

*mad, entri2 ni sebab teringat mok ke mad?*

Titisan Hujan berkata...

comel~~~anak manja mak

diana berkata...

kesian nya...tapi tu la...patutnya dalam satu keluarga kena ada sorang yang macam Tid ni..hahhah