Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Ahad, 16 Disember 2012

Siah Gebu

Jadi heboh yaamat-amat. Sume jadi mulut jelabah[celupar]. Sume tetibe jadi ali nujom. Memasing belabun. Ngate itu ngate ini. Aku idok ingat beghape umo[umur] aku mase tu. Ghasenye udoh beso juge kot. Tang itu aku patot puji mok. Mok banyok diam. Mok lebih pade kesian. Bile oghang belabun hei[hal] itu, aku tengok mok diam.

Tapi gitu la.. oghang kite mun kalo dapat ngate oghang.. huiii.. hebat !!. Siah Gebu bunting tak bebapak, kate deme. Idok keme[kami] sangke, Siah Gebu yang baik tu bulih pulok bunting. Laki tak ade.. boipren pun idok peghonoh[pernah] keme nampok. Tut-tut bunting. Bile mase Siah Gebu 'anu'nye ??. Idok bunting ape mun kalo ditengok ke peghut[perut] Siah Gebu. Makin haghi makin beso.. makin haghi makin beso.. Mok Siah Gebu udoh idok tau nok nyakapkan[diceritakan]. Siang malam teghoyoknye[menangis]. Bapaknye pulok makin ilang sabo. Ikut kan labun[cakap] bapaknye tu.. mau dicincangnye si Siah gebu.. Tapi.. sape laki lawan 'anu' Siah Gebu ?..

Pagi tu mok pegi menjenguk ke ghumoh Siah Gebu. Bile balik, aku dengor mok belabun ngan aboh kat dapor. Mok kate Siah Gebu bekughung[berkurung] dalam bilik siang malam. Idok makan idok minum. Udoh masuk 2 haghi. Bile mok pujuk-pujuk, Siah Gebu bukok bilik. Bile mok masuk.. Siah Gebu peluk mok. Siah Gebu teghoyok kekuat. Siah Gebu kabo[beritahu] ke mok.. die idok peghonoh[pernah] 'anu' ngan sesape. Siah Gebu angkat tangan besumpoh.. Siah Gebu ade ngadu peghut die udoh mule sakit. Kengkadang amat-amat sakit. Mok tengok peghut Siah Gebu. Buncit baye bola. Mok pening. Dalam hati mok.. mok tertanye-tanye.. bunting ke idok Sian Gebu tu.. Lain macam buncitnye.. Aku tengok ayo mate mok meleleh.. Mok kesiankan Siah Gebu..

Akhirnye, sabo bapak si Siah Gebu sampei juge ke puncoknye. Die udoh tak tahan nanggung malu. Oghang kampung jahat mulut. Petang itu, sebelum megerib[maghrib].. bapak Siah Gebu mengamuk.  Pintu bilik Siah Gebu diteghajang. Bapak Siah Gebu pakse anoknye tu kabo sape jantan yang buat die jadi bunting. Siah Gebu teghoyok je. Bapak Siah Gebu sentap ghambut Siah Gebu. Idok cukup lagi.. Siah Gebu dipukui betubi-tubi. Siah Gebu meghaung[meraung]. Oghang kampung seko pun idok beghani campor. Memasing takut. Bapak Siah Gebu tendang mane-mane bende yang ade kat dalam ghumoh deme. Bapaknye datang lagi ke Siah Gebu.. penumbuk jantan hinggap ke muke Siah Gebu. Peghutnye ditendang. Siah Gebu pengsan.

Keadaan jadi kelam kabut. Bapak Siah Gebu pun terpempan. Die tetibe meghaung[meraung] manggil name Siah Gebu. Siah Gebu cepat-cepat diangkut ke hospital Kuala Kangsar. Di sane, Siah Gebu dimasuk ke wad kecemasan. Kejap je.. Kendian ambulan bawok pulok die ke Taiping. Di Taiping, Siah Gebu teghuih dibedoh. Daghoh[darah] banyok keluor ikut punggung Siah Gebu. Bile dibedah.. doktor keluorkan ketumbuhan yang beso daghi dalam peghut Siah Gebu. Kate deme yang nengok, ketumbuhan tu kecik sikit daghi buoh betik mude. Dan.. maknenye, Siah Gebu idok bunting !..

"janganlah kamu berburuk sangka.. sesungguhnya, kebanyakan buruk sangka itu adalah dusta dan berdosa.."
Sekian..

15 ulasan:

insan marhaen berkata...

ate... aje bebeno pun. endok nyer di selidik le dulu.

ini idak... ngamok tak tentu hale. nyaghih le ..

Titisan Hujan berkata...

subhanallah...
itulah kan...bersangka baik itu lagi baik

apple hijau berkata...

kesian siah gebu...

norhidana miswan berkata...

biasalah zmn dulu2 asal perut lain mcm je msti di katanyer bunting, mana terpikir ketumbuhan ke apa kan...

diana berkata...

aih..
tu la..
selalunya anasir2 luar ni yang buat mak bapak naik angin..
tak de orang nak mententeramkan hati mak bapak dia..mana siah gebu tak kena terajang..
kesian siah gebu..

eita berkata...

sian kat siah gebu...

apa2 hal kena lah selidik dulu lah

penjajah minda berkata...

aku penah dengar cerita sal pompuan india bunting.bapak dia macam bapak siah gebu.lepas jatuh tangga keluar lintah dari anu dia.rupanya mengandung anak lintah.tapi budak tu dah mati.

Halimaton Ibrahim berkata...

Assalamualaikum Yob,
weehhh lama akak tak nyinggah sini. Pe kabor Yob dan kuarga?
Jaman sekarang kalu pompuan perut besor takde laki, lazimnya bunting atau jadi gemuk. Jaman dedulu deme kata kena busung! Yg busung ni ler ketumbuhan - tumor atau fibroid kaa!

eita berkata...

selamat tahun baru yob

~SaL IjOu~ berkata...

siannya Siah..xde sape nak berpihak pada dia~

eita berkata...

assalamualaikum....ooooo tuan umah....tuan umah....
:D

Jurnal Murahan berkata...

kesian siah gebu, aduhai nasiblah badan

setiap kali tulisan kami yeop mesti aku ter-emo

kesan penulisan yg berkesan. mantap!

Kakcik Nur berkata...

Kesian Siah...

Angah berkata...

ate nyesei le bapak si siah tu ek...

fiqas Rafie berkata...

salam..

mmg berlaku dalam masyarakat kita dari dulu sampai skrg, lebih percayakn org luar dari keluarga sendiri...
dan selalunya lah kita mmg akan selalu menilai apa yg kita nampak...walaupun kadang2 tak betul.. kesian siah..