Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 20 September 2010

dalam dilema

Siang tadi mase ngemah2 meje keghoje, due kawan aku manggei aku. Engkohnye deme tengoh mace ceghite dalam blog aku. Tekejut juge sebab aku idok peghonoh ngabo ke deme he blog aku tu. Deme tengoh mace catatan aku yg tajuknye, "udoh senang idup kawan aku ne..". Bile deme bace kuat2 aku macam segan pulok. Antu betui deme ni ! Deme kate deme idok paham apa yang aku tulih. Aku nyongien je. Bile aku sughuh deme bace kuat sikit sebab aku nok nengo caghe deme sebut..aku ngaghu kepale. Caghe sebut deme langsung idok betui. Deme silap. Deme cube sebut ikut loghat Peghok caghe oghang Paghit (Parit). Aku pakei loghat Kuale. Mane maunye.. Jenuh pulok aku ngajo deme, tapi tetap juge saloh. Lah2 deme ghimah agoknye, teghuih beghenti. 

Deme pilih catatan yang aku tulih dalam bahasa betui je. Pahtu deme kabo ke aku.. banyokkan gune bahasa betui Mad uiii... Buat peghonjang ape tulih munkalo keme idok boleh bace. Udoh la tu, kamu punye loghat piyo bebeno. Nok mace pun ngelupor, kate deme. Aku gaghu kepala. Betui juge kate deme. Sebenonye bukan soghang due labun gitu, sebelum ni pun ade. Bace sekeghat pahtu selendar (ngaku kaloh) . Tapi aku pulok gemo gune loghat Kuale kebanggaan aku. Macam mane nih ?  Aku pulok dalam dilema... 

Tiada ulasan: