Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 22 April 2011

Adeihhhh... !!! Camne nih...????

Ceghite 4 tawun lepaih..

Kawan talipon aku, die kabo ke aku yang ayoh si Raman meninggei duniye pagi tadi. Sakit penat katenye. Kate die la penat, pade heinye lelah/asma... same ke tu ? Ate, kene le keme pegi ziaroh kan.. Ayoh kawan tu.. Idok patot beno mun keme sekor pun idok nyenguk kawan tu yak. Aku kontek kawan-kawan yang lain, ajok deme pegi sekali. Keme pegi satu keghete je...

Ghumoh kawan tu jauh kome... Nuuu kat belah-belah Bagan Datoh nu... Idok peghonoh aku jijok pun Bagan Datoh tuh.. Kawan aku yang empat lagi tu pun ghope aku juge.. Kite ghanduk je la kome, kate di aku. Deme angguk laju-laju.. setuju beno la gaye deme ta.. Bukan susoh pun.. Nok ziaroh oghang mati.. asei jumpe je ghumoh oghang mati, haaa.. singgoh je la.. Ghumoh oghang kendughi kawin ngan oghang mati kan beze tu.. Konpiden je aku.. hihihi..  

Lepaih dapat panduan sikit sebanyok daghi si Raman, keme mole la begeghok. Aku ingat betui-betui... depan ghumoh banyok pokok nyor, sebelum tu ade suro(surau), pahtu laman ghumohnye luwah... err.. sebeloh kighi jalan. Ghumohnye ghumoh kayu due tengkat. Haaa.. gitu la lebih kughang.. 

Lah-lah, keme sampei doh ke Bagan Datoh.. Jauh yaamat ghopenye. Kebaih juge la punggong duduk-duduk dalam keghete ta.. tinggei lagi, ghumoh si Raman belum keme jumpe. Yang haghunye kome... ghumoh-ghumoh kat situ banyoknye ghumoh kayu.. Doh la tu, kebanyokannye memang ade pokok nyor dekat-dekat ghumoh deme. Aku talipon lagi si Raman, kabo udoh sampei mane kemenye. Raman kabo, udoh betui la jalan keme tu.. Teghuih lagi kate si Raman.. Senang la ati keme.. idok la sesat nampok gayenye yak...

Suro udoh keme nampok.. Suro tinggei ghopenye.. Udoh naik di pokok ulam gile aku tengok. Depan je sikit, keme nampok banyok keghete paking tepi jalan. Motu pun ade... Haa.. udoh sampei kite, kate di kawan aku yang jadi dreba.. Senyum lebo sume.. Alhamdulillah.. Sebelum kuor, aku kutip kat kawan-kawan aku 10 ghinggit soghang buat sedekoh keluorge si Raman. Dengan gagohnye keme nuju ke ghumoh si Raman. Aku tengok ghamei oghang yang datang. Keghande(keranda) tepi ghumoh. Batang idung si Raman idok aku nampok. Paham la aku.. die ta anok tunggei.. sebuk la tu..

Lepaih salam-salam oghang kat situ keme teghuih masuk ghumoh ngadap mayat yang didetok kat ruang tamu. Oghang kat situ bagi laluan untuk keme duduk. Memasing teghuih sambor surat Yassin.. Kawan aku yang tadi jadi dreba sekaghang jadi dreba mace Yassin pulok. Memasing juge buat muke sedih.. ye laaa.. keme simpati kat si Raman tu.. Siannn die.. Udoh idok bebapok die yak.. Baghu nok setat mace tu.. talipon aku bebunyi.. Aku intei sape yang kol.. Bile aku tengok name kat sekerin tu Raman, aku jawab la juge..

"Mad.. Dah sampai ke korang ni ?"
"Doh.. Tengoh mace Yassin ni.."
"Ohhh.. Ok.. Aku datang.."

Aku sambung bace. Idok lame.. Talipon bunyi lagi.. Intei talipon.. Raman lagi..

"Mad.. Mane korang nih ??"
"Laa.. kat mayat ni la.."
"Eh.. Aku kat depan mayat ayah aku la ni.."
???????????...
"Korang pegi ghumoh sape ni ???"
"Bio betui niii.."

Adeihhh...!!! Camne nih..? Aku mole libang libu. Nok gelok pun ade. Soh-soh je keme saloh ghumoh. Raman kate ghumoh die dalam due kilomiter lagi ! Aku tengok muke kawan aku satu-satu... Teghuih teghang cakap aku setengoh mampuih nahan gelok. Ate, ini gile punye ceghiter ni.. Tapi aku cube tenang.. idok baik gelok depan mayat.. Maghoh di oghang kan.. Silap haghi bulan aku pulok yang jadi mayat kene hempok di oghang yak.. Ate, aku habihkan juge Yassin tu.. 

Selesei tahlil rengkaih, aku cuit kawan aku kat sebeloh. Kite udoh saloh ghumoh ni Salim, kate di aku. Terjegil mate die.. Bekali-kali die tanye aku. Jangan keghoje nok melawok je kamu, kate di die. Bile die pecaye.. teghuih die tutup muke ngan surat Yassin tu.. Aku tengok peghut buncit die begegor.. Gelok la tuhhh.. hihihi.. Bile sume udoh tawu tesaloh ghumoh, memasing meghoh muke.. Deme pulok jenuh nahan gelok. Pahtu, cepat-cepat bangun dan kuor ghumoh.. Salam-salam lagi.. Kununnye keme kene balik awei, ade meeting hihihi.. Laju je ngale ke keghete...

Dalam keghete, sume pakat gelok sampei sesok napaih. Haghu betui !.. Dreba setat keghete, teghuih ke ghumoh si Raman. Die siap nunggu di tepi jalan. Nampok je keme kuor keghete.. ngekek-ngekek(ketawa besar) die.. Keme sambung gelok.. Idok ngape la yak.. Sekughang-kughangnye sedih si Raman teghubat juge.. hihihi.. Kome yang bace ceghite ni jangan sampei silap macam keme to.. Lagi satu, sile 'off'kan talipon kalo nok mace Yassin.. Pengajaran nih ! hihihi...

44 ulasan:

toyolkiut berkata...

saudara samad dh sihat ke?
cmne dngn pmbedahan tu?

entry ni mula2 kerut dahi mmbacanya..
kemudian last2 TK tgelak jgk..

jurnal murahan berkata...

hahahahaha mencico kamu cha

tapi kamu cane sekarang samad, udah operate belum, ape dokter kabor.. ce kabo ce kabo

a.samad jaafar berkata...

Kiut dan JurnalMurahan..
pembedahan dijalankan 5 hari yg lalu.. badan sihat cuma kesan bedah bengkak dan agak menyakitkan..masih tak mampu berjalan jauh2..takat bilik air boleh la jalan pelan-pelan..baru malam ni mampu duduk tanpa rasa pening/loya.. rindukan korang, gagahkan jugak siapkan n3 merapu ni.. t kasih atas perhatian korang..

Abang Jonni berkata...

bawak2 rehat.... mkn obat bro... huhuhu.

amalhaj berkata...

alhamdulillah mike dah operet dan teman doakan mike cepat sihat. Mike nih mad, mase mike nuleh tuh idak ker ngekek juger? jgn ngekek besor2 epek pade operet tuh.....

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Mad, haa Alhamdulillah dah selamat. Bawok berehat dan bertenang, jgn ketawa banyok2 nanti tercabut stapler! Eh deme katup jahitan tu dgn benang ke stapler?
Kisah lawat salah rumoh ni memang lawok, tulah nasib mengkome tak gelak bergulin tepi mayat!

kakcik berkata...

Dah ghejeki arwah tu ada orang nambahkan bacaan Yaasin untuknya. :)

Jangan gelok kekuat Dik Mad, takut ghedat luka tu kaghang.

apple hijau berkata...

tak boleh tahan...nak gelak juge...ha ha ha ha

Queenie berkata...

haaaaar har har har...
nak gelak jugak sampai tergelempang..
pestaim dengor ceghite cenggini...
seb baik tak off hp, tak kalu sampai kebumi tak jumpa Raman har3...

Kalau salah rumah makan kenduri tu biasalah dengar!...samd... samad... toksah dibuat lagi ceghita ni ya dik!

kiiiih kih kih kih...nak sambung gelak lagi...

shahjiehan berkata...

hahahaa.. style la ckp perak!! ade geng teman yop!!!... hahhaa.. mmg lawak ! mcm mane le kome boleh salah rhumah??? adoi...

diana berkata...

mujor tak hulor duit lagi ye??
ke dah hulor??
hahahahh

shida mj berkata...

aje ngan lawak beno cite yop samad ni..kehkeh

awak pun org perak piyo gak..ijak le pening mace cite yop ni..

awak follow..

semoga cepat sembuh yek.

a.samad jaafar berkata...

SHIDA MJ..
t kasih sudi follow saya.. seronok jumpa oghang peghok mcm mike hihihi...

a.samad jaafar berkata...

abg. jonni yg best..
t kasih atas nasihat bro..

a.samad jaafar berkata...

cikgu amalhaj..
teman nulih dgn muke yg seriyes woo..hihihi

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg sgt dihormati..
kughang hajo yaamat mun kite gelok depan mayat yak...hihihi

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik...
betul tu..bukan hanya yassin.. tahlil sekali..hahaha..

a.samad jaafar berkata...

apple hijau..
gelak la mike..kalo mike ade kat situ, mau luku di orang tau hahaha..

a.samad jaafar berkata...

kakakku queenie..
hishh..usoh gelak sampai tergelempang.. buruk beno nampok di oghang hahahaha..

a.samad jaafar berkata...

shahjiehan..
t kasih sudi follow blog teman yak..nak ngajak orang follow teman malu.. risau deme pening mace apa yg teman tulih..

silap tu sebab GPS tak berfungsi hahahaha..

a.samad jaafar berkata...

Diana..
t kasih sudi datang ke blog saya..

duit awal2 dah masuk dalam jag yg dorang letak atas bangku tepi pintu hihihi..rezeki tuan rumah..

Ummi Hanie berkata...

salam yop mad,
pertamanya Innalillah ...
semua kite ni mesti 'pergi' satu hr nnti...
awok dah agak dah mike salah ghumah tu tp kontrol ensem je kan..hak3x

a.samad jaafar berkata...

ummihanie..
hahaha.. kontrol hensem yang sah2 tak hensem laaa..

sekamar rindu berkata...

salam...

hahahhhahaa...ishhh...teringat kat kisah saya tersalah rumah masa kenduri kwin...nak pi makan kenduri umah org lain....pi rumah sebelah...sebb kenduri pada waktu, hari yg sama...

ish..

a.samad jaafar berkata...

sekamar rindu..
terima kasih kerana sudi datang dan komen.. saudara blogger yg hebat !

saya ada membaca kisah saudara tu.. dari situ saya teringatkan kisah saya ini..hihihi..

kelisa_samudera berkata...

sahabatku samad, tak bleh tahan gasenye mace cerita kamu ni. moge2 awok tak ngalami peristiwe mcam ni pada mase depan.

semoga kamu sihat ye mad. idok tau plak aku kamu udah operate. kalo tak minggu lepeh buleh aku ziarah kamu kat sabak.

amirah berkata...

hehehe...mujor le bulih kontrol..

POHPALEH BURGER berkata...

haha.... ape ke hey nye jd sampai gitu... hadui laa.. pecoh perut mbacenye hahaaha...

POHPALEH BURGER berkata...

operate berjalan dgn baik ye bro.. alhamdulillah... jalan2 tak larat... tp type entry dasatt.. haha dasat.. dasat...

POHPALEH BURGER berkata...

tq bro mad.. sudi jengah blog kawan ;) blog lu mmg best... terbaik!!

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kelisa..
apa yg berlaku secara kebetulan tu.. nk terkene kan hihihi..

t kasih atas perhatian.. dh semakin sihat rasanya..

a.samad jaafar berkata...

amirah...
MESTIIII... otg berpengalaman ni hihihi..

a.samad jaafar berkata...

POHPALEHBURGER...
Tu dia ehhh.. sampai 3 komen lu bro.. hihihi.. nak nangis rasa terharu ni.. bangga bila membaca kemajuan bisnes burger bro tu.. target ganti Ramly Burger ye..

wahida berkata...

hahaha!! lawak la n3 ni...keluar air mata ketawa ni...adeh la...tak larat nak komen lagi ni...

makdara TERdiva berkata...

Assalamualaikum geng..
nampaknya macam dah sihat! siap ada N3 lawak lagih! :)

jenuhla nak menahan gelak tu yer..haha!

a.samad jaafar berkata...

wahida..
t kasih sudi datang.. tu dah komen la tu hihihi..

a.samad jaafar berkata...

mdt..geng terhebat asia..
sihat jugak lah..tu yg merapu tu..hahaha..

Abhamz berkata...

salam, memang lawak habis.

a.samad jaafar berkata...

saudara abhamz..
t kasih singgah.. awok tulih je..kongsi2 cerita..

cikgupj berkata...

Semoga cepat sihat seperti sediakala dengan penglipurlara yang menggatalkan hati...kihkihkih...

sharouk berkata...

Awok nak negekek tapi awok tak leh ngekek pase kat kerongkong awok tulang masih ade lagi..

a.samad jaafar berkata...

cikgupj...
t kasih atas doa.. saya bukan penglipurlara..tinggi maqamnya tu hahahah..

a.samad jaafar berkata...

sharuok..
mike cekik ye.. ate.. leghah telan pisang nuuuu.. mun ade pisang tanduk lg baguih hihihi..

shahjiehan berkata...

mike org kuale ke?? belah mane?che kabo