Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 1 April 2011

Ceghite di Kawan..

"Pak udoh tak ade.. Pencen pak ade 2ghibu.. Ate,  salahke saye sebagei anok die, ngambik duit tu  ? Bukan oghang lain yg makeinye pun..anok cucu die juge..... Mane bulih bagi ke mok tuu..nanti habih dibaginye ke cucu-cucunye  sampei 10 ghinggit soghang. Kan ke meghaban tebien ta ?? Lagipun yak, beghape la sangat belanje oghang tue, udoh saye bagi die 10 ghinggit saghi tu kighe udoh banyok yaamat la tu". kate anoknye yang keghoje pegawei beso ta..


"Mok tu udoh gile pun, bang. Mun kalo awok  balek sekali sekale ta.. idok la tawunye beghenti belabun.. Gemo pulok belabun sensoghang tu.. hishh.. awok naik ghiso dibuatnye..", bininye yang ala-ala RosmahMancur tu menyebok..


Keme jighan-jighan sebeloh - nyebeloh nyemedang je nengor mok deme tu belabun soghang-soghang.."Balek le anok mok, mok bukannye nok duit mengkome.. Duit mok pun mok bagi mengkome.. Duit sewe ghumoh, sesen pun mak idok meghase. Duit nyor ngan getoh ta.. kome hambik la.. Idok mok kesoh punnn.. Mok idok kesoooh, kome hambik laa.. Ni.. yang kome konci pagor ghumoh ni ngapeee ?  Mok nok keluo pun idok bulih ni ape ke heinye.. NGAPE KOME KUGHUNG MOK NIIII...???"..



Biasenye to, moknye tu teghoyok... Sayu yaamat-amat keme nengornye. Nok keme tolong bukekan pagor ta.. takut kate di anoknye keme nyebuk hei deme.. Ate.. macam mane tu Mad ???



hmmm.. bila aku ringkaskan cerita ni.. terasa seperti ada yg tak kena pulak.. kome paham ke ???..

16 ulasan:

toyolkiut berkata...

pasal pe x bg mak ia kuar ni?
x brapa nk phm..
pndek sngt..
br intro ni..
isi ngn pnutup citer xde..

a.samad jaafar berkata...

Kiut yg dihormati...
betul sgt pandangan kiut tu.. terbukti saya tak pandai tulis pendek2 hahaha.. tak nak buat dah huhuhu..

Aku Dan Teksi berkata...

faham je,panjang ke pendek sy tetap baca,Dalam cerita ada pengajaran.

sy tak reti nulis panjang2.

apple hijau berkata...

yop,teman ni nak kate paham tak paham. nak kate tak paham macam paham. tapi lebih afdhal elok lah yop nulih panjang mcm selalu biar semua nya jelas nyata dan terang. :)

DKosongLapan berkata...

Assalamualaikum CHor...
kaghang kebaikan yang kite cube nak buat takot diaslaherti pulak anak2 die tu kan???

tapi ngape ye???...oghang yang udah berpangkat beso....gajinye beso....masih lagi tamak halobe.....
nak jugak duit mak deme yang ade tu...ishh...ishhh...tak ciom bau syurge kome oooiii

kelisa_samudera berkata...

paham mad. lain kali jgn nuleh pendek2. hihi

ape ke b**i benor anak deme ni? awok tak buleh betui le kalo tengok oghang buat mok deme gitu. awok ni ade mase melawan le jugak mok awok, tapi bukanle nok melawan sgt pun. anok2 ni mmg kadang2 ade terkasor pun. awok haghap Allah ampunkan dose awak pasey tu. tapi nok ngambik duit si mok yg tak beghape, peh tu kughung plak mok dalam ghomoh, ate kome tak takut masuk neghake ke yob?

wahida berkata...

alahai nape la anak2 buat mak lagu tu...sedih saya baca...semoga mereka insaf hendaknya...

saya lagi suka n3 yg pendek tapi mudah difahami mcm ni...saya faham je n3 bro ni..

Fiqas berkata...

salam yob, isinya saya faham, tapi hujung pangkalnya tu tak tau cerita la pulak.. knp dikunci maknya tu? apa kejam benor anak2 nya tu?

jurnal murahan berkata...

sedih bace.. haishh

kalau kita tanya anak-anak ni ade je alasan nak lahanat mak bapak. Deme akan bagi alasan rasional untuk justify perbuatan deme tu betul & perlu.

harap-harap Allah taa'la tak simpangkan kita sampai begitu. Walau sibuk susah macam mana, semoga Allah taa'la tetapkan hati kita untuk telus menjaga orang tua kita. Amin

MOH KEMBARA berkata...

salam yob mad, isyyy sian mak tu. sayu... mak akak sapa pun tak brani buat pasal, walaupun dah 80 tahun, otak dia cergas dan clear. Alhamdulillah dia masih sihat dan buleh berjalan. akak pun sonok dengor mak mertua mad dah makin sihat, yak? Alhamdulillah!

Jank berkata...

faham. syahdu cerita ni kan bang. kisah anak2 skrg layan mak, lbh2 lagi org tua yg dah tggl sorang kat rumah. tapi, tetap tak puas baca la bang. ini patutnya intro je bang hahaha. org dah bese cite panjang2 tibe2 buat cite2 pendek tu yang rasa dah pergi separuh jalan tapi macam ada bende tertinggal kat umah

amirah berkata...

faham je entri ni..anak mana pulak yang kurang ajor ni.?sedihnya hati ibu ni..kalau esok2 anak2 kita pulok yg membalasnya, tktau la nak kata.kalo mak dh x sihat, elokla mintk tlng org jaga, jgnla kurung..kesian

Encik MamaT berkata...

sedih pulak baca kisah ni... samad... apasal mak dia kena kurung...sebab depa igt mak depa gila ke? anak derhaka ni mad...

eMMe berkata...

nape wat mak cam tu
anak kuang ajo
tak patot la wat cam tu
eeee...geram la baca entry ni...
huhuuu..emosi lak tetibe, hehe~

M a W a D D a H berkata...

rasa mcm paham...hehehee...

die kurung mok dier..betul ker..kesian mok dier...ate..

a.samad jaafar berkata...

terima kasih kawan2..rasa kurang mood nak membals komen satu persatu..maaf ye..saya kurang sihat.. secara ringkasnya, kisah ini ialah ttg anak yg berasa malu dgn maknya sendiri yg dianggap suka berjalan ke sana sini..lalu maknya dikurung.. sukar nak faham mengapa mereka bertindak begitu pada hal mak mereka itu cuma suka berjalan2..bukannya gila pun..tapi dalam masa yg sama, mereka adik beradik bergaduh berebut duit pencen arwah bapa dan hasil getah dan kelapa milik mak mereka..ironinya, kesemua anak og tua tu berpangkat besar dan kerja yg hebat2.. err..gitulah lebih kurang..