Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 13 September 2011

Aku Semayang ni..!!

Daghi ghumoh pak sedaghe di kampung Geliung, aku negak teghuih ngale ke Kuale Kangsor nuju ke ghumoh abang aku di Taman Kuala Kangsor.. Idok la pulok aku nyangke, asei sampei ke Talang mun lantoknye jem jalannye.. Ngalohkan kekughe[kura-kura] aku mawok keghete..

Baghu je nok making kat pagor ghumoh abang aku, aku dengor azan megerib meghayu-ghayu ngajok ke mesejid. Ate, aku mintok izin ke abang aku.. yo le aku semayang ke mesejid dulu, nanti baghu sedap sikit nok belabun yak.. Mesejidnye pun balik deh[dekat sangat] je pun.. Mesejid baghu.. Tu pes time aku semeyang kat situ..

Alhamdulillah.. dapat juge aku berdighi saf yang kedua daghi empat saf sumenye.. Ati ghase tenang je mase tu.. Peluang kusyuk semeyang nih, kate aku dalam ati.. Aku letok ceghomin mate kat lantei mesejid, bawoh sikit tempat aku nok sujud nanti.. Buat ape pulok semeyang pakei ceghomin mata.. nanti ganggu mase nok sujud.. Aku pun.. "Allah huakbar.." Tangan kanan genggam kekuat lengan kighi..

Mase tok imam mace Fatihah, aku dengor ade bunyi budok berlaghi.. Buk..buk.. bunyinye.. Aku cam.. budok tu belaghi kat loghong antaghe saf-saf yang ade. Errr.. kusyuk tak aku ?? hihihi.. Baghu je nok nyebut 'aaa..' untuk mengaminkan Fatihah... zupp.. budok tu laghi pecut di depan aku.. Tap !.. Soh. Budok tu terpijok ceghomin mate aku yang aku letok di depan tadi.. Aduihhh... bedebor dade aku ! Habis la ceghomin mate akuuu.. Mun kalo pecoh,  mane ghopenye aku nok bawok keghete nanti.. Time-time ghaye, mane ade kedei ceghomin mate yang bukok.. Memacam aku pikio.. Kusyuk melayang ke mane ntoh la kome..

Allah huakbar !!..

Aku rukuk. Ciss..! Punyei la dajei aku punye ati.. mase rukuk tu, sempat juge aku sepet-sepetkan mate nengokkan ceghomin mate aku tu.. Nengokkan gayenye, ceghomin mate aku masih elok lagi.. Agoknye budok tadi tepijok bingkainye je kot.. Lega.. Kunun-kununnye nok kusyuk balik la akunye. Ati tenang..

Imam bace Fatihah lagi. Sayu je bacaan imam tu. Aku tunduk mandang ke bawoh. Tapi.. bunyi ..Buk..buk... tu datang lagi. Aku mole libang libu. Ya Allah.. ampun dosa aku !!! Aku idok bulih kusyuk doh ni.. Zuppp... Budok yang same melintaih lagi.. Praapp.. !! Sekali lagi ceghomin mate aku dipijoknye.. Budok tu undur balik. Dibelek-beleknye ceghomin mate aku. Sambei-sambei tu die tengok muke aku lame-lame.. Aku tetengok die.. die tengok aku.. Kekighe mate betentang mate la.. Eh ! Aku tengoh semayang tau !!. Cisss... bertuah punye budok.. 

Semayang kene teghuihkan jugak.. Aku redo je laa.. Bukan saloh budok tu.. Die bebudok.. Kot kalo nok disalohkan pun, bapaknye la kan .. Budok baye-baye itu aku ghase belum sesuai dibawok ke mesejid. Err.. mun kalo mengkome yang kene macam aku, kome bulih kusyuk tak ? Patut ke aku semayang balik hah.. ????


pssttt... dah lame tak menulis dalam loghat perak.. kekok pulak rasanya.. hmmmm

20 ulasan:

ckLah berkata...

Mace ceghite mike, ghase geghammm je ckLah kebudok tu. Eh, bapok budak tulah yang mbawok anok tapi tak dijagenye. :D


ckLah pernah alami budak kecik dok main-main tirai pemisah tempat perempuan kat masjid. Lari keluar masuk keluar masuk, time cikLah nak sujud roka'at akhir selepas toma'ninah tu....dubbb!!! Kepala ckLah bertanduk dengan kepala budak tu yang sedang berlari arah ckLah (di balik tirai). ckLah terlatah....! Memang terbatallah solatnya. Sempat ckLah cubit budak tu sikit sebelum dia terkebil-kebil pergi. Ate, geram bebenor nengokya(si makcik ni pun dah berperangai budak). Nasib bak dia tak ngadu kat mak bapaknya...hihi.

whitecappuccino berkata...

nak tergelak pun ada baca kisah ni..tapi akak biaSA gak solat pakai spek..takde masalah pun waktu sujud.

kakcik berkata...

Mace ceghite Dik Mad tambah dek ceghite ckLah tu, tersedak kakcik dibuatnya. :)

Mawar berduri berkata...

huhu .. tekehel mata ni baca, idok le mike pakam semuanya .. hihi ^^,

eita berkata...

alahai...siannya....lain kali tinggal je spek kat dalam kete tu yob...takde lah meraban hati yob tu....
eita kalau gi masjid memang tak pernah pakai spek tapi terpaksa bawak bodyguard sorang...takut jatuh longkang..keh3

mrs redzuan berkata...

adoila...tergelak pulak...

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Samad,

Buleh jer paka spek Yob, akak dh try. Kalau ada bebeudak jangan ler boh spek depan kita. Orang tua pun langgor gak, sbb tak nampak. Akak pun biasa libang-libu dik budak kecik bila solat ni. Anak sedara masuk bilik, belek spek atas meja, tengok akak, akak tengok dia, tp solat. Memang tak tenteram dibuatnya. Tapi citer Yob pasa anak nyanyi kat masjid Tjg Belanja yg paling lawok sekali!

Waqheh berkata...

aku baca smbil gelak mcm john travolta dlm swordfish..kdg2 aku juga punya hati mcm dajei bila semayang...

abih la lu yob..nanti dlm kubor mungkal nangkir akan soal lu pasal spek tu..

padlie berkata...

saya pakai je spek... tak ganggu pun.. maklum le, semayang atas kusi.. :)

budak-budak kalau masih takleh dicontrol, takyah la bawak ke masjid.. kesian orang lain.. kusyuk ntah ke mana.. silap-silap terus batal..

ORLANDO AHMAD berkata...

nabi dulu tarik telinga ibnu abbas semayang sebelah baginda, waktu tu ibnu abbas kecik lagi... cara mendidik nabi ;-)

POHPALEH BURGER berkata...

hahaha nasib badann... mcm gaye hancuss je spek tu hehe.. takpe ler. kalo rase was2... smyg blk...
aku penoh kene stuasi camtu.. aku memahami hehehe...

cemomoi berkata...

ishkhhh cabaran nok dapat kusyuk ni bukan senang

ketnya koi tak setuju kalo bebudok kecik tak diberi bawok ke semejid sebaknya deme ke latih masa kecik ni le.

ketnya hok kena latih lebih ialah mok bapoknya diajo supaya camana nak train bebudok bio ada adab dalam semejid. alhamdulillah koi punya anok kalo bawo lima-lima ter tak brani le nak berlari tak tentu aroh. kalo brasa nak kene selepuk buat le.

aiseh ikut loghat pahang le pulok

amirah berkata...

adohai..ate idok kusyuk le jadi nya..hehehe..

diana berkata...

budak2 kecik tak payah la nak dibawa ke mesjid..
bagi dia pahnm dulu adab2 kat mesjid ni kemdian baru bawak ke mesjid..
ada orang sanggup tak semayang kat umah sebab tak khusyuk,jadi dia sembahyang kt mesjid.tapi bila ada budak2 gini mana kan nak khusyuk nye...
alahai..!!!

Zaujah Encik Mamat berkata...

wahaha..... setuju.. tarik telinga ...

orang kata bg pengajaran.. mendidik hehehe.. bukan marah nya cam selalu org buat.. di tempik budak tu.... budak tu takkan paham juga kalo takda yang nego kan kan kan...


syikin selalu risau gak letak spek mata bawah... tp selalu sangkut kat baju ... budak bukan boleh agak :))


selalu syikin pandang budak tu lelama.. takda la pandang macam nak makan tu... pandang biasa jer.. nanti dia mai ler minta maaf :)

shameel Iskandar berkata...

salam sahabat.
masalah jugak bebudak ni. nak salahkan mrk tak boleh sbb mrk budak. Di masjid tempat sy bersembahyang kt chemor pun mcm tu jugak. nak tengking atau marah tak boleh sbb akn jauhkan minat dan hati mereka trhadap masjid. di sinilah peranan ibu bapa yg membawa anak2.

Queenie berkata...

hihiihiii...

taktau nak komen apa lah dik..
tumpang gelak jer...
dah kelakar sangat, gelak jer ler...

Encik MamaT berkata...

kah3... nak marah budak2 memang tak patut... sebab kalo marah.. mcm nak menjauhkan mereka dari masjid... marah kat mak bapak depa tu... agak2 kalau anak kecik lagi.. belum mumaiyiz.. tak payah bawak lagi... ajar solat kat rumah dengan mak... nti besar sikit baru ajar solat berjemaah... kadang2 yang bawak tu tak pikir orang lain langsung.. memang bagus niat tu.. tapi pantau la anak2... kalau anak buat salah tau plak nak marah. tapi tak pikir.. sendiri yang salah... hahaha...

Jurnal Murahan berkata...

yeop aku dulu pun pernah kena, biaselah kite pakai spek ni..

senangnye lipat spek dalam poket baju melayu, senang ahahha

~SaL IjOu~ berkata...

gelak terkekek2 dibuatnye sy~
siannya hancur spek ye..sy kalo kat masjid taruk lam handbag terus..

tp penah sekali kat uma, biasa sblm semayang letak spek kat ujung belah kanan..tp tetibe satu hari tu taruk kat ujung belah kiri..abes je semayang terus bangun nak g amek Quran..sekali..prap! ya ampun..naseb baik takat senget je..terus p pebetui kat kedai~