Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 20 September 2011

BODOH ! [Pesan pada diri]

orang yang berlagak itu BODOH ..
orang yang perasan bagus itu BODOH..
orang yang sombong itu BODOH
orang yang angkuh itu BODOH
orang yang kedekut itu juga BODOH..
maka, aku JANGAN jadi BODOH !!!!...
TIDAK RUGI MERENDAH DIRI
TIDAK AKAN UNTUNG JIKA DIPUJI..

BERJALANLAH DI MUKA BUMI INI HANYA SEBAGAI HAMBA...

22 ulasan:

ORLANDO AHMAD berkata...

tunduk pandangan, merendah diri...

kakcik berkata...

Tiada untungnya meninggi diri. Orang memandang rasa benci, Allah yang mencipta tidak memberkati.

Encik MamaT berkata...

terima kasih atas pesanan ini.... :)

amirah berkata...

pesanan untuk diri kita..

cemomoi berkata...

imam ghazali kabo, cukup le kalo seseorang merasa dirinya dah berilmu dia dah termasuk dalam kalangan orang bodo...

makdara TERdiva berkata...

siapalah kita nak menyombong diri

diana berkata...

tak nak jadi bodoh...:p

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Mad,

Ingatkan kat blog Uztaz Orlando Joni Depp tuan si John jer ada tazkirah! Tima kasih buat pesanan ringkas ni (SMS!).

Waqheh berkata...

berjalan dgn menundukkan pandangan, pandang kebaikan org tgk keburukan sendiri...

Titisan Hujan berkata...

kt d dunia ni tiada apa yg berbeza
cuma yg bezanya iman dan takwa

Jurnal Murahan berkata...

"BERJALANLAH DI MUKA BUMI INI HANYA SEBAGAI HAMBA..."

kita hamba rukuk sujud menghina diri hanya untuk mendapat redha tuhan. Tk yeop beri peringatan

eita berkata...

tak salah rendah diri...takde rugi nya yob.....
biarlah orang nak kata apa pun kan...

Aku Dan Teksi berkata...

Makin tunduk makin berisi.... Pesan org. Tua..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Apa khabar yob mad? InsyaAllah harap kesemuanya dlm keadaan baik2 belaka.
Manusia ini kalau diiukutka hidup tanpa petunjuk sentiasa dlm keadaan zalim dan jahil i.e. bodohlah Surah AlAhzab:72 إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang jahil (bodoh).
Lebih malang lagi, dalam usia manusia semakin meningkat masih tenggelam dalam kebodohan yang melalaikan. Mengikut Ibnu Abbas, orang2 yg digelar AlKharrisuun adalah mereka yang mendustakan kebenaran dan meragu2kan atas kebenaran kerana berterusan tidak mahu belajar bagi mengatasi kejahilan. فِي التَّفْسِير : لُعِنَ الْكَذَّابُونَ . وَقَالَ اِبْن عَبَّاس : أَيْ قُتِلَ الْمُرْتَابُونَ ; يَعْنِي الْكَهَنَة
Surah AzZariyyat:10-11 قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ ﴿١٠﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ سَاهُونَ Binasalah orang-orang yang sentiasa mengeluarkan pendapat dengan cara agak-agak sahaja (10)(Iaitu) orang-orang yang tenggelam alam kejahilan, serta lalaikan (hari pembalasan).
Wallahualam

Nazhirah Mazlan berkata...

ada benarnya juga...
kita hamba..yg membezakan hanya takwa insyaallah..

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum a. samad,

Jangan seperti kata orang 'bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh diikut'.

Satu sifat yang baik bila selalu muhasabah diri.

a.samad jaafar berkata...

Tajnur...
terima kasih atas tambahan ilmu yang dikongsikan di sini..kama menhilang gi mane mike??

a.samad jaafar berkata...

salam buat semua yg sudi membaca dan komen yang sgt baik.. spt biasa, n3 sebegini saya lebih suka membaca dan berkongsi rasa.. jarang saya membalas komen.. saya pasti membalas ziarah teman semua insyaallah..

~SaL IjOu~ berkata...

biar seperti padi..makin berisi tunduk ke bumi~

~SaL IjOu~ berkata...

Jwpn kpd komen di blog sy ya~^^ :
Sememangnya kita manusia mmg begitu kan..cukup lemah sekali..kdg2 lupa & hanya akan igt kembali bila diuji..bila happy, cukup lalai sekali..tp bg sy, sy ada cara sendiri utk remind diri..org selalu ckp perlu buat itu perlu buat ini..tp bagaimana..makanya sy lakukan sesuatu utk menguji diri sy..& sy dapati ia mmg berkesan sekali..~ =)

~SaL IjOu~ berkata...

ikhlas sy katakan, apa yg dah sy lalui sblm ini membuatkan sy terus berganjak ke hadapan dengan lebih berani~ sy xkan penah lupa itu..
perit sekali apa yg dah pernah berlaku dlm hidup sy..& sy akan cuba pastikan ia tidak akan berulang lagi..& utk ujian & dugaan yg bakal sy hadapi pada masa2 akan dtg..pasti sy akan cuba terima dengan tenang hati & cuba mencari penyelesaian sebaik mungkin~ dengan izin Allah..~ penah org ckp, semakin kita cuba dekat dgn DIA, semakin DIA nak uji..makanya dengan itu..sy perlu cekal hati~

~SaL IjOu~ berkata...

sy sgt hargai kwn yg menghargai sy..jika kamu sudi folo sy,sy juga akan buat perkara yg sama..~
~Salam kenal~ =)

time kasih sudi jenguk blog sy..sekadar berkongsi apa yg sy rasa..andai baik, boley dijadikan renungan bersama..andai x elok, itu kekurangan sy pastinya~

patutla berkerut2 dahi sy baca entri2 ni..loghat perak piyo rupanya~ ;p xpe..sy cuba grab mana2 yg sy rasa sy bley fhm ya~ ^^