Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 17 September 2011

Nyemah[Mujur]..

Udoh lambat beno aku balik ghumoh ni.. Gamoknye, mun dikighe daghi jumloh embun jantan yang gugup[jatuh] mase tu, mau udoh pukui 1pagi.. Aku jenguk kawan aku yang sakit. Ntoh ape paseinye, tetibe je die lumpuh sebeloh badan. Soh-soh je siang tadi die sehat yaamat-amat.. siap main bola dengan aku.. siap tembi badan aku lagi tadi.. Tapi, kate di moknye.. lepaih magerib tadi die makan.. sudu jatuh ke bawoh meje.. die nok ngambik la sudu yang jatuh tu.. bongkokkan badan.. teghuih jem ! Mulot jadi heghot.. badan jadi kejang.. Itu la kome yak.. Mun tuhan nok ngambik nikmat idup, senang je .. hmmm.. Aku jenguk die la tadinye.. Bukan bulih buat ape pun.. bulih tengok je laa..

Malam gelap. Aku jalan kaki balik ghumoh. Meghabe-ghabe juge aku nok nyampei ke ghumoh.. Mujo udoh biase jalan kat situ. Nok nyanyi kuat-kuat nok ngilangkan boring idok la bulih.. ngaco oghang megholoh[tidur].. silap-silap kene teghajang di deme je nanti..

Sampei tepi laman ghumoh, aku tengok ghumoh gelap. Cume lampu dapur je tepasang. Mok aboh tentu tengoh sedap tido. Tapi.. baghu lime nam langkoh nok nuju ke tangga.. aku tepandang mende pelik tengoh bedighi kat tepi semak belakang ghumoh. Aku petiye[amati] betui-betui.. Oghang ke antu ??? Otometik satnike bulu kat badan aku tegok bedighi.. biase la tuhh.. Aku teghuih mencangkung.. Kununnye jangan bagi mende tu nampok la.. Takut ade la sesikit.. Aku cepat ngambik keputusan..

Aku pun meghangkak ke tempat aboh meletok kayu api kat bawoh pokok ghambutan. Ambik satu yang sedap dipegang..pahtu,  aku meghangkak balik dan nyoghok belakang simen tangge.. Uihhh.. macam Rambo woo.. hihihi.. Aku tengok mende tu geghok pelan-pelan.. nguit[bergerak] sikit-sikit.. lepaih tu mete[tak bergerak] lagi.. Aku doh sedie.. Siap la kamu ! Aku pun bangkit.. teghuih neghokam[menerkam] ke mende tu.. Laju !!
Tapi....

" Hey Mad.. Ngape kamu ni.. Nok munuh[bunuh] mok ke ape ????".
" Eh.. mokkk..??? ".... Aku teduduk !...

nota bawah : Emak bangun dari tidur sebab terdengar ayam terjerit-jerit di reban. Kata mak, musang makin banyak di kampung aku.. Nasib baik aku tak belasah mak aku sendiri.. kalau takkk...

35 ulasan:

kakcik berkata...

Mok dik Mad tu kayo ke ape? :)

ckLah berkata...

Hihi...nasib bai makcik selamat dari Mad!


'Mun' tu maksudnya 'kalau' ya Mad?

nyanyisunyi berkata...

jenuh gak nak faham kan tulisan ni tp sy seronok bace ikut lorat oghang perak...adik ipar oghang perak..nanti bolehlah sy belajar dgn dia.

Jurnal Murahan berkata...

ahahahahhaha

mad hati2 mad haha

Waqheh berkata...

nasib baik lu mat..idak naya...bapak kamu plak turun hentam kamu ngn kayu api..kamu balik lambat ingat kamu ler musang...keh3..

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob,

Isssyyy Yob ni, nasib tak geruh mak Yob...kalau tak, dah jadi anak derhaka!

diana berkata...

sikit lagi nak jadi derhaka tu..
wakakakak

ORLANDO AHMAD berkata...

bapak Gua sepanjang kerjaya berkhidmat di perak, gua membesar di perak, ipar2 pown perak, tapi still ade kalimah2 baru yg Gua baru tau ngeh3

eita berkata...

alahai...lain kali bawak lah lampu suluh ke pelita ke....
takde lah napok rupa hantu...
mujur tak kena..kalau kena naya....

eMMe berkata...

suspen la yop! mujur tak belasah mok sendiri tuh...huhuhuh....tapi lawok la yop..org dulu2 berani ekk dok dlm semak, gelap2 gitu....

Queenie berkata...

muahahaaahaa..

ada2 jerlah dik! nyaris akak cabut lari nak sambung baca besok siang, seram tau!

aleh2 gelak sampai nanges!

wakakakaaa...tingat akak pada satu citer...tp lebih baik jgn diciter...

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik..
bukan kayo..kununnye nok tangkap musang latu hahaha..

a.samad jaafar berkata...

ckLah cikgu yg saya hormati..
nasib saya sempat brek tau.. kalau tak nyesal sampai mati..

soalan saya jwb terus diblog ckgu ye..

a.samad jaafar berkata...

nyanyisunyi..
t kasih sudi membaca dblog saya.. kali pertama membaca mmg memeningkan hihihi.. pelan2 yong..

a.samad jaafar berkata...

hamzah JM..
aku insaf dh..aku insaffff.. hahaha

a.samad jaafar berkata...

waqheh..
dulu mmg au spesis musang.. sekarang jadi ayam hahaha..

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg disayang..
takut saya dengo 'anak derhaka' tu.. mmg nyemah betui yak kak..hihihi

a.samad jaafar berkata...

kak diana..
bukan setakat derhaka.. pembunuh ganas tuh ! hahaha..

a.samad jaafar berkata...

Ustaz Orlando Ahmad..
sebab semakin ramai yg sudi membaca maka saya rajin2kan diri letakkan makna pada perkataan yg saya yakini ramai yg tak tahu.. harap dapat membantu..

a.samad jaafar berkata...

adik eita..
sekarang ni kalau jalan malam bawak obor tau hahaha..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku eMMe..
suspen yg tak pernah menjadi huhuhu..

a.samad jaafar berkata...

kakakku Queenie..
jangan risau.. tak pernah seram citer saya.. tak pandai la kak.. cmne ye.. tau no tamar jalis tak? hahaha..

Musang berkata...

sib baik xsempat belash...klu x masuk paper front page

missSenget berkata...

mujur laaa cik mat..

adoiii..

bahaya ni...

shameel Iskandar berkata...

Nasib baik. kalau tak kesian kat mak. hahaha.

a.samad jaafar berkata...

Musang..
betul tu hahaha..

a.samad jaafar berkata...

missSenget..
kadang2 berani boleh membawa padah kan?

a.samad jaafar berkata...

sahabatku shameel..
kesian jugak kat saya ni.. tentu meraung saya..hahaha

Encik MamaT berkata...

cehhh.. buat suspenn... hehehehe.... bahaya btol tu.. hehehe

amirah berkata...

uiii..mujorrr..hehe

a.samad jaafar berkata...

en mamat..
kalau aku ingatkan balik..mmg ngeri betul..nasib aku tak baling dari jauh..

a.samad jaafar berkata...

amirah...
mmg mujo hihihi..kadang2 saya ni terburu2 sikit..

Queenie berkata...

tamar jalis?
dulu akak peminat no 1 dia heh3..
beli mastika semata2 nak follow kisah dia jer...macam real kisah dia ngan datuk dia tu kan?

tp lama2 mcm dah tak ingat lg ttg dia sampailah saat ini...

tp baru2 ni ada kisah ttg dia, dlm akhbar kot tp tak ingat ttg apa...
heh3...ada byk hal lain yg kena didulukan..

apa2pun kan ker tamar jalis tu pun org Perak jugak kan? senegeri tu...

Zaujah Encik Mamat berkata...

perak banyak ngeri nyer errr.


dulu ayah syikin berlambak2 buku tj , err syikin pembaca setia.. so, bila nak g ke perak.. tegak2 bulu roma takut nyer hehe..

tu masa kicik2 la..

err.. alhamdulillah encik samad tak ketuk mak nyer :-s



tp tu ler kan.. allah nak tarik nikmat sekelip mata.. tp manusia tak sedar2 lagi :(

~SaL IjOu~ berkata...

tergelak sy baca entri ni..hehe

da mula selesa & x terkial2 lagi bila baca lam loghat ni~ =)