Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 21 September 2011

Syarah Pak Kulop

Ghoti canei dabel dibiornye ngapung dalam pinggan. Ghoti canei banjir kate dideme. Tunggu ghoti tu kembang.. senang nok makan, idok payoh dikunyoh-kunyoh..Lop ! main telan je.. Teh taghik gelaih kecik udoh leboh[habis] segelaih. Angkat tangan, tegokkan jari tunjuk tujah langit.. Hamzah Mamak tokeh kedei paham base.. satu lagi teh taghik dibancuh. Ghoti canei udoh kembang menuh pinggan..

Pak Kulop bukok baju kemeje belang-belangnye. Panaih. Aku yang duduk selang satu meje ngan die, nampok badannye berpeluh. Aku tawu Pak Kulop baghu balik daghi nogheih[menoreh] getoh. Mase lalu depan meje aku tadi, pengor[bau busuk] semacam.. Pak Kulop capei sebatang garpu dalam gelaih pelastit depan die. Tekan-tekan ujung garpu.. tes.. tajam ke idok. Pahtu, Pak Kulop pakei garpu tu.. garu-garu belakang badannya yang ade pete Afrika ngan pete Australia. Punye la syiok sampeikan mate Pak Kulop pejam celik.. idung yang kembang makin kembang.. lege kalau dimasukan bola gof mun sebijik due. Garpu dimasukkan balik dalam gelaih pelastit.. Bertuah lah nasib sesape yang makan guna garpu tu nanti.. Paghase tambahan tuh !

Pak Kulop basuh tangan. Die mula makan... Pak Kulop mole belabun sensoghang[bercakap sendirian]..

"Oghang Melayu sekaghang ni bodoh ! Idok tawu diuntung.. !!". Aku angkat kepale. Selalu benor Pak Kulop begitu..

"Keghoje deme.. siang malam maki keghajaan. Itu idok kene.. ini idok betui.. Mun kalo keghajaan.. sume idok betui.. Tuiiihh..! Deme idok tawu.. mun bukan keghane keghajaan sekarang ni.. makan ubi kayu la kome.. makan ubi kayu..!! Sepok teghajang di Jepon la kome... Kite le ni.. makan senang.. keghoje senang.. aman.. Ate, ape lagi kome nok ???". "Oghang yang lawan keghajaan ni memang haram bejadoh.. Anok gampang !!.. Bodo.. Kome kate sume labun di pembangkang.. betui semue.. Kome ade otak pun seghope lembu..!". Pak Kulop togok[hirup dengan kasar] teh taghiknye.. pahtu, hentak gelaih yang kosong tu ataih meja.

Aku nyongin[senyum] dengorkan labunnye. Pak Kulop pandang aku..

"Hahh.. kamu Samad ! Kamu pun same !!". Adeihh.. kuatnye la soghe Pak Kulop.. Sume yang ade kat kedei mandang aku. Ceh ! Ngape aku ? Aku takde kene mengene dalam ini gambar !!!

Pak Kulop bangun. Capei baju.. cakap kuat-kuat, "Woii.. Hamzah.. Kighe ape yang aku makan ni.. Utang dulu.. Nanti aku bayo sekali ngan utang aku semalam yak..". Hamzah Mamak geleng kepale tengok Pak Kulop yang laju je keluor daghi kedei. Aku tengok Pak Kulop pimpin basikanye nyebeghang jalan. Seingat aku, basika itulah yang dipakeinye sejok aku masih sekolah dulu.. Setienye Pak Kulop pade basikanye tu, seakan same ngan setienye die pade keghajaan.. Alahaiii.. Pak Kulop....

43 ulasan:

amirah berkata...

pak kulop mana ni yob? kenei ke idok ni..tp beno le, orng jaman dulu memang setia bebeno dengan keghajaan katenye..semua nya demi negare

Zaujah Encik Mamat berkata...

haha.. kena sebijik encik samad bagi yer ...

gitu ler encik samad ... minda sudah terkawal gitu ler dia..

berterima kasih kat Allah jer atas nikmat sampai harini ...

sebab kalau tak cerita yang tersembunyi... err ada yang nak berterima kasih lg ke ???

kakcik berkata...

Lain oghang, lain pegangannya. Jangan tersaso daghi landasan agama, udah le. :)

Waqheh berkata...

sedap membaca sesedap ghoti canei banjir...bagus samad bagus...

nyanyisunyi berkata...

rata2 org lama ni begitu taksub dgn kerajaan kan...abah sy pun sama..kalau kitaorg adik badik berkumpul dok bercite...kitaorg pastikan abah dah tido...:)

ORLANDO AHMAD berkata...

endingnyer Gua suka kah3...

diana berkata...

wakakakak...
senyum je lah..
hehhe

Novelgurl berkata...

hahah..apa2 aja lar..

eita berkata...

roti canai banjir..bessstttt....
terliur lah plok

eMMe berkata...

pak kulop ckp org pandai....cam la dia tu betol sgt! hahahahaa.....dah la makan pun hutang..apaaaa raaaaa...............

shameel berkata...

pak kulop ni tak tahu beza antara kerajaan dgn parti. Kat mana2 pun masih ramai org mcm pak kulop ni.

sharouk berkata...

Sape le akan guna garpu tu, ish naya beno rasenye. esok mahu cirit tu ha ha

Queenie berkata...

ha ha ha...garpu tu...
garpu tu...

kalu selalu dia camtu, ntah2 samad pun pernah terguna dia punya...
baik pi check doktor, mana tau ada serpihan peta ostoria sangkut kat tekak....ngah3

Jurnal Murahan berkata...

hamzah mamak ? adus ahahaha

makdara TERdiva berkata...

org lelaki kat kedai kopi sembang politik jer ke???
mcm tak caye jer..lalalala

apple hijau berkata...

kesian...kesian....
kesian Pak Kulop tu...ish ish ish (sambil geleng2 kepala)
tapi sy tak boleh terima la pasal garpu tu...ha ha ha

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Ade kale nye manusia ni ranggi bebenor dgn pendiriannye waimma ada perkara2 manusia perlu berubah dan ade kale idok. Sebenornye deme idok pun tau ape asal tujuan dan hak2 dlm hidup. Kate org belah leghah teman,` felt and unfelt needs`. Itu yang teghui meneguih ingke dgn cakap2 deme je. Pikior2 kan kalo udoh mcm tu ghopenye buat menohin je le....

intan.maisarah berkata...

ni ngape dengan mike kene sembur jugak dek pak kulop?

zahidah seran berkata...

tak pasal2 kena ye samad..=)

Pilih Islam berkata...

salam, suke....

a.samad jaafar berkata...

amirah..
pak kulop enggan dikenali hihihi..

kelisa_samudera berkata...

tu le mad. payoh bebenor nak ngalih sokongan oghang tue. bak kate samad said, oghang tue udah ade pegangan. keghajaan buat ape pun deme ngikut aje. yg banyak bunyi tu oghang mude macam kamu. kekeke

a.samad jaafar berkata...

zaujah en mamat..
kadang2 cakap begitu boleh membawa kepada syirik.. kan ?

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik..
betui.. yg maha penting jgn sampai tersaso dari landasan agama..

a.samad jaafar berkata...

waqheh..
aku pun suka ghoti canei banjir woo..

a.samad jaafar berkata...

nyanyisunyi..
dulu2..saya siap kena 'bancuh' di bapak saya.. hihihi..sekarang ok !

a.samad jaafar berkata...

orlando ahmad..
aku tak suka! hahaha..

a.samad jaafar berkata...

kak diana..
hanya secebis kisah masyarakat..

a.samad jaafar berkata...

novelgurl...
t kasih krn sudi membaca.. boleh faham ye..

a.samad jaafar berkata...

eita..
kat pekan karai tu.. kedai hamzah agak ngetop hihhii..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku eMMe..
kate je nok bayo.. pade heinye.. meghacun ! hahaha...

a.samad jaafar berkata...

saudara shameel..
perubahan yg berlaku amat kecil..nak cakap pun payah..

a.samad jaafar berkata...

sharouk..
idok nye ngape.. kuman idok bertulang kan ...

a.samad jaafar berkata...

kakakku queenie..
sejak hari itu..saya tak guna garpu untuk makan di kedai tu.. ngeri woo.. hahaha..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku JM..
hihihi.. sori ah.. tersama nama.. mmg kat Karai ada kedai hamzah mamak..hihihhi

a.samad jaafar berkata...

apple hijau..
mesejnya.. basuh garp[u sebelum guna.. hahaha

a.samad jaafar berkata...

geng terdiva MDT..
bukan politik je.. kengkadang kami citer ttg penipisan ozon.. hihihi

a.samad jaafar berkata...

Tajnur..
mmg teman buat nohin jee.. ape dibuat melawan labun oghang tue yak..

a.samad jaafar berkata...

intan maisarah..
saya mg selalu kene sembur dioghang tue..mentang2 la saya baik.. hahahaha

a.samad jaafar berkata...

zahidah seran..
begitulah nasib dirikuh !! hihihi..

t kasih krn sudi ke blg saya ye..

a.samad jaafar berkata...

pilih islam..
t kasih sudi ke blog saya..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kelisa samudera..
lama mike idok bertandang..
aku mane ade cakap ape2pun..mane ade..? hihihi..

kelisa_samudera berkata...

aku bertandang. tapi aku tak sempat nok tulih komen. hihi