Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 5 September 2011

Syawal Terluka


Dulu..menjelang syawal 
kami adik-beradik berkumpul di rumah mak abah.. 
berbuka bersama-sama..
kemudian kami solat berjemaah diimami abang yang sulung.. 
kami juga bertakbir..
penuh syahdu bersama hati yang berbunga.. 
dalam gelapnya malam, 
kami turun beramai-ramai 
ke sungai perak memukat ikan..
kami bersenda dan kami berketawa..
waktu itu kami diikat tali persaudaraan yang amat kuat.. 

Kini.. semua itu tiada lagi..
menjelang syawal yang lalu.. pada suasana malam 
yang sama seperti dulu..
 aku termenung di muka pintu..
tanpa sedar, air mata mengalir laju...
mak.. aku merinduimu.. juga pada kenangan lalu..


24 ulasan:

jurnal murahan berkata...

yeop selamat hari raya

minta maap tak dapat ngopi arituh, jadual padat ahhaha

kakcik berkata...

Assalamu'alaikum Dik Mad...

sekarang giliran kita menerapkan pada anak-anak tentang erti kasih sayang dan kesepakatan...

intan.maisarah berkata...

raya tahun ni
teman raya kosong aje
sunyi aje rase

ORLANDO AHMAD berkata...

Sabar... doa utk mak banyak2...

POHPALEH BURGER berkata...

sayu kawan membacenye... sabo yop..

diana berkata...

yang pergi biarkan pergi...
namun jangan dipadam dari ingatan...
biar kenangan itu jadi penguat kita sepanjang jalan...


selamat hari raya

Waqheh berkata...

raya tanpa ibu sungguh terasa sunyi ya...

Aku Dan Teksi berkata...

Kenangan lalu sunguh indah bila di ingati,Kalau boleh dunia ini ku putar kembali kemasalalu.....

eMMe berkata...

Selamat hari raya yop...rindu nye pada Ramadhan...moga ini bukan yg terakhir bagi Ku....

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Yob Mad,
Saat bahagia dalam hidup kita hanyalah sekejap saja. `Happy moment` zaman dedulu tak mungkin kembali lagi lebih2 lagi ditelan arus pembangunan. Lebih teruk lagi, era teknologi internet melenyapkan kebahgiaan hidup manusia krn baiknya mudah dihubungi ttp susah nak`berceghatok gheghamei`.Orang dah semakin maleih nak bergerak cergas, ghope2nye semakin susah jarak perjalanan semakin terasa kemanisannya nanti!

missSenget berkata...

terasa sayu..

doa byk2 utk ibu incek mat..


slmt hari raya.. :)

eita berkata...

eita lagi lah yob....dua2 dah takde...harap adik beradik je lah...
kalau balik ada lah...kalau tak lagi sadis yob...raya2 sorang2...
anak2 kan ada....meriah jugak tu....

shameel Iskandar berkata...

selamat hari raya sahabat.
nostagia raya zaman kanak2 dan zaman remaja mmg terlalu indah utk dikenang. waktu tu, abang, kakak dan adik2 masih milik org tua sepenuhnya. belum berkeluarga dan sama2 beraya di kampung. Tapi apabila masing sudah berkeluarga dan merantau jauh demi kerjaya, keterasingan akan mula menjelma

MOH KEMBARA berkata...

Salam,

Selamat hari raya Yob. Hmmm kalau dimenung dan diingat memang ler teringat dan sayu Yob, elok jgn layan sngt, nanti ngalir ayor mater! Fuzjee dan anak2 kan ada? Akak nasib baik mak masih ada, Alhamdulillah. Semoga dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan yg baik pd beliau!

cemomoi berkata...

pergi tak kembali
begitu juga kenangan...

Encik MamaT berkata...

salam sifuu...

selamat hari raya.. kenangan lalu memang indah... jangan sedih2...

amirah berkata...

selamat hr raya yeop mad..kalau dikenang orang yang dah takde, kenangan yang tak mungkin berulang..memang la sgt sedih..

Mario berkata...

sabar bro...
selamat hariraya...dah lama tak dtg cni

Queenie berkata...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI ADIKKU SAMAD, MAAF ZAHIR DAN BATIN YA...

alahaii..tumpang sedih akak baca.. mmglah kan, dlm byk2 penyakit, sakit rindu mmg payah mengubatnya, hanya mampu ditemani siairmata tak kiralah betapa gagahnya seorang lelaki itu...

sabar ya adikku samad...

akak ingat nak gelak guling2 masuk sini, aleh2 meleleh gak airmata.. nasib baik tak sampai juling...

wahida berkata...

andai masa boleh diputar kembali...

apple hijau berkata...

Salam AidilFitri
Salam kemaafan
Salam penuh keikhlasan

Jangan sedih2 ye En Mad. Nanti sy pun ikut sedih juga... :D

Abhamz berkata...

salam, bila tunggak keluarga tlh tiada, masing-masing bawa haluan sendiri...dah lumrah dunia.

makdara TERdiva berkata...

selamat hari raya geng terdiva :)

ampun maaf atas keterlanjuran kata andai ada..

Zaujah Encik Mamat berkata...

Assalamualaikum encik samad :) .. kadang2 kita perlu mengingati hari2 lepas untuk mengingatkan betapa bererti kasih sayang :) ..

syikin pun melalui perkara yang sama seperti encik samad :) ... alhamdulillah.. ada encik mamat disisi menemani rusuh-rusuh di hati :)