Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 28 Januari 2012

Bijak Seorang Isteri.. [Loghat Perak]

Nota Atas : Terima kasih buat brader S.A.B.. Lu bikin gua tersenyum panjang petang itu hihihi..

Ghadang[meradang] bebenor bini Jamil ngan lakinye tu. Ate, Jamil pun satu.. asei melawok ngan bini.. mesti ceghiter nok kawin lagi.. Asei melawok ngan bini, idok la tawu nok lawok lain.. Ceghiter poligaaaami je dienye. Lelame getek[meluat] la bini nengornye yak.. Cer la cegiter kesoh arnab yang baik ke.. caghe buat tempe ke.. penemuan planet baghu ke.. Ini idok.. Sensitip tu woo..

Malam tu.. bini Jamil meghajuk. Nok balik ke ghumoh mok, kate dibininye. Hah ! Nyemah[mujur] idok lucut kain Jamil nengornye. Tawu pulok die ngelaboh beghuk[gelabah beruk].. Jenuh la Jamil memujuk. Buat-buat muke sedih kununnn.. Niat die nok melawok je.. tak kan itu pun sampei nok balik ghumoh mok, kate Jamil. Tapi ati bini Jamil idok temakan ngan pujuk-pujuk. Sikit pun tak ngobein[berganjak]. Jamil nyanyi lagu Jalur Gemilang pun, tak jalan.. [errr.. yang ni aku tamboh...]

Bini Jamil keluorkan beg beso daghi bawoh katil. Bukok lemari baju.. keluor baju-baju yang tersangkut - capei tudung-tudung yang belipat - kaut spenda pat lime lei[helai] dalam laci.. kendian humban dalam beg. Pahtu, bini Jamil masuk bilik anok deme. Macam tadi juge. Campok baju-baju anok dalam beg yang same. Idok muat.. ambik pulok beg pelastit kat dapor, isik baju anak-anak lagi. Jamil menung ! Ayo mate Jamil udoh mole meleleh. Idok la die nyangke sampei gitu sekali maghohnye bini die. Jamil udoh habih iktior[ikhtiar] doh. Ayo mate makin laju. Daghi teghesok-ghesok[terisak-isak].. sekaghang udoh meghaung[meraung] kome.. ! hihihi..

"Jangan Ima buat abang macam ni.. Sian la kat abang.. huhuhuhu.. Abang mintok ampun ni.. Imaaa !!.."

Bininye buat nohin[tak kisah] je.

"Ima.. jangan la Imaaa.. Ampunkan abang Imaa.. huhuhu..". Jamil siap melutut woo..

Bini Jamil gaghu-gaghu kepale. Die duduk tepi katil..

"Abang ni ngape ?. Ima tak kate pun yang Ima nak balik sorang ke rumah mak.. Nah baju abang ni.. Cepat sikit bersiapnya.. Kan kita dah lama tak balik kampung..? Hmmm...". Bini Jamil selambe. Macam tak ade ape-ape pun yang jadi... Jamil ??

Muke Jamil meghoh[merah] menyale macam kene tampor di Jepun. Malu . Kendian Jamil laju-laju masuk bilik ayo.. Di dalam bilik ayo, Jamil tengok muke kat ceghomin.. Diam-diam Jamil bebisik.. "Cisss..! Padan muke aku !..."

Sekianlah adenye... 

25 ulasan:

iRiS berkata...

hahaha..pandai jgk bini dia kenakan laki sendiri hehe

Deru Ombak berkata...

Haaa... Gatei Lagi sisuami.. Gelabah kan?
Isteri yang sangat coollll..

Aku Dan Teksi berkata...

Takut bini juga jamil ni

nyanyisunyi berkata...

hahahaha..rasa mcm nk gelak guling2 je...padan muke jamil...lain kali jangan gatai2 nk melawok nk kawin lagi..sayang gak dia kat bini ek....

penjajah minda berkata...

yang nie memang lawak! haha

diana berkata...

hahahah...
jamil terkena balik..
rasakan gurauan bini pulak...muahahah

whitecappuccino berkata...

hahaha! padan muke laki dia..kan dah terkena! pandai bini wat lawak.

insan_marhaen berkata...

ape ke he nyer...

kalau IM pun, ,melawak macam tu IM tak gemo...!

dill berkata...

bersemangat waja kume bacekan entri kamu kat sal ijou. ahaks

tergelak2, terkekek2 sal ijou dibuatnye.

dill.

eita berkata...

hahahah...tau takut...

Uncle Jonni berkata...

hahahaha... bijak.... bijak...

Queenie berkata...

hahahaa..
kelakornya!
ilang penat akak...tenkiu dik Mad...

eleeeh...ntah2 tu pengalaman sendiri kih2...citer macam real jer....hahhaa

Hafizah Mohammed berkata...

Salam
....ni kes bini tak takut laki...

Kunang-Kunang berkata...

Ha ha, memang padan muka dia,

missSenget berkata...

hahaha...

padan muka..
nak sangat..
kan da malu...

~SaL IjOu~ berkata...

hehe..sy fhm je..cuma saja mintak cik Dill bacakan dgn gaya org perak..tu yg terkekek2 dibuatnye~ ;p

~SaL IjOu~ berkata...

harus lepas peristiwa ni si Jamil tu lebih hargai si isteri~ ;p

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob,

Potong stim jer, penat buang ayor mate si Jamil nıh!

Fiqas berkata...

tau pun gelabah.. gurau la lagi cam tu..

amirah berkata...

tau pun gelabah puyuh abg jamil....jgn memain..kalo dak i'll see u in court..takpun i'll see u in padang mashar..hehe

Jurnal Murahan berkata...

kahkahakaha

ragam suami isteri,adoi lawok

apple hijau berkata...

terkena sudah...
bijak...bijak..

norhidana berkata...

hehehhe terbaik yop... adeh gelak sndiri...pdn muke abg jamil...

Ayen... berkata...

sape tak sayang bini weehhhh!!!...hahaha.

intan.maisarah berkata...

rasekan jamil
ngade nak guro tak kene dengan sensitiviti sungguh
padan muka
udoh malu