Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 18 Januari 2012

Kate di Deme Laa..[Loghat Perak]

Kate di deme, makan deghoyan.. nanti badan panaih.. yang daghoh tinggi bulih tumbang, pitam-pengsan. Kate di deme, makan mutan[rambutan].. nanti batuk.. jenuh la ke kelinik, togok setempayan ubat batuk pun idoknye mau baik. Kate di deme lagi, makan langsat.. nanti dikaconye[diganggu] peghut.. badan jadi beghat, tebeghok-beghok sampei luka lubang bontot..

Bile dipikio-pikiokan kate deme tu, betui juge yak. Heghan laa.. ngape buoh-buoh yang banyok kat kampong aku tu mawok penyakit sume.. Sudohnye, deghoyan idok laku.. betabor bawoh pokok. Mutan daghi meghoh jadi itam.. busok gitu je. Langsat dibio lughuh[gugur] ke tanoh. Bughung ngan tupei pun udoh buat-buat tak nampok kat segale deghoyan, mutan dan langsat tu..

Gitu la jaman beghuboh. Dedulu, mase aku ghenik[kecil] lagi, bile musim buoh je.. oghang kampong seghonok kemain. Senyum sampei ke telinge. Deghoyan mahei, mutan mahei, langsat pun bulih buat duit. Ghamei la yang beli motu baghu. Ghumoh memasin ditamboh jadi beso. Mase itu la juge jantan pempuan sibuk nok kawen. Ate, duit tengoh banyok la katakan.

Dedulu bile dengor deghoyan lughuh je.. keme kejor. Beghebut keme adik-beghadik. Sape dapat die yang punye. Ghege[harga] deghoyan bulih cecoh sampei 10 ghenggit sebijik. Sebab maheinye ghege deghoyan, ate.. ghamei la pulok yang jadi pencughi deghoyan. Lepe[lalai] je sikit, leboh[hilang] la deghoyan di bawoh pokok.

Tapi itu dulu.. Haghi ini, sume udoh tebalik. Memasin menolak kalo nok dibagi deghoyan. Deghoyan di bawoh pokok, ambik je la.. idok sape melaghang. Silap-silap tuan kebun tolong kutip pulok untuk bagi kat kome. Lagipun.. ghamei yang idok beghani nok meghocike[makan] deghoyan bebanyok.. Memasin udoh ngidap daghoh tinggi.. kencin manih.. Nak tumpor[mati], makan la !

19 ulasan:

amirah berkata...

ate kalo di bagi pree nok pulok deme ngambiknya..

diana berkata...

BETUL LA...TAPI KAT SINI DURIAN MASIH MASIH LA.MAHAL2 PUN BELI JUGAK BANYAK2..MAKAN SAMPAI TAK SEDAR DIRI.BILA SAKIT NYESAL..DAH SIHAT BELI LAGI....IKUTKAN HATI NAK JE TANAM DURIAN DEPAN UMAH...EKEKEKE..

norhidana berkata...

zmn skrg nih sume yg sdp dh jd racun.. huhui..

suke lyn bahasa perak nih walaupun mengeja merangkak2 menyebutnyer... (maklum dana org johor)

Aishah Jahirah berkata...

lama xdgr loghat perak...:)

Kakcik Seroja berkata...

Sepekaghe lagi, kate dek oghang, tak buleh makan deghoyan sekali dengan manggih - nanti deme bepeghang dalam pegut, buleh mawok maut! :)

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad,

Sebenornya Yob...yg nyebab daroh tinggi tu bkn doyan, tp mende lain yg deme dah mentekedaroh sebelum deme mencekik doyan tuh. Doyan tu deme makan banyok sekali duduk, mmg lah mudarat.

Cer bersederhana! Sama gak dgn mutan. Org skrng makan minuman sejuk berais setiap ari. Pastu pekena mutan 50 biji sekali hadap, mmg ler double mudaratnya!

Apa2 pun bersederhana. Cam akak, mmg badan dah panaih tapi bila makan doyan (doyan kampong yg lazat dr dusun mak), akak makan 4-5 ulas jer sekali makan. Pastu STOP! Esok makan lagi 3-4 ulas. Kadang tu had tu jer. Idok akak balun sampai 3-5 biji sekali hadap!

Betoi dak akak cakap ni Mad?

dill berkata...

kume minat beno ngan mutan. peh tu manggeh. peh. nikmat weh

umah opah musim mutan, tak ingat dunie le kalo nguyap.

ate, kamu oghang mane weh

dill.

missSenget berkata...

sedapnye durian...!!


pos ke johor laa kalo takmo..hohoh..

eita berkata...

kat tempat ita sepanjang tahun ada durian....
naik jemu dengan bau....

makan banyak memang lah kena serang semua penyakit buah tu..
kalau makan sikit ok je.....
ni makan macam tak pernah jupe buah...
memang patut pun semua sakit...

Abhamz berkata...

assalam, bebudak zaman ni dah tak berape heran dgn buah2 ni....

Queenie berkata...

makan kalu tak beringat, mmg ler jadi camtu. bior makan bersederhana, lebih afdhol kau sedekahkan kat org yg takder pokok mcm akak ni,

makan durian ler yg paling sesuai ngan manggis. Durian tu kan raja buah - panas, manggis permaisurinya - sejuk. Yg tak elok kalu makan durian campur rambutan, siap ko batuk sampai 7 keturunan....

psst..ada lagi ker buah2 tu? meh ler ke sini...

Hafizah Mohammed berkata...

Ate...mana nak mbuatnya mad...cam tulah adat idup di donia..

eMMe berkata...

dulu gemor makang doyan, la ni...tak heran dah, dapat seulas dua jadi la....

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Itu le kome org kekaye Paghit dgn org kekaye Kuale. dedulu mase musim doghoyan ade ghege kome ranggi bebenor! Mentang2 le keme ni dewek2, idok le kome heghan. Buat menohiiiin je. Bukan nye buleih keme tegor kome sesikit, mak aii ingker nye! Siap bersiut duit ghenggit memalam,` mane ke baghang nok dicoye nye?
Ate le ni keme pun org dewek2 juge le. Munkalo dedulu buleih juge le ngorat2 ngeceik2 cepiyor kat kampung. Le ni, adik beghadik pun kalo hangkut doghoyan pun berbayor! Bayor dlm erti kate, sedekoh le kat anok2 deme.
Le ni name je bercepiyo berseghe-kemangi semuanya susoh sebab dasor k`jaan keme`udoh dipeghabihkan, satu benda pun idok dipinggio nye pun! Habih di taghamnye, ditibeinye....

firuz aka MDT berkata...

kali ni pokok durian kat kg, berbuah walaupun tak selebat mana..tp x berani nk makan byk sbb takut sakit perut dan jadi penunggu tandas..tengok jer lah buah2 tu sume sambil menahan hati..huhu

cemomoi berkata...

itu le kome hok ade kebun tanok memikio ate buat pakej dengan member pejabat pulun deghoyan kat kebun sambil nunggu buoh gugo, mesti member ni nok rasa thrill

~SaL IjOu~ berkata...

nasib baik sy telan apa pun selamat sejahtera..hehe~

Rain berkata...

ah! guano la ambe nak kawen ngan ore perak ni!!! huu. dop pahe.

Fiqas berkata...

saya tak makan durian , tapi buah2 yang lain semua saya bedal, tak de mudarat..