Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 14 Januari 2012

Cerita Sang Pemberani[Loghat Perak]

“Kuang hajo punye antu.. Aku nok megholoh[tidur] pun kamu kaco yak !”. Kassim naik angin. Baghu je nok tido.. memacam bunyi kat ghumoh die. Sekejap bunyi dindin dipenggei[dibaling] ngan batu. Pahtu, sekejap pili di dapor tepasang sendighi. Sekejap-sekejap pulok macam bunyi bebudok main bola kat tingkat ataih ghumoh. Uihhh.. mun gini la gayenye.. mane ghopenye Kassim nok tido.

Silap Kassim la juge.. ghumoh tu udoh 2 tawun ditinggei. Pokok-pokok ulam gile[sejenis tumbuhan menjalar] pun udoh manjat cecoh ke atap. Taik kelawor bertimbun meghate ghumoh. Tapi mujor adik-adik Kassim ghajin bayo duit api. Idok la die begedup[bergelap] sensoghang malam tu. Ade juge yang ajok die tumpang tido kat ghumoh deme, Kassim pulok segan. Idok selese ah tido ghumoh oghang. Tido ghumoh sendighi lagi baik. Lagipun, Kassim kununnye ghindu yaamat-amatkan ghumoh pusake mok bapaknye tu. Petang tadi Kassim cume sempat beghesihkan[bersihkan] ruang tamu je. Pahtu, sapu mane-mane yang dan[sempat] kat dapur. Bukan Kassim nok masak pun..

Jam udoh pukui 1.. Mate Kassim buntang lagi. Kedip-kedip mate Kassim mandang lantei yang misohkan die ngan tingkat ataih ghumohnye.  Takat bunyi-bunyi gitu, idok hajab[peduli] di Kassim. Die beghani. Bebetui beghani. Sape tak kenei Kassim?  Gile babi punye beghani.. babi pun idok beghani macam Kassim woo..

Kassim cube juge lelapkan mate. Belum pun sempat nok lene.. Buk ! Kaki Kassim macam disepok ngan kuat. Punye la sakit.. ngeghekut[mengerekot] badan Kassim menahan sakit. “Setan betui kamu yak hantu..!!”. Kassim mekik maghohkan[marahkan] antu. Die bangkit. Kassim pegi ke dapor, capei pisao satu. “Kali ni mampuih kamu !”. Kassim pughe-pughe[pura-pura] tido lagi. Pisao die pegang. Fuuhhh..! Kali ni telinge Kassim pulok kene tiup. Melompat Kassim dibuatnye. Kassim ilang sabo.. tapi Kassim bukan maghoh lagi.. Kassim.. errr.. Kassim teghoyok[nangis] ! Kassim meghayu betui-betui kat antu tu.. Udoh-udoh la ngaco[mengganggu] die.. die nok tido.. die letih.. tolong laa.. Ayo mate Kassim meleleh-leleh. Tapi.. Bammmm !!! Dindin ghumohnye pulok macam ditendang kuat daghi luor. Kassim melompat. Die tekejut.

“Hoiii.. Celake kamu antu !! Kali ni siap kamu.. Aku ilang sabo doh ni !!!..”

Kassim teghuih beghambat[berlari] ke pintu. Buke pintu lelaju.. Kassim menuju ke ghumoh mok sedaghenye. Kassim menumpang tido di sane.. hihihihi… anti klimaks sungguh yak ! Sori… 

27 ulasan:

missSenget berkata...

hahahahaha..

ingat kassim nk marah ke antu tu..

ghupenye laghi pi umoh makcik yee...

ekekke...

atuk berkata...

Assalamualaikum A Samad

beghani bebenor kassim tu yer
kalau teman..cicak berbunyi pun dah cabut dah..

diana berkata...

ekekek...
lari rupanya..
ingtkan nak lawan balik..
hahahah

nyanyisunyi berkata...

hahahaha....

kassim kassim..ingat bebeno ler nak ngejor antu tu ghupenye nak cabut langkah seribu...

antu tu memang dah kemarok nk mengusik manusia gamaknya...

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob,

Buleh ganti Tamar Jalis nih. Akak pun kekadang kena sakat gak, tapi dlm mimpi jer. Memang kena maki ler setan tu.

Abhamz berkata...

assalam, ingat berani bebeno rupenya cabut juge die...

Kakcik Seroja berkata...

Penakut ghopenye Kassim tu. :)

hani@debumelukut berkata...

eleh, kalau setakat lari cengitu, saya pun boleh..Kassim ni betul lah punahkan cerita...ingatkan kassim nak buat apa kat hantu tu...

Deru Ombak berkata...

Heheheheh...

eita berkata...

laaa...ingat kan nak gi gocoh.sekali lari...
apa daaa....

Ayen... berkata...

hahahaha...kesian kat kassim sampai nangis dibuatnye.kuang ajor punye antu.

~SaL IjOu~ berkata...

selalu dengar org ckp kalo takut,jgn takut sgt, n kalo berani jgn berani sgt..;)
nasib baik si antu tu x tunjukkan ghupe sebenar dekat si kassim tu,hehe~

Titisan Hujan berkata...

hahahahaa
mmg xley blah

pisau belati berkata...

mata aku perlu lebih fokus tika membaca ini =)

kamu orang perak?

insan_marhaen berkata...

apa punya tur... panggil seeker mai siasat!

dill berkata...

ate..bukak langkah seghibu si kasim. haha!

dill.

iRiS berkata...

kassim oh kassim...hahhha

amirah berkata...

antu tu nok berkawan le gamaknya tu..nak berkawan elok2 idok gheti..ngape idok ajok je kassim numpang tido umah yob mad? hehe

eMMe berkata...

brani yak kamu Kasim, kalo teman idok le tunggu sampai kene sepok, maunye melompat teruih lari tak cecoh tanoh le gamoknye, hehehehe~

Jurnal Murahan berkata...

kurang asam mat, nyaris terinzal aku ahahahahahha

ahahaha adoih

ayah chu berkata...

hantu betui mike yop., teman ngekek sensoghang tengah-tengah semayang teringat entry mike yang ini., teman bayang kot lumat hantu tu kena keghoje ngan si kassim tu., ghopenya laju laghinya ... kah kah kah

Papa Mifz berkata...

muahaha...lawak la...

firuz aka MDT berkata...

cehh..memang anti-klimaks.. :P

sila sambung citer secepat yg mungkin.. :D

shameel Iskandar berkata...

kalau Kassim terus berdegik hantu tu pun takut sama dia.hahaha

Queenie berkata...

ala kassimm....kassim...

tingat akak dolu2, balik kampung penakot nak tido sensorang, tido celah tiak mak...ayah tido depan TV, tgh malam terjaga ada benda berbulu tebal kat sebelah, hish, org dahlah geli kat kucing, sedap2 pulak dia menyelit kat kita, tolak ngan bantal pelan2 kucing tu takmo lari, mati akal dah, geli sampai nak termuntah, akak pun apalagi, angkat satu bantal. hempuk kuat2 kat kucing tu, tiba-tiba ada satu tangan tangkap tangan akak,

akak pun soprano la...lampu bilik tetiba terang benderang, rupa2nya akak dah pukul kepala adik (lelaki bongsu) sendiri yg nak sama2 tumpang tido kat celah ketiak emak...

eh, ada kena mengena tak? hi hi hi

~SaL IjOu~ berkata...

sy pulak yg sibuk skrg ni..~~
akan cari ruang & peluang jenguk sini nnt ya~ =)

Fiqas berkata...

alahai, ingtkan kassim nak lawan hantu tu... cabut lari rupanya..