Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 29 Mac 2011

udoh-udoh la tu yeop weih..

anak balik dari sekolah petang mengadu basikalnya rosak... kene la aku bawak basikal tu pergi repair kat kedai basikal... dah lewat pun kene pegi jugak.. dah nak maghrib pun kene pegi jugak.. kalau tak, esok nak sekolah kesian pulak nak suruh dia jalan kaki.. memang sekolah dia kat sebelah tu je.. memanglah.. tapi, biarlah dia berbasikal kan..

kedai basikal letaknya sebelah kedai makan mamak... malu jugak time-time dah nak maghrib  masih kat pekan.. tapi macam aku kata tadi la.. kene pegi la jugak.. aku tengok ramai yeop-yeop 40-an ,50-an dan 60-an kat kedai mamak tu.. penuh di dalam.. bersepah kat luar/ kaki lima kedai. .. ade tiga empat orang yang kenal aku.. lambai-lambai ajak minum.. aku berikan isyarat tangan.. menolak cara baik.. hati mula runsing.. azan dah bergema..! aku malu berada di situ..

azan bergema terus.. yeop-yeop 40-an, 50-an dan 60-an tingkah-meningkah memanggil mamak.. "roti canai banjir satu !... teh tarik kurang manis satu !.." aku lihat mereka bersenda.. aku dengar mereka berketawa.. aku jadi bingung.. lapar sangatkah mereka..? mengapa semacam sengaja menempah waktu-waktu begini baru teringat nak melantak canai meneguk teh panas.. kenapa bukan datang lebih awal sahaja tadi..? sempatkah solat maghrib itu nanti.. ? aku semakin rimas..

merayu aku pada tukang pomen basikal tu.. tolong segera siapkan basikal anak aku itu.. tolongggg.. aku mahu pulang.. aku malu di situ.. aku kecamuk jiwa melihat yeop-yeop yang seperti tidak tahu melihat jarum jarum jam yang melekat pada pergelangan tangan mereka itu.. mereka barangkali tidak mendengar azan yang sayu memujuk mereka tadi.. 

basikal siap.. terus kuperosokkannya ke 4x4 aku.. dalam perjalanan pulang.. aku tetap bingung... udoh-udoh la tu yeop weih.. umur kita dah senja.. seperti maghrib itulah.. sebentar sahaja lagi.. tibalah malam.. aku gagal untuk tersenyum..

31 ulasan:

Fiqas berkata...

salam yob,
kalau waktu dulu2 kat kg, nak masuk magrib je, kecoh mak bapak cari anak srh balik umah, yang tua muda berderet ke masjid...skrg tak tau la,zaman moden, solat ntah kemana... time org duk azan, time tu la penuh kat kedai, kat pasar malam...


err, rasa pelik lak yob tulis dalam bahasa baku cam ni.. biasa loghat perak...:)

toyolkiut berkata...

itu la..
slalu jg tengok kedai2 mkn dpn masjid yg pnuh orang tp masjid lengang..

amalhaj berkata...

udah-udah ler miker tuh mad..... hahahaha anak punye pasei... betui aper yang miker tuleh nih mad oiii... time nih ler semedang ajer deme buat nohing biler nengor bang. kalo disughuh mungkin tak ngobeng deme tuh.....

Aku Dan Teksi berkata...

Kadang2 aku juga terlalai,tapi sebenarnya aku amat takut.

Aku takut dengan kebenaran yang pasti datang,apatah lagi mengenangkan dua sahabat seperjuangan,seorng telah lumpuh dan seorang lagi di ICU kerana jantung,walau umur mereka lebih muda dari aku.

Encik MamaT berkata...

kat kawasan umah aku ni lagi sedih... kat depan umah court takraw... sebelah surau padang bola.. orang azan pun kadang main lagi... gelak sana gelak sini.. aku igt jin setan je dok bersukaria waktu maghrib... hehe

kakcik berkata...

Kite do'ekan deme sempat sedo sebelom telambat, ya Dik Mad... memang libang libu juge ati nengok hei ghope itu, tapi kalo kite tego - mau kene penampo!

eMMe berkata...

YOP MAD~ sedihkan tgk yeop-yeop 40-an ,50-an dan 60-an kat kedai mamak waktu azan maghrib bergema...bukan kite tak penah tgk fenomena sebegitu....solat la dulu pape hal pun...isk2...

kelisa_samudera berkata...

mase awok kecik dulu awok ade le sekali terbalik rumah pukul 7.15 malam. sudahnye mak awok kunci pintu rumah tak bagi masuk dalam. memang teringat sampai skang yob. sebab tu sekaghang payoh awok nak keluar maghrib2, tambah2 nak gi minum2 gitu.

Ummi Hanie berkata...

same le teman dulu pun naik beskal je gi skolah...takyah susah mak bapak ye dak....
haih..pelik juge sesetengah org ni kan...lagi nk maghrib,lagi galak nk keluor....adohai...

wahida berkata...

anak saya pun ngadu basikal dorang rosak...adeh la, bukan nak mintak repair, dimintaknya tukar baru...adeh lagi sekali...

jurnal murahan berkata...

satu orang tak semayang bala turun ke rumah dan spread ke 40 rumah depan, 40 rumah belakng, 40 rumah kiri, 40 rumah kanan.

tapi kalau orang tue2 pun ramai tak semayang, sape lagi anak muda nak contoh

tak heranlah sekarang bala & jenayah dimana-mana

Abhamz berkata...

salam, tarikan dunia lebih berjaya menarik para peminatnya.

DKosongLapan berkata...

biase le Chor....kekadang tu deme tak sedo dighi....dan daghi mude agame tu dah letak ke tepi.....dah tue2 ni liat le nak buat...... bile udah liat....biasenye oghang buang jee......

DKosongLapan berkata...

biase le Chor...
mase mude2 dulu memang udah tak kaut agame deme.....semue letak tepi je.... udah tue ni lagi le liat nak baut..... oghang kalo liat selalu buang je....macam deme ni memang tak bulih pakei leee....malu kat oghang agame lain kalo tengok...

makdara TERdiva berkata...

dr kecik2 sampailah sekarang, pantang mak/abah tengok anak2 kat luar bila magrib..semua mesti masuk rumah..

tp skrg, kadang2 blik kerja ngam2 azam magrib dan pernah jugak bermaghrib dijalanan..huhu!

a.samad jaafar berkata...

sahabatku fiqas..
hihihi..sesekali kene bertukarrrr..

betul kata fiqas.. pelik kan.. saya malu..

a.samad jaafar berkata...

Kiut yg dihormati...
alamak.. lagi teruk ye..

a.samad jaafar berkata...

amalhaj...
idok le teman beghani negor deme ta.. idok pasei2 makan penampo teman nanti hihihi..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku joyiman..
kadang2 kerja spt saudara mmg boleh melekakan juga.. tapi bila ada rasa takut itu..saudara sebenarnya hebat..

a.samad jaafar berkata...

en mamat..
nampaknya nko kene mintok maap kat dorang tu.. hihihi..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik...
kita tengok dgn iman yg lemah je laa.. nok ditegor idok la saya beghani kakcik woo..

a.samad jaafar berkata...

eMMe..
nampaknya sekarang ni.. semakin menjadi2 deme tu..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kelisa..
nampaknya kite lalui nasib yg sama masa kite bebudok dulu.. teman siap kene penampo jepun lg..

a.samad jaafar berkata...

ummihanie..
yg peliknya.. ghamei yg lebih tue daripada saya tu.. buat malu kompeni je..

a.samad jaafar berkata...

wahida...
hihihi.. itu lg haru tu.. rosak je mintak tukar..last2 botak kepala kita ye..

a.samad jaafar berkata...

jurnal murahan yg best hihihihi..
bila orang tua tak sembahyang.. anak2nya membesar sebagai anak yg tidak berasakan bhw sembahyang itu wajib baginya.. betul sgt kata JM tu

a.samad jaafar berkata...

Abhamz yg dihormati..
saya suka komen saudara..sgt suka!

a.samad jaafar berkata...

sahabatku D_08..
isk..maghoh beno ghope mike belabun ta hihihi..

betui juge kate mike..mun udoh daghi mude liat..udoh tobien lagi la yak..hihihi..

a.samad jaafar berkata...

hai geng..
nampaknya, geng ni keje kuat orgnye..semayang dlm perjalanan pun ok sgt tu.. bukan semua org sanggup singgah untuk mengerjakan solat..

a.samad jaafar berkata...

hai geng..
nampaknya, geng ni keje kuat orgnye..semayang dlm perjalanan pun ok sgt tu.. bukan semua org sanggup singgah untuk mengerjakan solat..

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Mad, akak masih ingat mak jerit kalau balik lewat, "Dah tak nampak batang idung, baru nak balik!". Tu maknanya dah dekat magrib atau dah magrib. Dulu2 mana kami ada jam nak tengok!