Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 22 Julai 2010

khabar kakak khabar abah


2 jan 1970 : 4.++pagi....

Hujan waktu itu...seakan amukan yg menyerang lanskap bumi desaku..mak tbangun..mak lihat keliling.. pandangan tbatas..pandangan tersuluh drpd pelita minyak tanah yg nyalanya pun terliuk2. Nyala yg cuba btahan dari ancaman angin yg mcuri masuk dari celahan dinding rumah yang nyata usang.

Tubuh mak benar2 lemah. Wabak taun yg menular di desa daif ini turut mhinggapi mak. Mak muntah2 mak cirit birit. Mak benar2 lemah..Mak jugak sarat mngandung dan hanya menanti masa melahirkan cahaya mata ke-7nya... Jauh di sudut hati mak dia cukup bimbang akan kandungannya..bagi mak biarlah anak yg dikandungnya itu selamat melihat dunia. Dan mak rela mati kerananya. Pengalaman kehilangan anak ke-6nya dulu masih terasa pedihnya.. Mak tak sanggup kehilangan lagi..

Lamunan mak terhenti... pandangan mak kembali berpinar2..tubuh mak jadi dingin dan menggeletar kuat.. tak bertangguh muntah hanyir bhamburan.. bertubi2 ..Mak menggelupur..Kali ini muntah berbaur darah.. Abah tersentak dari tidurnya dan menerpa mdapatkan mak. Tapi apa yg mampu abah perbuat.. Mak semakin lemah.. Jiwa besi waja mak berkarat dimamah virus celaka itu.. Genggaman tangan mak pada lengan kasar abah mberi satu isyarat yg cepat dibaca oleh abah.. Mak benar2 menderita..

Dalam kepayahan itulah mak menepuk2 di bawah perutnya yg kebasahan. Abah terpempan..cecair yg mbasahi kain mak ayah kenal benar. Air ketumban.. Mak akan bersalin. Mak akan bersalin dalam keadaannya yang separuh nyawa itu..Mak tiada pilihan..Air mata abah mula mengalir.. Cepat2 abah kejutkan kakak.. kejutkan ncik, nyah, yang.. Abah mengarah itu ini.. Abah capai baju. ..sambar lampu suluh bateri tiganya dan terus saja melompat ke bawah rumah...Abah mendapatkan Bidan Wan Teh di hulu desa.

Adanya Bidan Wan Teh menjadi ubat penenang hati abah. Jiran2 berasak2..ramai juga yg menangis melihat keadaan mak..Tiada siapa yg menaruh harapan bahawa mak mampu diselamatkan. Usaha segalanya di tangan Bidan Wan Teh..itupun hanyalah usaha untuk menyelamatkan bayi yg bakal lahir.... jika diizinkan.

Menjelang solat subuh..
Abah menghisap cerut cap tekonya dalam2..Abah sedut dan hembus buru2...Abah cemas ! Tiba2 dari arah reban, ayam menjerit2 dan bertempiaran lari.. tampaknya dalam ketakutan yg teramat sangat.. suasana menjadi hingar. Abah yang masih kerunsingan segara berlari ke reban... Abah membebel2..menyumpah seranah.. Cemas bertukar marah.. Rupanya tedung selar sebesar lengan mencari geruh..

Abah menjerit minta diambilkan parang panjangnya. Sebatang kayu diguna untuk memaksa ular itu keluar. Sebaik ular itu menyusup keluar, terus saja ia mengembangkan kepala seakan bersedia menghadapi abah yang tenang di depannya..Tapi abah tak punya erti gentar dalam kamus hidupnya.. Sepantas kilat abah memancung leher tedung selar itu..Darah tersimbah di mana2.. Tedung menggelepar seketika sebelum kaku begitu sahaja..

Saat yang sama, mak selamat melahirkan anaknya.. Namun seperti ular itu.. darah memancut2 dan tersimbah membasahi sekitar tempat tidur mak dan tururt membasahi Bidan Wan Teh. Tubuh bayi itu mengerekut.. Wajahnya kehijauan dan sesekali rupa tedung selar terlihat pada bayi itu.. Mak pula terus tidak sedarkan diri... Kedua2 terselamat.

Apakah berlaku pertukaran nyawa ?..itulah yg bermain di fikiran Bidan Wan Teh.. Hari esoknya, bayi itu sudah pun mendapat nama.. ABDUL SAMAD BIN JAAFAR..
Mak..aku mengenangmu dengan air mata...... Abah.. terima kasih...

Seperti yg kudengar dari ayah dan kakakku...wallah hua'lam...

1 ulasan:

kelisa_samudera berkata...

sahabat, cerita kamu kalo buleh dibuat novel memang sangat menarik. mungkin sudah tiba masanya bakat kamu diterjemahkan kepada sesuatu yg lebih abadi selain daghi blog. usman awang, shahnon ahmad semuanya tidak dilahirkan di atas wang. aku percaya kamu begitu juga.