Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 4 Ogos 2011

Aku Nok Belajo Pose..

Dia : Mad.. esok pose yak ?
Aku : Ha'ah..
Dia : Konpem ke ? Anok bulan pun belum deme teghopong lagi..
Aku : Deme teghopong Kalenda Kude je.. Mane peghonoh deme nampok anok bulan.. Mane peghonoh   Kalenda Kude tu tak betui..
Dia : Ye ke ?? Idok peghonoh nampok ke ?? Ape pasei nye pulok..
Aku : Deme pakei teghopong 'tikam' kot hihihi..
Dia : Hihihi.. Mad.. besok aku kene belajo pose la Mad..
Aku : Ape ??
Dia : Aku nok belajo bepose besok.. Ate.. bile lagi aku nok belajo kan.. 
Aku : Ceh ! Umo udoh 47 tawun baghu nok belajo pose ??? Nasib kamu jauh lebih tue daghi aku.. Mun kalo bebudok.. mau aku tumbok muke kamu tu nam kali .. hahaha...

        Dia buat-buat muke insap yaamat-amat. Sian pulok aku tengok.. Tapi iye la pun.. Udoh 47 tawun pun idok tawu nok bepose.. Patut ke ???

25 ulasan:

Waqheh berkata...

tak patut tak patut..

amirah berkata...

ish ish buat malu kat budak2 je..heh

kakcik berkata...

Alhamdulillah masih belum terlambat untuk berubah selagi pintu taubat masih terbuka.

Teringat2 pulak bunyi keghantung dengan meghoyam daghi istana Bkt Chandan bila tiba waktu berbuka.

makdara TERdiva berkata...

mungkin dulu puasa perut jer kot!..

skrg ni baru puasa betul2..puasa hati & jiwa..eceh! :D

ukhti syikin berkata...

heee ok ler ... ada kesedaran sivik :)

ukhti syikin berkata...

heee ok ler ... ada kesedaran sivik :)

ORLANDO AHMAD berkata...

kaki kan aje 6 kali

cemomoi berkata...

baru sampai seruuuu, dah gone?

D_08 berkata...

Takpele Chor....aseikan die sempat .....jangan nati sampei 'tutop mate' tak sempat2 lagi.....baghu yeee....

missSenget berkata...

bagi sokongan laa cik mat..

bukan senang orang nk berubah ke arah yg baikk.. :)

Fiqas berkata...

mmg tak patut.. tapi kalau dia dah insaf betil2 apa salahnya bagi dia galakan.. dah tua pun tua la yob..

kelisa_samudera berkata...

hishhh, selame ni die tak pose ke? ate mase kecik die tak tengok ke kawan2 lain pose?

diana berkata...

ajor orang tua posa lagi susah dari ajor budak2..:))

eita berkata...

sekurang2 nya...dia tu terasa jugak nak belajar macamna nak pose....kawan eita pun ada sorang macam ni...jenuh bagi nasihat haram tak di dengar nya...alasan keje..lapor...
alasan yang boleh buat orang rasa nak terajang je...

a.samad jaafar berkata...

waqhih..
ta patut sebab setiap tahun dia caap gitu..tp ta berubah pun..


amirah..
deme yg koje kontrak kat kampung yang punye citer ni..mase koje, betul kita pun sian tengok deme berpanas.. tp, masa tak koje pun idok pose juge deme tu..


kakakku kakcik..
mmg patut diberi galakkan tapi, tiap2 tahun ulang ayat yg sama..susah jugak kan..


makdaraTerdivakuh..
errr... ye la kot..hihihi


ukhtisyikin..
empunya citer bekerja menggunakan kekuatan fizikal..mungkin betullah susah nak berpuasa..cuma yg dipertikaikan, waktu cuti pun tak berpuasa jgk..


Orlando...
uihh.. mane bulih.. hormatilah org yg lebih tua hihihi..


Cemomoi...
tiap tahun ulang skrip yg sama..

a.samad jaafar berkata...

D_08 sahabatu..
harap2 gitulah.. walo pun teman doh bulih agok.. mcm taun lepaih juge..


missSenget..
bukan saya tak sokong..tp tiap2 tahun ulang ayat yg sama..cmne ye?


Fiqas..
dah jenuh saya nasihatkan dia.. tp.. saya akui, saya tetap mengharapkan dia berubah..


kelisa samuderA..
kawan2nya pun kebanyakannya tak pose.. hihihi..


kak diana..
sebenonye saje malas nak pose.. hrp2 tahun ni berubah.. belum bertanya kat dia lagi..tahun lepas, saya tak tanya pun dia dah beritahu dulu.. "Mad.. aku tak lalu nok pose la Mad.."


eita..err..adik eita..
same le kite.. kadang2 kita teringin tengok kawan2 yg mcm ni berubah kan?

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Gelagat manusia ni yob mad, saknike ghope dan beghencam2! Nak membina sifat jati dighi ni bukannye senang. Perlu dipupuk dgn byk bersabor. Ade kalenye oghang smayang, kite pun smayang. Tapi bile hei2 (hal) yang payoh sikit macam solat subuh dan tahajud, teghase tegheik benor nok koghojekannye. Tu tandanye belum semboni, gah je lebih. Ate kite lebih tau ttg dighi kite samada ikleih ato helah dighi. Mcm tu le juge pose, beghape ghamei yg pose tapi dah bertaun2 kualiti pose mcm ghope tu jugak tak berghubah2. Walhal kebanyakan peperangan dizaman kerajaan Islam dahulu berlaku dlm bulan pose, sebab musuh Islam menyangka ketika bulan itule umat2 islam berkeadaan lemah dan lesyior! Sebenornye silap, bulan pose ni le nak tunjuk kecergasan kite dan `effort` (ckp leghah tmpt teman) yang berganda supaya org Islam ni gagah! Ate kalo baghu nak belajo bepose, ape ke peisein oghangnye...

shameel Iskandar berkata...

umur 47 thn baru sampai seru nak puasa. Tapi Alhamdulillah hidayah dtg juga sebelum tutup mata buat selamanya.

jurnal murahan berkata...

Ramai sebenarnya yg begitu mat, tapi alhamdulillah hidayah dah sampai, kita orang sekeliling mesti gembira & menyokong ;-)

Abang Jonni berkata...

biar lambat asal selamat... nasib baik 47... kalau 67? lagi penin...

huhuhu

delarocha berkata...

memang tak patut, huhuhu

tapi selagi belum mati, selagi itu belum terlambat untuk berubah..

a.samad jaafar berkata...

JurnalMurahan..
kat kampung aku satu mase dulu melambak yeop.. yg sedihnye, dalam bulan pose la makin galak deme berjudi..


delarocha..
t kasih berkunjung ke sini yeop..
ya..saya pun sama.. moga belum terlewat utk berubah


abg jonni..
biar lambat asal selamat ye.. hihihi.. boleh ke???

a.samad jaafar berkata...

Tajnur..
n3 berikutnya saya inginkan komen segera dari mike yeop.. tolong ye..


shameel iskandar..
harap2 gitulah.. dah lama saya mengharap..

ghost writer berkata...

tak pun mesti posa dia tak pernahnya penuh...kantoi saja.

Encik MamaT berkata...

hehehee.... kalo nak ikutkan 'patut'.. memang tak patut la.. kadang2 kita kesian kot orang mcm tu... kena ajak dia kembali kepada islam...