Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 8 Ogos 2011

Payung Emaih(emas).. ending

Ending citer ni mungkin idok dapat kome jangke.. kalo sudi bace la lagi..


Husin yang tawu bininye, Jenab Tonggek pegi minang sendighi Leha Jande haghi tu.. idok pulok nampok seghonoknye. Buat nohin(buat tak tahu) je die. Uk idok.. ek pun idok. Yang die tawu.. haghi-haghi kene sms Leha Jande. Sebelum tido.. bergayut ngan Leha Jande.. Kate 'sayang' udoh ghope wirid.. betubi-tubi disebut.. Begilor-gilor Husin ngan Leha Jande nyebutnye.. Iskk.. Oghang tuwe mun kalo dapat becinte.. huduh beno ghopenye !

Jenab Tonggek pulok makin galok meniage.. Makin galok kulu-kelo. Makin jaghang balik ghumoh. Pelik juge.. meniaga pasor malam pun sampei idok dan(sempat) balik ke ghumoh. Ke... memang macam itu oghang meniage pasor malam hah..? Aku tak tawu...

Haghi kawinnye Husin ngan Leha Jande udoh ditetapkan lepaih ghaye tawun ni. Deme bedue tu nampok biase-biase je.. Yang beghiye-ghiye seghonoknye, Jenab Tonggek. Die siap bagi lakinye, Husin sepuloh ghibu untuk kawinnye nanti. Oghang kampung makin kagum ngan Jenab Tonggek.. Kate di deme, nok caghi bini macam Jenab Tonggek tu.. satu dalam sejuta kome.. Aku senyum je la nengornye.. Ate, betui sangatla labun deme tu kan..

3 malam lepaih, kawan di kampung talipon aku..
"Woii.. Mad.. Husin udoh ceghei ngan Jenab Tonggek.. Engkohnye, dalam sebuk-sebuk Jenab Tonggek ughuihkan majelih kawin Husin.. Jenab Tonggek sebuk juge ughuih hei ceghei die ngan si Husin.  Patut le seghonok bebeno die bile Leha Jande nokkan Husin.. engkoh(rupa)nye peluang die nok kawin ngan mamat Pakistan yang juei cincin kat pasor malam tu.. hahaha.. " Alamak !!!...


nota kaki : Kalau tiada aral, Husin akan bernikah dengan Leha Jande pade hari raya ke-3 ini..  Aku doakan mereka bahagia...

28 ulasan:

Cik Gee berkata...

ooo.. ade udang di sebalik batu ngupe ye jenab tonggek tu.. ooooo... kantoi sudah... haha!

Aku Dan Teksi berkata...

Ragam kehidupan berbagai kisah dilalui.Belum lagi kisah diri sendiri bagai mana agaknya pada hari mendatang....

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad,
mesti Yob Pakistan tu hensom kot? Ada cam Mr T?

Waqheh berkata...

resolusi ASAP hehee.. as soon as posible (ASAP)

Maksud gua mtk PBB luluskan resolusi tu, bermaksud mtk bos gua cpt luluskan perlantikan kontraktor

kakcik berkata...

Dah agak dah, cuma tak tertulih je pasei muslihat si Jenab tu!

intan.maisarah berkata...

gitu ke citenye..

hahha
patot le kemain eksited nye..
moge deme bahagia ye yoob

Asrul "iLham" Sany berkata...

hahaha aku suka baca cite ko....

kalau aku wat cite dlm loghat klate ni menarik gak

:D

amirah berkata...

hehehe..ini ghopernya ending nya,..engkohnya nak kawen dengan orang luo negare..hehe..idok ler dapat payung emaihnya pon..

pstt..citer beno ke ni yob mad?sape tuuu??

Abhamz berkata...

salam, i follow...

Fiqas berkata...

pulak dah.. ada udang sebalik mee ruponya..

harap bahagia la Usin tu dengan si leha .. aman bahagia hendaknya..

cikceriacorner berkata...

heheeh...ni cite betul ke..olok2..hhehe

eita berkata...

ermmm..patutlah berniaga sampai tak balik umah...
ceh....tarik balik kata2 dia...
takde lah main mana pun jenab tonggek ni...

cemomoi berkata...

cinta antara dua benua lagi hebat

eMMe berkata...

tak sangka JT cam tu perangainye, huhuhuu....apa yg ku sangka tentang JT, semuanya tersasar, hahahaa....

tajnur berkata...

Assalamualaikuim wbt
Masa teman kekecik dulu, suke benor teman meghageih rambutan, tebu, buah2an oghang! Bukannya tok aki teman tak ade pokok buah2an tetapi entah kenape deme punye lagi manih walopun jenih yg sama. Name pun bebudak, lelaki pulak tak terpikior mase tu! Ceghitenye dek kerane cemuih le ngalih kat oghang lain. Gamoknye SiJenab ni bukan cendawan mala tapi cendawan benggala, mak ai seleghenye tajam bebenor sampei udoh habeih org Melayu idoknye heghan. Ini yob mad, skrg ni pun udoh ghamei juga pompuan melayu kawin dgn ornag Afrika. Kalo betoi deme udoh suke mana nak muatnye....

a.samad jaafar berkata...

Tajnur..
yo lantok le deme ngejor oghang negero ta.. ade mende yg deme nok tu kot hihihi..


eMMe..
tu laa.. cepat beno mujinye..


cemomoi..
betui la kot hihihi..


adik eita..
gitu la citernye.. ade sikit tokok tambah utk menjadikan ia lari sikit dari kesah sebenarnya..hrp maklum


cikceriacorner..
citer ini berdasarkan asas yg benar tapi diubahsuai sebagai cerita.. nama hanya rekaan.. takut nanti jadi fitnah pulak


fiqas..
banyak udang dibalik mee tu hihihi..

a.samad jaafar berkata...

saudara Abhamz..
rasanya kita dah lama berpolo=polo..kan?


amirah..
tanya abg Ali..cuma ade sikit ubah suai utk menjadikan ianya citer supaya menjaga nama empunya citer..


Asrul"iLham"Sany..
demo kawe galokke paka loghat kelate..


intan maisarah..
gitulah citernye.. saya pun terkejut jugak mendengar berita tu..

kakakku kakcik..
jauhari sentiasa kenal manikam..hihihi

a.samad jaafar berkata...

Waqheh..
t kasih.. dapat saya satu perkataan baru hihihi..


kak halima di sayang..
tentu saja Mr T lebih hensem..


saudara joyiman..
apa yg berlaku di sekeliling kita adalah pelajaran yg berguna..


cik Gee..
masa selalu memberikan jawapan pada setiap persoalan..

ORLANDO AHMAD berkata...

ade plak mcm tu jenab oii

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil berkata...

mcm2 ragam manusia yer yop ... ;)

missSenget berkata...

aaaahhhh sudah..

jenab...jenab..

hahaha...

moga dua-dua gembira..

kelisa_samudera berkata...

jenab tonggek jadi ke kawin ngan mat pakistan tu? awok idak le nok bersangke bughuk. tapi ade le jugak kemungkinan dia uah menduakan lakinye sebelum ceghei. dose wehhh bini oghang becinte ngan oghang lain. nanti Allah tunjuk le pembalasan pade bini yg derhake.

ukhti syikin berkata...

hehe.... :) ... itu ler dia... bab kongsi2 ni .. kalau tiba2 baik bebeno tu ada ler tuu hehe..

anyway... Tidak pula saya berjumpa dengan hadith-hadith sahih mengenai ganjaran wanita yang mengizinkan suami berpoligami diberikan payung emas di syurga. Hadith dhoif pun tak ada :) .. tp tu ler .. org kite ni.. hadith2 lagu ni dok gembar gembur kan.. dari zaman dulu... sampai org semua kompius... syikin dulu pon terpengaruh gak.. alhamdulillah dah ada bnyk rujukkan ttg hadith ni .. mudah nak bezakan ... kan kan encik samad :)


anyway thumbs up encik samad.. citer nyer mmg ler best <3

wahida berkata...

la...mcm tu pulak...ingatkan betul nak payung emas, rupanya dah ada boyfren lain...hadoi la...

2 kali 5 je la tu ngan laki dia..huhu...

jurnal murahan berkata...

Jenab Tonggek

hahahaha aku baca nama tu pun dah tergelak-gelak. tak senonoh betul harharhar

melody mocker berkata...

pandai sungguh si jenab menyusun strategi.

err.. husin tu awie dalam cerita kak limah ke mad?

kejor yob kejor..

makdara TERdiva berkata...

tak sangka kisah benar rupanya..

tp kalau itu cara terbaik dari berbuat lebih banyak dosa, tak salahkan?

pst..tak hadpet sebab nak berhibernasi sambil bermuhasabah diri..kononnyelah..haha

Encik MamaT berkata...

hahahaha.. buat baik ada makna tu.. wakakakaka.. ini cerita baru la kan.. hehehe.. takpe la.. pape pon semoga mereka bahagia :)