Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 8 Disember 2010

Ceghite Daghi Kampung..

Uihhh.. kekighenye, lame juge Rajak kawan aku ni nok dapatkan anok jantan kome. Anok die sebelum ni sume pempuan. 4 oghang sumenye. Bile bininye beghanokkan anok jantan lampo la seghonoknye die. Ngekek die... Bulih la 'tutup kilang' doh Mad uii.. kate di die. Engkohnye, memang tutup betui kome... Sekaghang ni anok jantannye tu udoh nok masok 4 tawun.. idok le nampok ghese nok beghadik dienye. Bio la deme yak..

Ate, ghesam anok bongsu.. doh tu sekor-sekornye jantan pulok.. yaamat-amat manje la budok ni. Jangan kate nok dipukui ditampor.. maghoh sesikit pun idok. Manje kome... Yang Rajak kawan aku ni kontraktor kelas F, bininye pulok menjuei keghepek pisang la, kaghipap kecik la.. err.. kaghipap kecik ?? macam idok sesuei pulok yak.. tukor ! err. .ulang soghe.. kaghipap mini laa.. ghempeiyek la.. memacam.. Ghajin nyaghi duit deme ne..

3 minggu lepaih, banyok oghang nempah ghempeiyek bini Rajak. Ate.. ghamei yang nok ngawienkan anok musim cuti ni yak. Banyok le rejeki deme. Idok menang tangan bini si Rajak. Die idok ngupah oghang nolong die. Die ngan anok-anok pempuannye je yang ngeghojekannye. 

Petang tu, bini Rajak nok ngoreng rempeiyek lagi... Sebab banyok yang nok digoreng, die gune kancoh (kuali beso). Rajak pulok idok keghoje haghi tu. Die cadang nok menolong bininye. Anok pempuannye pun nolong same. 3 lagi anoknye ngan anok jantan bongsu nye yang juah/manje yaamat-amat tu dibiornye main kat laman ghumoh. Ingke bebeno bebudok tu main kejor-kejor. Sekejap beghambat sekejap main nyoghok-nyoghok. Elok le deme ta main di laman... mun idok, deme adik beghadik tu gemor ngaco bini Rajak buat keghoje. Dekat-dekat nok megerib baghu la selesei  koghoje deme.. Bini Rajak cadang nok menanak nasi pulok untuk deme makan malam tu..

Rajak tolong bininye alih kancoh daghi tungku... detok kancoh ke lantei tepi dindien. Minyak masih panaih yaamat. Rajak nok tunggu sejok sikit baghu nok dipindohnye ke dalam peghoyok. Bulih la deme gune lagi minyok tu lagi esok. Udoh selesei satu pekaghe... Bile Rajak nengokkan anoknye idok hajabkan haghi udo gelap, ate.. mekik la Rajak nyughuh anok-anoknye masok. " Hoii.. udoh megerib ne.. leghaih masuk.. mandi !", kate di Rajak. Mungkah sume anoknye laghi ke dalam ghumoh. Deme beghambat dulu kendian.. teghuih ngale ke dapo nyaghi ayo sejok nok diminum. Dahage deme ta.. Anok jantannye pun ngekor juge.. ligat beghambat di belakang. Rajak nepok-nepok tangan seghonok nengok anok jantannye belaghi.. Laju.

" Laju lagi.. lajuuu.. hahaha.. kuat betui anok jantan ayoh nih.. hahaha..". Makin kuat Rajak nepok tangan.. makin kuat anoknye belaghi.. Mase tu la baghu  Rajak peghasan anoknye ngale ke tempat die letok kancoh tadi. Rajak mungkah bangkit daghi duduk. Anoknye tengoh belaghi. Makin dekat dengan kancoh. Rajak jeghit panggil anoknye. Anok noleh ke aghah Rajak.. die senyum ke Rajak.. tapi kakinye teghuih juge belaghi.. Tetiba.. kaki kanan anoknye tersangkut ke kaki kighinye.. Anoknye jatuh ! Jatuh tepat pade kancoh yang beghisi minyok yang amat panaih tu.. jatuh ngan mukenye tersemban ke tengoh kancoh. Rajak dengor macam daging digoreng !!! Rajak menjeghit sekuat ati. Rajak neghokam anoknye. Anok Rajak menggelupor.. mengempaih-ngempaih badannye yang kecik itu... pahtu.. pengsan.. 

Muke... tengkok.. dade anoknye melecor yaamat teghuk. Macam hampir-hampir masok.. Bini Rajak due tige kali pengsan nengokkan he anoknye. Rajak teghuih bawoknye ke Sepita Kuale Kangso. Daghi Kuale Kangso, idok bertangguh dihantor pulok ke Kelumpo. Kini, udoh hampir tige minggu diletokkan di ICU. Keadaan udoh mule stabil tapi kate doktor, anok Rajak akan kekei cacat seumor idupnye... 

Ya Allah.. alangkah hebatnye ujian-Mu.. Moh le kite doakan sesame.. semoge anok Rajak dapat diselamatkan aminn...  
 Sekian...

19 ulasan:

kakcik berkata...

Ceghite beno ke ni Yop?... kesiannya.. :(

DKosongLapan berkata...

Salam CHor
Insyallah....moge kawan mike tu sabo dengan ujian ALlah...... awok doa yang terbaik untok anak die

kelisa_samudera berkata...

allahuakbar. ngeri awok mendengornye. segham satu badan.

wahida berkata...

ya Allah...maha besar dugaan utk keluarga itu...semoga anak dia sembuh cepat...amin...

a.samad jaafar berkata...

kakcik..itu kesoh oghang Keghanji..Keghanji ngan kampung teman kighe mcm sekampung kan..

a.samad jaafar berkata...

D_08.. teman ghase nok nitik ayo mate mase deme ceghite kat teman..mase tu teman kat sabak bernam..teman baghu tau ceghitenye

a.samad jaafar berkata...

Kelisa.. teman yg nengor daghi mulut kawan teman tu sendighi la gi la.. ngilu ati teman..

a.samad jaafar berkata...

wahida..berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul..

amalhaj berkata...

lepe ajer kite akan ghugi. cian. tersedu2 teman mace criter nih. didoakan moge anaknyer cepat semboh.

Abang Jonni berkata...

adehhhh... moga2 cepat sembuh...

sharouk berkata...

Ya Allah ish membayangkan budak kecik tu dalam minya ish Ya Allah..Semoga cepat semboh dan boleh dibuat sesuatu kan Insyallah teknologi kini.

cikgupj berkata...

sungguh menginsafkan...

tinuj berkata...

Salam Yop,

Nampak gayenye ceghite sedih mikeni sebagei hidangan awei maharam kut kite besabo dengan dugaan tuhan.Dah ditakdirkan jadi macamtu, manyak2 besabo yop. Tulih le manyak2 ceghite ghope ini, teman tengahni yop udah selindar manyak pulok heinye, sempat nyampeikan selamat maal hijrahje. Tang karipap kecik tu lain kali tulih karipap ghenik,kekadang membawe manyak makne..

Aku Dan Teksi berkata...

ya semoga cepat sembuh

Suara Kalbu berkata...

Walaupun jenuh saya nak memahamkan isi kandungan entry ni tapi saya tetap suka nak baca sampai habis.

Semoga anak itu diberi perlindungan dan rahmat Allah. Ujian Allah tu kita tak tahu datang dalam bentuk yang bagaimana. Bersabar dengan dugaan sehebat ini pasti ganjarannya besar juga. Insya Allah

eMMe berkata...

sedih...anak laki sowang lak tu...
sabar lah cik rajak n keluarga dgn ujian Allah...
moga tabah dlm hidup yg mendatang...

makdara TERdiva berkata...

kesiannya..sama mcm adik MDT yg bongsu..kena air panas separuh badan mase umurnya setawun lebih..2 minggu dlm wad kat KL..dan kesannye masih ade smpai sekarang..

Fiqas berkata...

ya allah...kesian budak tu...sedih la mad baca n3 yg ni...terbayang2 budak tu jatuh...semoga dia cepat sembuh...pada family dia, tabahkan hati, kuatkan semangat...ada hikmah sebalik kejadian...

ayah chu berkata...

salam yop., teman kesian benor kat anak bungsu dia tu.., pase anak bungsu teman pun hero juge (budak jantan 10 tahun le katakan ) demer bukannya tau base letih, tenaga demer tak habih-habih., buaeh bebenor., perkagha yang paling teman takut kalor jadi sesuatu pada dia, teman dah tak laghat nak melaghang sikap lasak dia tu, cuma teman doakan sepanjang masa semoga allah lindungi dia walau kat mana pun, kat sekolah kalau dia jumpa 'geng' dia habih satu padang sekolah demer round, pasu bunga tunggang langgang langgor dek demer, teman tanya pak cik tukang kebun, guru besor tak marah ke demer bisin berlaghi-laghi tu ? dia ngaborkan guru besor tak laghang demer aktif dan lasak gitu, cuma jangan sampai cedera dah, itu je pesan guru besor., pase tu le tiap kali balik sekolah uniform sekolah anak jantan teman tu dah ghopa oghang ngeghoje bendang, selemuihnya, ngan peluh meleleh, teman tanya "tak penat ke ?" dia nyeghongen je... alahai anak jantan aku ...