Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 23 Julai 2011

Belajo Ngaji...

Buat anak-anak tersayang.. jangan malas mengaji tau.. cuba kalian lihat macam mana ayah mengaji dulu-dulu.. 


Aku lupe bile mase aku memole belajo ngaji. Tapi aku yakin, celik je mate.. aku udoh biase ngan ayat-ayat Quran tu. Paseinye, mok ngan aboh ngajo oghang ngaji sejok dulu lagi. Kebanyokan bebudok kampong aku belajo mengaji di ghumoh aku... Gamoknye, sebab itu la aku leghah tangkap bile mok sughuh aku mengaji dulu.

Mok ajo aku ngaji Jaame(Muqaddam). Mok idok gheti maghoh-maghoh kalo ngajo. Tapi mok memang pastikan yang aku hapei sume suroh-suroh lazim dalam jaame tu. Mun kalo aku tak hapei.. nanti aboh tak nok ajo aku ngaji Quran. Hiii.. getek yaamat aku kan aboh mase tu.. Ghase nok aku cekik-cekik tengkoknye.. Eksen bebeno..!

Bile tibe gilor ngaji Quran.. aboh pulok ngajo aku. Tangan aboh 'mesghe pipi'.. Keghoje nok menampor je tangannye. Silap kali petame.. "Ulangg..!!". Silap kali kedue.."Ulanggg..!!!".. Silap kali ketige.."PPannggg..!!!". Adeihh.. Ya Robbi.. Bengkengnye aboh, idok tawu nok labun kome.. Mun kalo muke aku ni dibuat daghi zink.. tentu habih heghot-benyut jadinye.. Huii.. Nasib yak..

Yang bestnye belajo ngaji ngan aboh, die selalu cakap macam ni.. "Tunggu.. hapei ayat ni. Daghi sini ke sini.. Ini ayat mun dibace, setan bulih tebako.." "Ayat ni bulih bace mun  kamu sakit gigi.." "Ayat ni bulih jadi pendinding" "Ayat ni Syeikh Osman bace sebelum belawan ngan Cine Bintang 3" "Ayat ni bulih kamu gune kalo musuh kepong nok tangkap kamu".. Ayat ini..ayat itu.. 

Masuk darjoh 3, aku tamat ngaji ngan aboh. Aboh hantor pulok aku ngaji ngan al-marhum Tn Guru Hj Abdul Samad (bapok sedaghe aku.. err.. name same yak).  Pahtu, diajo di Allahyarham Ust. Hj. Amran sebelum begughu pulok ngan Ustazah Zaleha (adik pade Ust. Hj Amran, bekas qariah negeri Peghok). Mase itu mok suke dengor aku mengaji. Mok selalu cium dan puji aku. Aboh pulok, macam biase.. buat-buat tak tau.. Tapi aboh makin galok 'rasuah' aku ngan ghoti canei di Pekan Kaghei..

Bile aku kenang balik pengalaman ini, aku ghase malu. Tenyate aboh dan mok udoh mendidik aku dengan cukup cemerlang. Aku kaloh dengan deme dalam bab ini.. Time kasih mok.. time kasih aboh.. Hanya Allah yang mampu 'membayo' jasemu..  

38 ulasan:

? berkata...

TK x ingat bila start blajo ngaji ni. tp masa tu lum msuk skolah lg. nek sdara yg ngajo.
pnh la jg kena piat ngan lidi dan rotan kt telapok tngn ni..

diana berkata...

zaman2 kita dulu memang kalau belajo ngaji sedas dua penampo memang dapat le.kalau tak dapat penampor memang lambat sikit nak tangkap apa yang orang ajor.budak sekarang jangan kan nak penampor,tengking sikit,esok tak mau ngaji dah.

ckLah berkata...

Aje benor tu anak-anak...
Moh bertadarus bulan pose ni...

kelisa_samudera berkata...

aku belajo ngaji ngan lancor. tak penah kene piat ngan sape2 pasey aku dapat tangkap cepat. tapi sayangnye aku takde kesempatan nok belaja ngaji secaghe berlagu.

jurnal murahan berkata...

apok aku dulu garang jugak, bantai dengan papan rehan hahaha tu yg pandai sampai sekarang tu

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
AlHamdulillah Yob Mad, bersusoh payoh emok bapok kite ngajor kite. Ate hidupnye pun stakat nak ngajo je, deme terpakse buat koghoje2 lain saraan hidup. Bukannya idok penat, tapi mikiokan tugeih amanah kat anak2 semua. Ate kite yg udah serbe senang sikit ni kene le teghuihkan perjuangan. Dari Ziyad bin Labid r.a. belaiau berkata bhwa Rasulullah saw telah (bersabda) mengingatkannya sesuatu,`Suatu ketika nanti, akan hilanglah ilmu (Islam)`. Dan aku berkata,`Wahai Rasulullah saw., bagaimanakah ilmu itu boleh hilang walhal kami membaca AlQuran dan kami membaca pada anak2 kami dan mrk membaca diri2 mrk. Mrr pula membaca pada anak2 mrk sehinggalah hari qiamat. Rasulullah telah berkata,`Emak engkau telah hilang engkau, sesungguhnya aku ingat engkaulah yang paling pandai di Madinah, adakah tidak engkau mengetahui bahawa org Yahudi dan Nasaro, mrk pandai membaca Taurat dan Injil tetapi tidak sesuatu mengetahui isi kandungan kedua2nya?`
Maksud kata `emak engkau telah hilang engkau` dlm bidalan kite ni yob,`penat saja emak engkau beranakkan engkau`.
Sebenornye yob, teman ni bukanlah peikak dlm BM, bile teman terjemohkan dari B.Arab, itule ghope bahase yg teman tulih. Harap mike paham le ye! Teghuihkan belajo sampei paham. Gheceik2 le sikit lame2 paham le...

Cikya berkata...

ustazah yang mengajar mengaji dulu, selalu tertidur masa duk dengar budak baca..
aisk..
blaja mengaji, compete dengan kakak.
kakak khatam darjah 5, taknak kalah..
paksa khatam darjah lima..
hurm..
semangat mengaji kena ada.. :)

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil berkata...

bile kite dah ade ank2 ni baru kite paham pae rasenye org tua kita dulu kan yop ... ;)

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, terer nar Yob mace ni...mak pok ngajor, Alhamdulillah. Tiap kali Yob sebut satu perkataan dan ayat, dapat deme komisen pahala. Roti canei jer ke 'rasuahnya'? Ais kacang tak de?

shameel Iskandar berkata...

salam.
sesetngah anak2 skrg lebih kenal spongebob dri al-quran. org kuala kangsar rupanya. sy dok chemor

Kunang-Kunang berkata...

Cuba lakukan yang terbaik pada anak-anak.

eita berkata...

masa ngaji dulu tok guru mata selalu je terpejam tapi kalau tau je kat mana silapnya......
mengaji paling indah dalam hidup....
jiwa pun rasa lapang je...

a.samad jaafar berkata...

Kiut sahabatku..

dgn lidi ?? kali pertama dengar.. org tua kat kampung saya kata, pandang pukul org dgn lidi..hihihi..

a.samad jaafar berkata...

Diana..
n3 ini ditulis waktu saya bengang bila anak mula 'banyak akal' bila diajar mengaji..

a.samad jaafar berkata...

cikgu ckLah yang dihormati..
bertadarus bulan puasa cukup terasa indahnya..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku Kelisa..
taranum susah jugak nak belajo tu..aku ghase, bakat juge penting..

a.samad jaafar berkata...

JMurahan yg best..
kene pukui dgn rehan tu, aku tak merasa.. kene penampo pening ooo..hihihi..

a.samad jaafar berkata...

Tajnur yg dihormati..
t kasih atas nasehat mike.. teman akan teghuih belajo..

a.samad jaafar berkata...

Cikya..
setuju sgt dgn cikya.. semangat kene ada.. membaca quran juga penawar jiwa yg kacau..

a.samad jaafar berkata...

ummihanie..
betul..kadang2 malu sendiri bila kenang balik mcm saya kadang2 gitu marahkan ayah yg terlalu garang dulu.. sekarang baru faham..garang utk kebaikan anaknya..

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg disayang..
bukan ais kacang.. cendui !!! hihihi..

a.samad jaafar berkata...

kakak kunang-kunang..
t kasih kak.. saya berjanji utk menjadi yg terbaik..

a.samad jaafar berkata...

Eita..
betul ieta..dorang seolah2 hafal quran kan?

ghost writer berkata...

aku pun teringat masa aku ngaji dulu.bapa aku garang nak mampus bab ngajar ngaji.tapi degil punya pasal minta hantar kat orang lain,taknak belajar ngan bapa sendiri.dah dihantar buat pernagai lagi.akhirnya,faham2 ajalar.bila balik kampung 4 tahun sekali,dengar bapa ngaji dalam bilik,terasa hati nih.

ORLANDO AHMAD berkata...

gua betol2 pandai ngaji bile tingkatan 2

amirah berkata...

dekatnya al quran dia hati deme kan yob mad? eh, nampoknya ustazah kita same ler..teringat zaman kecik2 dulu..ler ni kena ajo anak2 pulok

ukhti syikin berkata...

huhu..... garang nyer :|

makdara TERdiva berkata...

kenangan balik ngaji yang paling takleh lupa ialah
berlari ramai2 sambil baca bismillah kuat2 bagi hantu tak kejar..sbb dulu time mengaji lepas maghrib..kiri kanan semak..nak kena lalu depan kuil besar plak tuh..
grrrrr

IMANSHAH berkata...

terkenang arwah ayah yang juga tok guru ngaji

a.samad jaafar berkata...

Saudara GhostWriter..
aku teringat pesan sorang tok guru.."jangan tinggalkan al-quran lebih drp 3 hari.."..

a.samad jaafar berkata...

Orlando..
tingkatan 2 handal.. sekarang pakar ..

a.samad jaafar berkata...

Amirah..
ustazah leha ye..kebetulan kan.. tp saya belajar masa nak masuk musabaqah mase darjah 6 je..

a.samad jaafar berkata...

ukhtisyikin..
ya.. sgt garang !

a.samad jaafar berkata...

geng terdiva..
saya pulak suka sakat org balik mengaji..siap pakai telekung arwah mak lagi hihihi..

a.samad jaafar berkata...

saudara imanshah..
t kasih krn sudi menjenguk ke sini..

kenangan selalu membuat kita tersentuh..apatah lagi berkait dgn org tua kita.. al-fatihah buat ayahanda tercinta..

kakcik berkata...

Ustazah Zaleha itu adalah mak angkat kakcik yang kakcik panggil 'Mak Leha'. Kebetulan, namanya sama dengan nama Allahyarhamah mak kakcik.

Al Fatihah buat roh mereka.

Fiqas berkata...

ma abah saya hantar ngaji dengan tok imam kat surau.. seronok sebab jalan ramai2 dengan kawan2 , bawak pelita sorang satu.. masa tu masa ada letrik.. tapi yang tak seronoknya, tok imam time ngajar, garang, pantang silap, naik rotan kat peha.. suara dah la lantang, satu surau boleh dengar..
klu igt bab kena rotan, rasanya kalau budak zaman skrng maunya mak bapak saman..

Encik MamaT berkata...

orang tua2 dulu tegas bab agama... anak plak dengar ckp orang tua.. sekarang susah nak praktik kot mcm tu.. zaman berubah.. cara juga berubah... hehehe...

kenangan terindah la ni encik samad.. hehehe... tang mesra pipi tu paling indah kot.. hahaa