Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 27 Julai 2011

Alaaaa.. Bolih laaa....

Ye laa..ye laaaa.. Mad tawu Mad dah makin beso.. Mad tawuu.. Tawun depan Mad nok masok jawi.. Mad tawu laa.. Tapi ape salohnyeee..? Kama tu elok je. Bibah tu elok je.. Tuu.. Emi tu.. elok je.. Ngape pulok Mad idok bolih hah ? Alaaa.. bolih laa yak..

Mad idok tido kat bilik tu bukannye sebab Mad takut. Sikit pun Mad idok takut.. Sumpoh ! Tapi.. Isskkk.. Bolih laaa.. Mad bukan ngaco pun. Mad bukan tido tengoh-tengoh mok ngan aboh. Mad idok tahan bau badan aboh. Kuat bebenor bau ceghut 'Cap Teko' aboh tu. Mad tido tepi beloh mok. Kalo Mad tido sensoghang Mad musti idok bolih tido sampei ke pagi.. Betuiii..

Mok kan idok tawu.. ade mende kat badan mok tu yang Mad idok bolih lepaih. Alaaa.. bukannye Mad nok buat pelepaih dahage pun.. Mad nok pegang-pegang gitu je.. Mad dapat baunye sesikit pun jadi laa.. Kalo idok Mad nok tido macam mane.. Alaa.. bolih laa.. Mok jangan la kedekut beno.. Sian la kat Mad ni.. huhuhu...

*************************

Satu haghi aboh sakit. Kaki aboh bengkok beso. Meghoh meghenin. Kat tapok kaki aboh ade luke yang keluor nanoh. Banyok. Kate aboh, itu luke lame. Aboh tepijok tajak yang tebenam dalam selut bendang. Aboh idok bawok jumpe dokter. Dulu lame nok baik. Udoh betawun-tawun.. bengkok tu datang balik. Aboh betui-betui sakit sampeikan aboh demam dibuatnye.

Bebeghape haghi kendian.. 
Satu malam, err.. pagi sebenornye, lebih kughang pukui 2 ke 3 pagi.. aku tekejut daghi tido. Aku dengor bunyi yang amat kuat. Begentor(bergegar) ghumoh keme yang bughuk tu. Dum..! Dumm..! Dummm..! Aku takut yaamat. Aku tengok mok yang tadi tido kat sebeloh aku, udoh tecegat bedighi. Engkohnye aboh bejalan mase tido ! Ngape ngan aboh ? Langkoh kaki aboh cukup kuat. Langkoh kaki aboh la yang bebunyi Dumm..! Dummm..! Dummm..! tu.. Mok idok cakap sepatoh pun. Gamoknye mok pun macam aku.. tekejut. Aboh ngale ke pintu.. Aboh langgor pintu ngan kuat. Aboh jatuh telentang tapi aboh tetap tido. Siap bedengkor pulok tu... Aku laghi ke dalam bilik yang idok peghonoh aku tido sebelum tu... Aku menggeletor !

Daghi dalam bilik, aku dengor mok kejutkan aboh. Aboh tanye mok, bile mase pulok die tido depan pintu. Mok gelok je.. Aboh panggei aku. Aku tak nok keluor daghi bilik. Aku betui-betui takut. Jenuh aboh pujuk, tetap juge aku matikan dighi kat dalam bilik tu. Sedo-sedo.. haghi doh siang. Seingat aku, sejok haghi itu la aku tepisoh tempat tido dengan mok... Teruk betul aku masa kecik dulu kan ? hihihi..

Nota Bawah : Jangan pulak ada yang terfikir yang ayah aku dirasuk hantu/jin/syaitan tau. Aku cukup kenal ayah aku. Itulah kali pertama dan terakhir ayah berjalan dalam tidur. Mungkin kesan daripada kesakitan yang ditanggungnya. Atau.. aboh memang doh pakat ngan mok kot hihihi....

18 ulasan:

kakcik berkata...

Kalo idok sebab dek peristiwa itu entah sampei bile gamoknya Dik Mad melekat tido bawoh ketiok mok!

amirah berkata...

adohai yob mad oi..mike nak pegang2 je ni dah umo berape ni?hihi..susah beno nak lepaihnya yak?..tu ler namanya strategi..kalo idok sampai ke tua le tido dgn mak aboh lg nampoknya..hehe..

Fiqas berkata...

aboh pakai cara halus nak halau anak dia keluar bilik... hahahaha....

apple hijau berkata...

kalo la betoi mok ngan aboh en mad doh pakat2 huh memang deme org yg hebat...idea yg tidak pernah terlintas kat kepala..he he

eita berkata...

alasan nak suh tidor kat lain lah tu.....
dah besar panjang pun nak tido dengan mak lagi.....
tak malu betol lah..hahahahaha

diana berkata...

hahahaha...
penakut rupenya...
baru tengok orang bejalan dalam tido je tu...

mujur telanggar pintu...
kalau terpijak kamu??
wakakakk

jurnal murahan berkata...

deme pakat tu mat hoho

ukhti syikin berkata...

hehe..... tk terkata apa2 :)

hani@debumelukut berkata...

heheheheee...bijakkkk bijakkk...ada tak anak yg ikut perangai sebijik cam gini? kalau ada lakun semula lah watak si abah tu...berkesan!

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Ate patut le byk kutu berceghatuk kat kepala, ghopenye mmg anak mok betoi. Kate oghang tuwe (sape tak tahu le), kutu buleh seberang sampei sejauh 7 talam besor semalaman. Ate `anak jantan` mestilah beghenggang dgn mok, tidor pun depan ghomah supaya jaga ghomah. Dulu, mmg kita ajak kengkawan tidor di anjung ghomah nak nunjukkan dah besor.

ghost writer berkata...

siyesly,aku sampai sekarang kalau balik kampung takkan tidur dalam bilik yang dikosongkan.aku lebih suka tidur kat ruang tamu depan tv.tidur atas sofa jer.tuh semua kesan masa kecik.tapi kat tempat sekarang(taiping)tak kisah tidur sorang dalam bilik.pelik kan..

Queenie berkata...

haaar2 har har...
sekarang bile dah besor rasa ketagih nak pegang2 mende tu sebelum tido ade lagi tak? hmm...jenuhlah org umah awak kaaah3...

Mad agak2 camner? akak pikir mok aboh Mad mmg dah pakat dah tu har3...
haizzz..ngacau daunlah!

adoiii sakit perutlah tiapkali masuk sini...Mad..mad...

missSenget berkata...

hahahahaha...


menjadi jugak kan taktik diorg..

adeii..

manja incek mad ni..

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob,

Memang manje miker ni. Tapi akak ada jiran yg dah sekolah menengah, bila balik rumah dari sekolah mesti cari mak nak pegang tetek mak dia! Lelaki dia!

ORLANDO AHMAD berkata...

anak manja ke yob?

ckLah berkata...

كل عام وانتم بخيربشهررمضان ا لكريم

intan.maisarah berkata...

eeeeee mookk..

sampei umor berape nye tu dok tidor dengan mok?

ghase ghase kalo tak dek aboh yob bejalan tido,
sampei ke sudah le yob tido dengan mok ye.

Encik MamaT berkata...

waktu tu umo bape tu.. hahaha.. nak buat macam mana.. anak bongsu.. hihihihiii...