Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 5 Julai 2011

Pokcik Memang Handei..

JIKA ADA PERKATAAN YANG TIDAK DIFAHAMI DAN INGIN TAHU MAKSUD/MAKNANYA, SILA NYATAKAN DI RUANG KOMEN. iNSYAALLAH AKAN SAYA CUBA JELASKAN. HARAP MAKLUM

Beso ke ikan paghi kat beloh ataih ni kome..?? Ce kome tunggu dulu.. Kome bace ceghiter pokcik ni dulu yak..

..."Bulan lepaih aku ngikut kawan aku mancing kat Pulo Antu (kalo idok silap aku, pulo ni kat Bagan Datok). Mancing daghi magerib santok ke pukui 2.. seko ikan pun meghacun !! Tapi ye laa.. deme makei umpan ghenik.. mun baye-baye taik idung.. memang la deme banyok dapat ikan. Aku..?? Naaaa... (sambei nunjuk penumbuk).. baye-baye ni umpan aku kome.. Oii.. nok dapat ikan beso bapak mentilon, kene la bapak mentilon juge umpannye.. Ye ke idok ?.. Aku ni mun kalo ikan baye-baye betih aku ni.. aku kalong je kome.."

..."Dalam pukui 3 gitu la.. tetibe kail aku kene sentap. Gukkk !!! Bunyinye.. Begento bot yang keme naik tu.. Hahh.. aku tawu doh.. musti beso gedabok ikan yang udoh cagut umpan aku. Aku pegang batang kail kekuat. Uiihhh.. ghase nok sekoh bawu aku woo.. Bot keme tu, usoh dilabun la.. memusin-musin !. Aku kabo ke deme.. leghah kome.. usehe kan juge halekan bot ke daghat nuuu.. Gile kome.. mun kalo ditaghik di ikan tu bot kite.. silap-silap ngelebang lepaih ke Acheh nu woo.."

..."Musin peghin keme usehekan bot tu sampei ke pulo. Sampei pulo.. teghuih loncat tughun. Situ keme melayan ikan tu... Ghase nok pengsan kome woo.. Lah-lah.. nok pendekkan ceghite (aku yang nok pendekkan ceghiter sebenonye), dekat-dekat suboh baghu ikan tu nampok idok melawan doh. Keme taghik pelan-pelan.. bio ikan tu naik ke daghat. Keme taghik ghamei-ghamei.. Ya Allah.. punye la beso ikannye.. Ikan Paghi Bodoh namenye.. Asei keme naik je ikan tu ke daghat.. Kome tawu apa yang jadi..? SUGHUT 2 INCI AYO LAUT TU!!! ...". Adeihhh.. Hiperbola sungguh pokcik ! Pokcik tu ghenung muke aku yang daghi tadi ngange nengorkan labunnye.. hahahaha..

Kome.. Tolong jangan pecaye ceghiter pokcik ni.. Dengor je bulih.. Die memang macam itu labunnye.. Aku peghonoh tulih kesoh die sebelum ni.. Yang ni ceghiter yang aku dengor petang semalam.. Kalo kome ghase nok bace lagi kesoh pokcik ni, kome bace n3 aku yang betajok 'Mun Nengorkan Labunnn.. Gunung Pondok Pun Ghoboh !'.. klik la..

20 ulasan:

JARI YANG TERBARAI berkata...

pak cik tu nak citer besar ikan tu sampai mcm tu skali die punyer hiperbola

Fiqas berkata...

ade ke ikan pari bodoh??

kakcik berkata...

eiiimok! biyo bebeno - sampei sughut dua inci ayo lawut tuuuu...

Mun nok tembeghang pun biyo le buleh teghime dek akei... :)

Cik SHiNJU berkata...

kuat sembang pokcik tu yer.. :)

missSenget berkata...

labun2 punya pakcik tu, cikmat layan kan jugak..

wakakkaa

ukhti syikin berkata...

pak cik jaga2... sat lagi jari yang terbarai mintak ikang pak cik :D

eMMe berkata...

hehehehee...paham jugak la citer dia...beria sgt hiperbola pakcik tu..sunuk bacanye, hehehehhe...

amirah berkata...

lawok pulok mun bayangkan orang yg ngange mendengo nya..hehehe

diana berkata...

tu dia..sampai subuh kerja nak naik kan ikan pari ja..heheheh...
biasa la gitu..
orang tua kalau cerita,mesti jalan nye hebat je tapi ending dia tak serupa hebat pertengahan cerita..heheh

Encik MamaT berkata...

mak aihhh... besar gile tu.. kah3.... syok jugak melayan orang mcm tu... hahaha

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Yui! seghiyo teman nengonya. Teman dulu adele belajo jograpi,ade le penangkap ikan laut lepaih kat Noway (bukan x ada jalan) dkt Skendinobia . Kighe betuile ejaan tu, ape le nak dikighekan sangat. Ikan yg deme tangkap tu beso2, kalo tak cukup inci oghangnya, usoh dibuat, buat malu kompeni je. Gamok2nya haghui standin pakcik ni yak!

toyolkiut berkata...

sgelintir orang gitu la..
cakap berapi, ada2 je loyar buruk nya..
tp kita yg dengr ni kdang2 syok jg..
hehe..

eita berkata...

melampau betol lah pakcik ni punyer citer.....

ghost writer berkata...

aku baru rasa teruja dengar citer kome..paling tak tahan(sambil mulut nganga)air laut surut 2 inci beb!besar gedabak ikan parinya..

rasa syok lak baca loghat nih..

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob, terer Pakcik ni berciter, sampa lopong mulut Yob Mad ya? Akak pun ada org berciter cam ni tapi dia labun nampak katak besor meja!

Encik MamaT berkata...

samad.. sebenarnya aku pon takot jugak.. kot2 info aku silap... tapi isteri aku cari maklumat tak jumpa jugak.. godek2 hadis bahasa melayu n english pon belum jumpa.. yang jumpa kenyataan dr masyitah.. dia kata amalan nabi.. tapi takde dalil.. dan kebanyakan juga kata ianya amalan nabi.. tapi tak nyatakan dalil.... samad.. kalau ko jumpa.. nti kongsi la ngan aku... hehe.. terima kasih <3

hani@debumelukut berkata...

ayat terakhir tu best...ditujukan pada semua org yg tidor berdengkor..hahaha.

makdara TERdiva berkata...

haha! saya hampir2 terpecaya....

kite mancing ikan kat pasar jer :P

Faaein Talip Roy berkata...

sorry tak sempat nak baca..

perak area mana?

a.samad jaafar berkata...

TERIMA KASIH SEMUA.. SAYA SANGAT MENGHARGAI KESUDIAN KALIAN MEMBACA DAN MEMBERIKAN KOMEN DI SINI..KEKANGAN MASA MENYEBABKAN SAYA TIDAK BERKESEMPATAN MEMBALAS KOMEN KALIAN.. SAYA AKAN ZIARAH BALAS NANTI..INSYAALLAH.. T KASIH SEMUA !!