Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 26 Julai 2011

KUTU..

Macam ini punya cerita pun boleh ke ??? Lantak laaa..!


Satu petang aku ngan arwoh mok duduk-duduk kat muke pintu. Mok sikat ghambut aku ngan sikat keghap. Kepale aku banyok kutu. Sebelum mok sikat, mok lumor dulu kepale aku ngan minyok nyior. Nanti bile mok sikat, kutu-kutu yang gemok lekat kat sikat tu. Mok kutip kutu-kutu gemok tu, pah tu mok detok ataih talam. Mok tenyeh kutu dengan kuku mok. Bedentang-dentang bunyinye. Aku suke mengkale(apabila) mok ghajin caghi kutu kat kepale aku. Idok la aku asik gaghu-gaghu je.. Ghimah yaamat !

Tetiap minggu mok sikat ghambut aku, tapi kutu tetap banyok itu juge. Mok buboh ubat kutu. Kutu tetap juge ade. Makin gemok pulok aku tengok..iskk ! Gamoknye, kutu-kutu tu ade ilmu kebei kot yak?. Kawan-kawan aku pun sumenye ghope aku juge. Penternok kutu yang prodaktip juge. Tapi kome.. keme sikit pun idok hajabkan kutu tu. Lantoknye laa.. Ade kome dengo oghang mati sebab abih daghohnye diisap di kutu? Mane ade kan.. Kepale keme yang bekutu, mok keme pulok yang ghase gateinye...

Mok kate, petang itu last mok caghi kutu kat kepale aku. Mok udoh ghenyang melayan kutu-kutu gemok. Mok ade jalan paling hebat untuk menghapuihkan kutu-kutu gemok tu. Nanti laa.. kate mok. 

Lepaih semayang Asor, mok sughuh aboh bawok aku ke Pekan Kaghei. Biasenye, mun kalo aku ke Kaghei mok buboh minyak nyior kat ghambut aku. Mok sikat kemaih-kemaih. Mok pun tepek bedok sejuk kat muke aku, tapi haghi itu mok idok buat ape-ape. Pelik pulok aku. Sampei je ke Kaghei, aboh teghuih ngale ke kedei gunting. Aboh kate, die nok ubat kutu kat kepale aku.  Dan petang itu baghu la aku tawu.. caghe palin baguih nok ngilangkan kutu ialah dengan mencuko kepale sampai licin... Hmmm.. ubat ke tu ???


Psttt.. Bile beso.. aku pulok yang menjadi 'kutu'.. Cisss !

35 ulasan:

diana berkata...

habis la taukey kedai gunting tu pulak kena jangkit dengan kutu..
hehheh..

ORLANDO AHMAD berkata...

gua suka kehidupan sebagai kutu

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil berkata...

efektif juge cara tu ye Yop .. tapi kalau org pompuan gamaknye dicukur juge ke kepala tu smpai licin ?? ;)

Aku Dan Teksi berkata...

Dulu masa kecik org tua bubuh minyak gas(m/tanah)

Abang Jonni berkata...

masa budak2 dulu kalu botak licin kepala ada 2 makna...

1) penternak kutu...

2) suka kencing malam... kena botak pala.


harharharhar..

missSenget berkata...

suka tokey kedai tu kalo semua duk bela kutuk..

hohoho

kakcik berkata...

Teghingat dedulu kat kampung oghang pempuan duduk ateh tangga menyembang sambey caghi kutu. :)

miloais berkata...

i did that to my doter - botak kan kepala sheols sebab berkutu
rambut jenis lembut halus... payah bebeno nak buang kutu..
so gi kedai gunting - kasik botak terus....

jurnal murahan berkata...

aku dulu pun selalu botak kecik2 mat, mak aku dulu arqam jadi memang botak kan anak kecil ni perkara biasa.

sejukkk je kepala

sampai sekarang kami 8 beradik tak tahan panas simpan rambut panjang sebab dari kecik biasa botak. Bagus jugak tarbiah tu

Fiqas berkata...

hehehhe...

budak dulu2 mmg tak lepas dari kutu.. saya suka betul time dapat kutu yang gemuk2 tu..

ma saya mmg marah betul klu kepala anak2 ada kutu, jenuh dia..

ukhti syikin berkata...

hehe... pernah tgok .. jiran tu botakkan rambut anak2 pompuan dia sbb kutu.. sian budak2 tu.. dah la semua pompuan.. malu depa..

amirah berkata...

kalo zaman kekecik takde kutu rasanya mcam tak semporne je idup rasanya yob..hehehe..tp idok ler sampe kena botak..

makdara TERdiva berkata...

selain drpd kena cukur..
lumur kepala dgn ridsect..
kompom kutu2 tu sume meninggal dunia..hehe
dah terai dah..tapi masa kecik2 dulu lerrr..tp kena tahan bau la..huhu

Queenie berkata...

haaahahahaar har har..
adikku samad...
beraiyor mate akak gelok ke kamu (betui ker grammar nih heh3)..

lawak sungguh! baca cerita samad kepala akak pun terasa gatalnya (kepala jer tau)...

nasib baik emak samad lumur minyak kelapa dan suh aboh bawak ke kedai gunting...

kalau dia lumur minyak tanah dan suakan mancis api? zassss....tu ler ubatnya paling mujarab... sampai ke arini toksah kan kutu, rambut pun malu nak lekat!

har3....terimakasih ler buat akak gelak tiapkali masuk ke sini... ada2 jer tau!

eita berkata...

hanya budak2 yang malas mandi je yang ada kutu....hahahahahahah

a.samad jaafar berkata...

Diana..
boleh ke mcm tu?? orang tua pun boleh berkutu ke? hihihi..

a.samad jaafar berkata...

Orlando..
ada yg gelar gua mat trasher mase muda2 dulu.. hihihi..

a.samad jaafar berkata...

ummihanie..
perempuan yg botak nampak comel di mata saya hihihi..

a.samad jaafar berkata...

saudara joyiman..
baru saya teringat, mak saya juga pernah lumur minyak tanah kat kepala saya..

a.samad jaafar berkata...

abg jonni..
kencing malam pun kene botak jugak ye hihihi.. baru tahu..

a.samad jaafar berkata...

misssenget..
dulu-dulu mmg kebanyakan bebudak kepalanya berkutu..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik..
sekarang mende gitu dah xde yak..

a.samad jaafar berkata...

miloais..
mujo anak saya tak berkutu.. isk.. rindu plk nak tengok rupa kutu..hihihi

a.samad jaafar berkata...

Jurnalmurahan..
mak enkau arqam ye dulu..saya respek cara arqam tarbiyah pengikutnya..

a.samad jaafar berkata...

Sahabatku fiqas..
kadang2 pelik jugak.. dari mana datangnya kutu tu..

a.samad jaafar berkata...

ukhtisyikin..
mesti nampak comel kan?

a.samad jaafar berkata...

amirah..
masa dulu kalau bebudak xde kutu.. kira maqamnye tinggi wooo..hahaha

a.samad jaafar berkata...

MDT geng terdiva juga sahabat blog saya yg setia.. t kasih geng ! saya sgt menghargainya..

pakai ridsect geng? mmg dari kecik dah nampak ciri2 kedivaan geng hahaha

a.samad jaafar berkata...

kakakku queenie..
iskkk.. teringatkan marshmellow la pulak kak..

saya harap sgt orang faham n3 saya, sebenarnya saya sentiasa dibelenggu rasa rendah diri..jika ada yg suka, saya berasa puas hati..bonus buat saya/..

a.samad jaafar berkata...

eita..
kami bukan malas mandi.. kami tak nak mandi ! hahaha..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Ate kalo dah ghamei bebudak baye mike berkutu, elok bebenor le pakat ghamei2 bela keghe! Lagi laju ncaghi siap digigit2nnye. Ate kalo dah payoh benor jugak, bubuh je minyak geih (gas) mesti hilang punye mun disiut dgn api lepaihs tu...

Encik MamaT berkata...

hahahaha...tengah dok bayang ni.. mcm mana rupa encik samad kalo botak licin mcm tu.. hahahaha.. tapi idea yang bernas... hahaha...

ghost writer berkata...

hahaha...itulah cara paling berkesan untuk nyahkan kutu-kutu pemakan sel kulit kepala.kejenya nak cekik darah kita jer..paling tak tahan time nak tidur..

a.samad jaafar berkata...

Saudara Tajnur...
hahaha.. itu nok munuh kutu ke munuh tuannye !

intan.maisarah berkata...

dulu,
kat pasar senayan
ada juei sikat
rapat rapat aje sikatnye
sikat kutu deme panggil..


orang kaghei ropenye..