Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 14 Oktober 2011

Belajar Silat - bahagian 2

awal ceritanya di SINI

Kawan aku, Kama tengoh negun[asyik] nyiapkan sebiloh keghih[keris] mase aku sampei ke ghumohnye petang tu. Bukan keghih betui-betui.. keghih kayu. Ntoh papan mane dihambiknye, ditakik-takiknye.. dibentuknye jadi ghope keghih. Lebih kughang sekaki lebih panjangnye. Kate di Kama, deme nok gune mase belatih silat malam nanti. "Nok gune keghih betui-betui.. keghih dalam seluor keme je yang ade ", kate di die. Bile aku kabo yang aku pun minat nok belajo same, punye la seghonok die. Ate, janji bebenor la akunye.. pah semayang megerib nanti.. ngulu la aku.. 

Malam tu cuaca baguih. Bulan ngambang penuh. Gelanggang silatnye betui-betui di belakang ghumoh Pak Harun, si gughu silat. Beso juge gelanggangnye. Deme pagor gelanggang tu ngan batang-batang buluh keghing baye-baye lengan. Sebijik lampu bulat deme gantung kat dahan pokok mempelam telo yang lebih kughang lime langkah jaghaknye daghi tepi gelanggang. Idok lame lepaih habih Isyak, aku nampok Pak Harun nuju ke gelanggang, siap pakei baju ngan mentelon[seluar] itam. Wahhhh.. nampok hebat oghang tuwe ni, kate aku dalam ati. Kama keneikan aku ngan Pak Harun..

"Ohh.. kamu anok Imam Jaapo yak.. Cucu Pawang Itam la kamu ni..". Aku dipeluk-peluknye. Kate Pak Harun, arwoh atok aku dulu pendekor tebilang.. Selain jadi Pawang di-Raje, atok aku dulu pun ngajor oghang besilat juge. Katenye, aku ni ghugi idok sempat belajor ngan arwoh tok, sebab mase tok meninggei dunie dulu, aku ghenik[kecil] bebeno lagi. Hmmm.. takpe la tu.. idok aku kesoh sekumit pun. Mase keme sembang tu, anok-anok mughidnye udoh siap sedie di tengoh gelanggang. Ade juge yang tengoh belatih sesame deme. Aku datang malam tu untuk tengok-tengok dulu.. kalo aku ghase silat tu sesuei ngan aku, baghu la esok aku datang lagi.. belajor silat !

[Melalut pulok aku.. pendekkan ceghiter..]
Jam kat tangan aku udoh nunjukkan pukui 11 lebih. Pak Harun kabo, malam tu die nok bagi satu lagi buoh silat ngan kunci-kuncinye sekali. Aku ghapat ke gelanggang. Ini yang aku nok tengok.. Mule sekali die panggei Saad. Saad bedepan ngan Pak Harun. Memasing buke langkoh. Pak Harun nunggu ngan kekude yang kemaih.Haittt..!! penumbok kanan Saad ngale ke dada Pak Harun.Pak Harun elak ke beloh kighi.. seghentok tangan kighinye menepih tangan kanan Saad, mentaghe tangan kanan Pak Harun pulok ngentam sendi bahu kighi Saad. Pahtu, Saad tepusin.. cepat-cepat Pak Harun kunci geghak Saad.. "Habihhh.. Itu la buoh ngan kuncinye", kate Pak Harun. Oghang lain pulok dipanggei.. Soghang ke soghang ngambik buoh baghu tu ngan Pak Harun. Geghak Pak Harun tetap macam tadi. Tapi mase Din Panjang ngambik buoh tu, lain pulok jadinye..

Din Panjang tinggi. Tinggi Pak Harun cume takat dagu die je. Pak Harun besedia ngan kekudenye. Din Panjang genggam penumbok kemaih-kemaih. Die ingat pesan Pak Harun. Jangan tumbok memain.. bior laju..

"Tumbuk !!", Pak Harun menjeghit.
"Haittt..!!!". Din Panjang lepaihkan penumboknye.
"Bukk !!!"...
"Aduihh..!". Pak Harun jatuh telentang. Die megang mukenye.
"Aduihhh... ngape kamu tumbok pakei tangan kighi ??!!.." Pak Harun tanye Din Panjang.
"Ate.. awok memang kidei[kidal] Pak Harun.. Awok mintok maap yak.."

Din Panjang senyum-senyum nahan gelok. Aku tengok yang lain pun macam itu jugak. Kalo ikutkan ati, memang mau aku gelok guling-guling kat situ juge.. Engkohnye[rupanya], Pak Harun kaloh ngan oghang tangan kidei hihihi.. Sian die kan ?

22 ulasan:

diana berkata...

aih...
kita bukan kenal pun musuh kita sapa pak harun oi..
yang kidal ke yang tak kidal ke...
ekekek...

Waqheh berkata...

lu belajor silat gua dulu belajor tomoi..biase arr dok belah utara ni kalo tak belajor tomoi tak sah..rata2 belajor silat+tomoi..huhh gua pukul chuck noris buah gabungn silat ngn tomoi..pecah hidung dia gak laa

eita berkata...

laaa....kata tok guru hebat...
kalau hebat mesti lah boleh tepis kiri ke kanan ke.....
apa daaa....
tak hebat lah macam ni...

Titisan Hujan berkata...

org kidal mmg hebat cm gua..hahaaha



**td bru je tgk geng silat cekak bukak langkah

Titisan Hujan berkata...

org kidal mmg hebat
gua pn kidal.ehehe

insan_marhaen berkata...

betul juga tu yer.. masa IM belajar silat dulu tak ada pula yang tangan kidal. jadi, tak jumpa la kes sifu silap 'baca' tumbukan lawan.

kena belajar satu lagi ilmu hih! ilmu firasat mukmin.

ckLah berkata...

Handei bebenor mike...


Anak ckLah yang lelaki tu kidal juga. Menyepak pun suka guna kaki kiri (ckLah ajaor dia Taekwondo juga...dia dan yang sulung dah black belt! :D)

~SaL IjOu~ berkata...

aduyahai..pak harun..pak harun~ hahaha

penjajah minda berkata...

aku lebih kurang waqheh.silat+tomoi.tapi semua tak abih belajar sebab terjebak dalam bidang rempitan.haha

Abhamz berkata...

salam, belajor silat dgn org kidal ni payah sikit...kena byk buat adjusment..

Aku Ibu Muda berkata...

hahaha....nak tergelak!

memang selama ni dalam mana2 ilmu persilatan pun, kita belajar menumbuk dengan tangan kanan kan

so, belajar bersedia menepis serangan pun dengan anggapan serangan dari anggota badan kanan.


hurm....rindunya silat!

~SaL IjOu~ berkata...

salam.'budak nakal'~ ;p
yg awak ckp awak tipu tu..sy x rasa awak tipu..baik itu x semestinya baik segalanya..kalo mcm tu xde sapa yg baik kat dunia ni kan..~ ^^

baik bila kita melakukan kesilapan, kita menyesali & cuba memperbaiki diri..

baik bila kita x berprasangka buruk & x kisah dengan tanggapan org tentang kita..

baik bila kita cuba seikhlasnya membuatkan kwn2 menyenangi kita..

byk lagi kalo mau bicara soal baik~

ape2pun..sy percaya kamu baik~ ^^

yg x baik itu..kita semua ada..sememangnya kita manusia byk khilafnya~

~SaL IjOu~ berkata...

'nakal' pun byk tafsirannya.kan~
'nakal' x semestinya jahat~ ^^

ghost writer berkata...

dah tak tau camner bunga silat apalagi nak pencakkan silat.bertahun ditinggalkan apalagi bila dah start belajar taekwando selepas tuh..

eMMe berkata...

hehehe...kelako, tangan kidei handei tau, cam yong, hahahahaha....

Jurnal Murahan berkata...

halamak guru silat pun kene balun, macamanaaa ahahha

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob, camner ni tok guru silat tak bersedia menghadapi segala kemungkinan!

? berkata...

nasib baik tumbuk je, kalau main keris betul2, mau nya tok guru tersungkur tak bangun2..

shameel Iskandar berkata...

Kesian Pak Harun tak pasal2 kena tumbuk. Rupa2nya kelemahan Pak Harun kalo ditumbuk sebelah kiri.

amirah berkata...

hehehe...

cemomoi berkata...

buoh nepih kidei tak blajo lagik

D_08 berkata...

kekekeke...
Pak Harun udah tersilap langkah....... ini namenye senjate makan tuan...walopon yang numboknye anak murid die...... kekekek...... haghoih le lepaih tu .....din panjang naik pangkat ni.... jadi tukang ngajo pulak.....