Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 4 Oktober 2011

Siapalah Kita Ini..[Pesan pada Diri]

Deme ngate si polan tu.. songo[sombong], berlagok, mandang ghendah ke oghang, idok pandeinye senyum, macam baguih.. itu la..ini la.. Ntoh ! Aku no komen.. Cume dalam ati memang aku ghase geli ati la.. Lawok ahh mun kalo betui si polan tu gitu. Bukan si polan tu je.. sape-sape pun yang gitu memang lawok ! Kunun nok nampok hebat.. tapi macam bodoh.. hahaha.. Ape punye manusie la ni...

Betui-betui punye labun ni kome.. AKU ANTI OGHANG YANG BERLAGOK SOMBONG ! TITIK. KALU AKU MENYOMBONG GITU..SILE KOME TAMPOR MUKE AKU.. KOME LUDOH KE MUKE AKU PUN AKU HALAL KAN.. SUNGGUH !! Eh ! Sape kite ni yang nok nyombong idok memasei hah ?? 

Sedang Allah itu Maha Agung, Maha Kaya, Maha Hebat, Maha Perkase, Maha Bijoksane.. Maha segale maha pun, tetap Dia juga Maha Penyayang, Maha Pengasih, Maha Bertimbang rasa juga Maha Pengampun.. Ate, kite ni ape yang hebat benor tu ?. Ape jase kite pade deme yang kite nyombong sangat ? Kite bagi deme makan ke ? Hoi.. deme idok beghutang ape-ape kat kite pun hoiii..! Lawok la.. Sedor la sikit..Oghang bulih je idup tanpe kite, tetibe kite pulok belagok sombong tak memasei.. Kan ke tengin[bodoh] namenye tu .. 

Ingat !!! Haghi ini kite ghase kite hebat.. kite ade segale.. Esok belum tentu. Bile Allah taghik segale nikmat..  Kite mungkin menjadi hine sehine sampoh yang beghulat.. Dan mungkin juge, oghang yang kite pandang sebeloh mate itu la yang datang bersimpati dengan kite.. Contoh banyok belegor di kelilin kite.. Ingat tu !..

"Barang siapa merasa dirinya besar, atau angkuh dalam berjalan, dia akan berjumpa dengan Allah dalam keadaan Allah murka kepadanya." -(Hadis riwayat Muslim)

"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia(kerana sombong) dan janganlah berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membangga diri."-(Surah Luqman : ayat 18)

Psstttt.. Maap la kome.. Aku memang emosi kalau bercakap tentang isu ini. Izinkan aku bermuhasabah diri..

32 ulasan:

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob,

Tak ngape Yob, buleh gak buat kami mengingatkan diri gak. Jalan tunduk ke tanah, jgn mendongak!

Titisan Hujan berkata...

izinkan aku utk bmuhasabah diri jugak

azwa amani berkata...

huhu..manusia memng mcm tu,..lebih sikit dah takbur, tak sedar itu semua pinjmn..sekelip mata Tuhan nak ambil boleh jer..termasuk lah yg tengah komen ni..muhasabah diri juga

ORLANDO AHMAD berkata...

gua pown anti gak mende2 mcm ni

amirah berkata...

yob mad, kenkadang rasa macam kenapa deme bersikap begitu rupe? tak teringat ke kite sume ni nanti penghujungnya di mana..saya ni kalo berurusan dengan orang begini memang saya heran..cakap dgn kita "apehal?" "apsal?" "nak apa" padehal berjumpa pun idok peghonoh..ermmm heran2..moga deme2 ni sedor la akhirnya nanti...

diana berkata...

kalau orang luar yang belagak sombong kita boleh jugak kata kita tak berapa kenal dia ..
tapi cemana kalu yang sombong tu adik beradik sendiri??
nak benci tak boleh.nak jauh kan diri,pusing2 jumpa jugak nanti...makan hati je le..dah sombong lepas tu suka peleceh orang pulak..

Jurnal Murahan berkata...

yeop, sombong ni kiranya macam, bila kita rasa diri kita lebih best dari orang lain, sekadar yg aku paham

kadang-kadang deme ni tak sedar yg deme tengah menyombong, ce tampo sedaih

ghost writer berkata...

sifat sombong itu milik Tuhan.

ada yang cakap,bukan berlagak sombong,cuma terasa diri tuh hebat.

~SaL IjOu~ berkata...

kalo dah x sedar diri..mmg nyombong jadinya..tp mereka lupa, itu hanya utk sementara..nnt bila da terantuk, baru mereka nak terngadah..~

p/s : nnt lama2 mesti awak perasan..sy mmg gitu..selalu jarakkan entri..paling lama pun seminggu..style sy kononnye tu~ ;p

eita berkata...

satu peringatan tu yob......
sopan kan hari ni....
:)

Abhamz berkata...

salam, tak de kemane nak bawak sombong tu....akhir jadi tanah juge.

Waqheh berkata...

mula gu anak komen yg bernas gak. tapi baca komen eita, terus gu alupa. amboi balas balik komen stok2 sopan..keh3

eMMe berkata...

yong tak sombong kan yop, hehehehe..
tapi mmg tak bleh bla kalo org sombong2 nih...tak kemana sombong kome tu......

missSenget berkata...

muhasabah di hari jumaat..

intan.maisarah berkata...

salam yob
ngape ni?
baru jumpe org riak takbur ke pun?
sesama le kita muhasabah diri
moge kita idak tergolong dalam kelompok sombong riak ni

shameel Iskandar berkata...

kerana somdong dan angkuhlah iblis menjadi kufur dan dilaknat oleh Allah. Jadi manusia yg angkuh dan sombong merupakan AJK Iblis.

a.samad jaafar berkata...

kak halima..
saya suka ayat yg akhir tu.. Jalan tunduk ke tanah, jgn mendongak!

a.samad jaafar berkata...

Titisan Hujan..
kita memang digalakkan sentiasa bermuhasabah diri..

a.samad jaafar berkata...

azwa..
kadang2 kita tak sedar.. krn itu kita perlukan sahabat yg berani menegur kita..

a.samad jaafar berkata...

orlando..
kita serupa !

a.samad jaafar berkata...

amirah..
kalau saya jumpa makhluk yg mcm tu, biasanya saya tegur terus..hihihi

a.samad jaafar berkata...

Diana..
susah tu.. kalau dgn saudara sendiri, nak cakap pun payah.. pendamkan saja la..

a.samad jaafar berkata...

JurnalMurahan..
ok bro..nanti aku tampo hahaha..

a.samad jaafar berkata...

GhostWriter..
Sombong itu hanya milik-Nya..gua setuju..

a.samad jaafar berkata...

~SaL IjOu~
tapi saya memang berasa lucu melihat mereka yg sombong..

a.samad jaafar berkata...

eita..
saya mmg sopan wooo.. hihihihi

a.samad jaafar berkata...

Abhamz..
risau jugak..tah2, org pulak yg kata kita sombong..

a.samad jaafar berkata...

Waqheh..
aku suka komen yg ganas2 dari lu..hahaha

a.samad jaafar berkata...

eMMe..
mE yang sgt mesra !

a.samad jaafar berkata...

MissSenget..
sila lah.. hihihi

a.samad jaafar berkata...

intan maisarah..
tak lah.. saja2 ingatkan diri sendiri.. mana ada org berani sombong ngan saya hahaha..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku Shameel..
AJK iblis ?? hihihi.. hebat tu !