Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 12 Oktober 2011

Belajar Silat

Sejok kecik lagi aku suke beno nengok oghang besilat. Aku teghingin yaamat-amat jadi pendekor. Best ape.. bulih belasoh oghang.. uihhh..idok tawu nok labun la. Mase kecik dedulu tetiap malam nengok abang-abang aku belajo silat ngan Pak Itam. Pelik beno aku bile nengok deme tu besilat sampei beghempok-ghempok[pukul-memukul] ngan buloh. Idok ke deme sakit.. macam kebei la deme tu.. Tapi biasenye, bile abang aku bangkit tido keesok paginye, dia ngaduh ngadu sakit-sakit satu badan. Ngape ye?

Peluang belajo silat tebuke luwah mase aku dalam tingkat 2. Sejok itu, satu ke satu silat la aku belajo... 5 sumenye. Ade yang belajo sampei abih, ade yang sekeghat jalan. Peghonoh juge belajo ilmu kebei.. tetak-tetak peghut ngan belakang pakei pedang. Tak lut tapi sakit woo.. Maknenye, mun kalo oghang kebei ni ditumbuk peghutnye bekali-kali, tumpo[mati] juge sudohnye..err..tumpo sebab senok ! Belajo puko[pukau] pun ade.. tapi aku idok la gheti bab puko-memuko ni.. belajo saje nok ambik tawu je..

Yang hebatnye aku ni kome.. name je belajo silat kulu-kelo[ke hulu-ke hilir] tapi.. idoknye mau pandei. Penakutnye pun bulih tahan juge. Aku ingat la.. mun kalo begadoh la aku ni.. aku la oghang yang cabut dulu. Jadi, pikio aku la.. senapang ke..pistol ke.. itu la 'silat' yang tebaik untuk aku.. Betui la yak..?

Satu haghi aku cadang nok belajo satu silat di ulu kampong aku. Dengo ceghite tok sedaghe aku, udoh abih bebudok kampong belajo silat kat situ. Aku yang kebetulan cuti semester mase tu, ghase ghugi la pulok mun kalo idok ambik peluang belajo silat sesame deme tu. Jadi, aku jumpe la kawan aku.. Die udoh jadi gughu 'kake' pade silat tu..[hahh ?? panjang sangat ? ok2.. aku paham kome malaih nok mace n3 panjang-panjang.. jadi, yo la aku sambung kendian yak.. sikit je lagi.. hihihi..]

17 ulasan:

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Mad,

Puko-muko? Aissyyy, bahaye tuh!

ckLah berkata...

Boleh lawan Taekwondo dengan ckLah ni...ckLah cikgu Taekwondo. Hehe..

diana berkata...

o..kebai pun sakit ye??
ingatkan kalau kebai tu bila orang tikam ke tumbuk ke bukan je tak lut tapi rasa macam kebas kena bius masa cabut gigi..hehhehe...

belajo pukau2 tu sebghagian dari silat jugak ke apa??

eita berkata...

alaaaaa yob...tengah syok baca...yob stop macam tu....
sambung2 ni yang malas ni...aduhhhh....
kena karate jugak ni...

shameel Iskandar berkata...

Salam sahabat.
wah sampai 5 jenis silat belajar. saya sempat belajar silat cekak jer tika study kt USM dulu. itu pun tak habis. kat kampung dulu, tomoi pulak yg lebih popular sbb pengaruh siam kot dekat kelantan.

Lupa pulak ttg kaum2 yg dimusnahkan Allah spt yg diceritakan oleh Harun Yahya. sbnrya saya pun dah lupa apa nama buku tu, sebab buku tu saya pinjam dari kawan dulu, itu pun versi terjemahan. Tapi saya lihat kat internet ada juga info tu dari harun Yahya. saya sertakan linknya kt sini.

http://www.harunyahya.com/indo/buku/kaumkaum002.htm

Waqheh berkata...

panjang tu ok gua tak kisah. sedap citer lu samad. yg gua baca tersekat sebab dialek peghat kamu tu. tapi teman dh makin maju ghasenyer..

ghost writer berkata...

belajar silat itu bagus,ia satu warisan yang ditinggalkan untuk menjaga kehormatan dan maruah kita,.tapi yang silapnya dengan sistem pembelajaran bila ianya dimasukkan unsur2 tahyul dan khurafat.

missSenget berkata...

incek mat..cepat laa buat smbungan die..

idok nyabor nunggu abes..

eMMe berkata...

yes! saya berjaya baca sampei habes! yop, rasa lama tak tinggal kan jejok kat sini, menten cite2 yop yg best ye...jumpe yop lagik!daaa...

penjajah minda berkata...

cait.baru nak stim.tetiba sambung lak.nie yang rasa nak menari nie.

amirah berkata...

laa...baru nak amik feel..

Jurnal Murahan berkata...

sambung cite mat sambung ahahha

Cik SHiNJU berkata...

manade pjg..alaaa...bila nak sambung?

Abhamz berkata...

salam, duduk kampung kalu tak belajo silat rugi le....

~SaL IjOu~ berkata...

masa kecik2 dolu..adik badik sy belajar silat..sonot nengok gelagat deorang~ ^^

cemomoi berkata...

seblom bukok langkoh, nanya dulu dia bawo parang ke, kalo ande nak bukok langkoh luaih lagik

D_08 berkata...

uiiiiyyyoooo...
Cho....sampei 5 silat mike belajo????..... ajenye handei......
awok yang satu pun tak pas2 lagi ni...... sudahnye......nengok oghang belajo silat je le awok ni...