Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Ahad, 30 Januari 2011

Mad.. Johari Ngamukkk !

Suatu petang... jaman aku bebudok lagi...

........ Aku teghuih bangkit. Ngantuk ilang teghuih bile mok sebut si Johari (sekali lagi aku letok name betui) udoh mengamuk lagi. Aku pegi bilik ayo, basuh muke lebih kughang.. cekoh baju.. teghuih beghambat ke ghumoh Johari yang detoknye selang due ghumoh daghi ghumoh aku. Aku musti kene cepat. Aku tawu sesangat Johari setan tu... Keghoje die pun jadi kaki pukui di kelab malam di Ipoh. Ate, aku ghiso la kalo-kalo aboh makan penumbuk die nanti. Hiii.. Ghiso yaamat aku..

Mase aku sampei tu... ade due tige oghang di laman ghumoh Johari. Bininye udoh lebam mate ditumbuk kome..tumbuk di Johari tu la. Deme idok beghani naik ke ghumoh. Soghe Johari memekik-mekik di ataih ghumoh. Die ngugut nok munoh pak mentuenye. Johari ni kome... duduk di ghumoh pak mentuenye itu la. Tapi, idok padan ngan numpang yak... idok memasei, die pulok jadi 'tuan' kat ghumoh tu. Dasor idok tawu di untung betui !

Aboh lagut lagi ngisap cerutnye di tangge. Aku bedighi dekat ngan aboh. Ati ngeletik beno nok nengokkan hei kat ataih ta.. Elehh..mun nengokkan gaye... ghope beghani beno aku yak...hihihi.. Eksen je kome ! Err... aku doh ceghiter sampei mane tadi ??? Doh ke lain aku tadi yak..

Aboh tenang.. Itu la peghangei aboh yang aku betui-betui kagum. Oghang kelang kalibut... tapi die tetap tenang. Ke.. die pun buat-buat eksen ghope aku juge yak.. Mane la tawu yak ... Aboh tengok aku, die senyum. " Moh ikut aboh ", kate di aboh aku. Aboh naik dulu, aku ikut belakang. Aku sebenornye takut kome... tapi aku lebih takut kalo ape-ape jadi kat aboh nanti. Ate, kene beghani la juge.. Keme teghuih ke tengoh ghumoh tempat Johari ngan pak mentuenye ade.

Bile keme sampei, aku tengok Johari tu macam oghang tengoh mabuk aghok(arak) je ... Di tangannye ade paghang panjang. Bekilat kome.. Pak mentuenye pulok duduk nyelepap kat tepi didien... Aku tengok oghang tue tu mengeletor takut. Sian aku tengok. Johari kulu kewo kat depan pak mentuenye. Bile Johari nampok keme, die beghenti ngelewo. Ditengkiennye aboh... Aboh buat nohin je. Memacam dimakinye aboh. Bengang juge aku.. nok besoghe idok la aku beghani. Aku membayangkan mun paghang tu dihayun kat keme... Uihhh.. mampuih !! 

Aboh bedighi setentang ngan Johari... Johari ayun-ayun paghangnye. Aboh idok beganjok sikit pun. Beghani juge aboh aku. Aku je yang ghase macam nok tekencien sesikit... Beghaninye aku yak...hihihi.. Aku toleh belakang... aku tengok udoh ade lime nam oghang budak mude yang tecegat bedighi di muke pintu ngale ke ghuang tamu. Memasing muke kecut.. errr.. macam muke aku ! Tapi aboh tetap tecegat ngadap Johari. Idok sepatoh pun aku dengor soghe yang keluo daghi mulot aboh. Aboh ghenung tepat ke muke Johari yang tengoh ghato sensoghang. 

Tetibe muke Johari beghuboh. Kendian, die mole teghoyok... makin lame makin kuat. Aku heghan. Ape paseinye pulok die ne..? Paghang telucut daghi tangan Johari. Die melutut dan mintok ampun kat aboh. Tadi gagoh yaamat gayenye... sekaghang udoh ghope oghang mati bapok. Memang pelik... Aboh sughuh die mintok ampun kat mentuenye. Laju je die besalam ngan mentuenye tu... Mentuenye buat muke pelik... Gamoknye die pun heghan yak... Aboh tepuk bau aku.. ngajok aku tughun ke tanoh. 

Mase keme nok tughun itu la, Johari cekoh paghang teghuih melughu ngale ke keme. Tapi aboh idok hajabkan die pun. Aku cepat-cepat nyoghok sebeloh aboh... Johari makin dekat. Aku ghase nok pitam. Aboh pulok teghuih jalan ke tangge.  Ghopenye, Johari bukannye nok nyeghang keme. Die melompat ke tanoh... masok ke keghete die.. pahtu ngaum ntoh ke mane.. Dan die idok la balik-balik ke kampung aku sampei la haghi ini. Bininye pun udoh due kali beganti laki... Tapi ape yang belaku malam itu masih aku belum dapat jawapannye. Asei aku tanye aboh.. Aboh cume senyum dan cakap.. " Mane la pulok aboh  tawu.. ". Hmmm... Dok gatei nok aku nanye die lagi...  
    
Sekianlah adenye... 
Kome.. sebenornye banyok kesoh menarik yang aku tempuh bile besame ngan aboh.. Tapi bior  la tesimpan dalam ingatan aku je...

10 ulasan:

fiqas berkata...

mad, aboh mad tu orgnya handal ye..?

amalhaj berkata...

ate? idak ker mike ngambik ilmu yg ader kat ayah mike tuh? ghugi bebeno ler kalo idak.... bukan senang nak lemahkan oghang kulu keleo ngan paghang panjang. pasni mike sambung lagi yerk.

Kakcik Seroja berkata...

Salam Dik Mad...

Aboh mike tu ada makei le tu gamoknye. Mesti ada ilmunya.....:)

Ate si Johari tu ke mane ghaubnye???

kelisa_samudera berkata...

hebat aboh kamu ye. semoge ilmunye dapat diturunkan untuk generasi akan datang.

eMMe berkata...

aboh mike ade baca pape kot? ayat pelembut hati tu....gamoknye la...mesti aboh mike ade turun ke yop tak...hhehehe...

Tanpa Nama berkata...

hy geng, thanks atas komen2 di N3 tempohari..sesungguhnya MDT terharu tawww :D

ekceli, MDT tak paham sgt loghat perak yg geng tulis kat sini..jenuhla nak paham pun tak paham2 gak..tp tetap MDT masuk jugak dan baca satu2 sebab nak support geng..eh! ini bukan kipas..aircond jer..haha!

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob, ada pemaka ayoh miker tu, rimo pun buleh terjelepok dengor ayat2 power dia. Idok ker miker amik sesikit ilmu dia tu? Sayang ler kalau tak amik. Dasat orang dedulu yak! he he akak tak penah guna perkataan 'yak' ni, tapi terpengaruh dgn stail miker!

Admin berkata...

org.dulu2 banyak ilmu ghaib,org.skg pun sama banyak juga ilmu ghaib,cuma cara je berbeza.Org.dulu duk rumah dpt.duit di katakan ada membela,skg.duk rumah dpt.juga duit,tapi mengadap komputerla,ghaibkan duit org.dari bank.

a.samad jaafar berkata...

KERANA MENGEJAR WAKTU, SAYA RANGKUMKAN KOMEN BLS DI SINI..TAK PE YE..

Fiqas yg mesra> idok tawu saya nok menjawabnye..

amalhaj> saranan mike teman pertimbangkan.. bukan senang nok mengameikan ilmu deme to..panjang yaamat-amat wiridnye..

Sahabatku Kelisa> ade juge yg diajonye ke teman tapi teman idok kose mengameinye.. kalo hafal Quran baru mudah.. sebab kebanyakan gune ayat quran..

Sahabatku eMMe> gamoknye le.. tapi teman mintok idok dibaginye..hihihi..

Kakakku kakcik>Johari ilang idok nengor kabo...tawu2 deme ceghei je..

Geng yang mesra MDT> saya menhargainye..sgt3 ! err..patot le sejuk haghi ni.. ade aircond ghopenye hhihi..

Sahabatku Aku dan Teksi> hihihi..tajam komen mike tu...

Kak Halima yg dihormati>mmg teman ade belajo sesikit..tp susoh nok mengameinye..tentang pekataan 'yak' tu, kat kuale itu mmg identitinye..

toyolkiut berkata...

berdebar sungguh situasi ni..
ape2 pun, alhamdulillah.. dok panjang jadi nye..
jadi kes polis ke idak ni..