Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 31 Januari 2011

Biarkan Purnama itu Tetap di Situ...

Seorang sahabat kehilangan isteri tercinta akibat amukan barah usus yang menyerang secara hendap... Mereka dikejutkan... lewat tersedar... lalu terkorban... tanpa sempat menentang. Sewaktu aku menziarahinya, aku kagum dengan ketenangan yang terpamer pada wajah sahabatku itu. Namun dia sempat berbisik ke telinga saat aku mendakapnya... "Mad... Hanya Allah Yang Tahu..". Kata-kata itu menusuk jauh ke jantungku..! 

Bagaimana andainya itu berlaku pada diriku ? Mana mungkin aku termampu memikul dugaan sebesar itu.. Mana mungkin..  Kekuatanku ada pada genggaman tangan isteriku. Kiranya dia pergi, tentulah ia dibawa bersamanya. Aku tidak sanggup menjadi pohon yang layu... Rentan dan tidak berguna.. Sungguh !.

Aku sering mengibaratkan isteriku sebagai sepasang tangan pada tubuhku...

Tangan itulah yang mengesat air mataku... menyapukan peluh lewat lelahku... memilih dan memaut pada dahan terkukuh buatku... menunjukkan aku jalan bila mana aku tersesat... menyucikan kotoran yang melekat di tubuhku... juga membelaiku..

Namun seperti sepasang tangan yang terzahir ini...

Sesekali atas kesilapanku, jarinya tertusuk sembilu... sesekali atas sifat lalaiku, tangan itu dihinggapi debu... Namun pedihnya tetaplah pula terasa di dadaku... dan debu itu bisa membunuhku...

Ya Allah... Katakanlah bahawa isteriku tersilap dan terkhilaf... Aku memberikan keredhaan seorang suami ke atasnya. Maka, Kau ampunilah dia... Dan katakanlah bahawa isteriku adalah purnama... maka, biarkan purnama itu tetap di situ... Aku mahu dia terus menemaniku dalam gelapnya malamku... 

14 ulasan:

kakcik berkata...

Adikku Mad...

beremosi nampaknya petang ini... Syukurlah kerana menjadi suami yang tahu menghargai isteri. Tidak seperti sesetengah lelaki yang membuat isteri tak ubah bagai hamba abdi... :(

eMMe berkata...

syukur pada Allah swt, Kak Ani dpt suami yg penyayang cam Yop mad, sama2 kite doa, moga Kak Ani dilindungi dan dikurniakan kesihatan....Amin....

makdara TERdiva berkata...

duh! touching i!...

MDT dalam proses nak mencari purnama itu.. sob..sob..sob..

Hemy D. KindEmperor berkata...

aku pn berharap bini aku leh bersama aku wat sepanjang hayat aku..even di akhirat kelak

Fiqas berkata...

alhamdullillah, sejuk hati seorang isteri mendapat suami yg tahu menghargai...

kalau tak silap mad ada tulis yg wife sakit ari tu, dah ok ke? maaf kalau tersilap...

Aku Dan Teksi berkata...

sayhadu sunguh bunyi ayat tu,tak tergambar dengan kata2

ckLah@xiiinam berkata...

Salam...
Pengalaman saya melahirkan 4 anak....prosesnya begitu cepat dan mudah. (Alhamdulillah) Dan saya tahu....ini adalah antara hikmah kerana suami yang sentiasa meredhai, memaafi dan mendoakan isterinya setiap kali sebelum tidur. Dia bisikkan itu ke telinga saya, setiap kali troli saya ditolak ke dewan bersali....



***Petang tadi keme ke Bota Kanan. Adele keme ceghite dalam blog keme baghu lepaih...:D

a.samad jaafar berkata...

KEPADA TEMAN2 YG SUDI MENGOMEN UTK N3 INI..T KASIH YE.. IDOK LA TEMAN BEGHANI NOK KOMEN BALAS LEBIH2 KAT SINI.. NANTI MCM NGENGADE PULOK JADINYE...HIHIHI.. CUME TEMAN NOK NGABOKAN YG TEMAN MMG MENGHARGAI SEMUE YG BERKAWAN DGN TEMAN, APETOH LG PADE ISTERI TEMAN.. TITIK.

cikceriacorner berkata...

abg mad..

sy doakan abg dan keluarga sihat sejahtera dan ceria selalu..:)

kelisa_samudera berkata...

kite jaghang menghargai bende depan mata. tapi bile dah takde, baghu le tau dunia tu kecik ke besor. awok janji akan lebih menyayangi isteghi awok.

DKosongLapan berkata...

awok terhaghu dengan entri mike ni chor..... sesekali tangan tu terluke jugak chor....dan bile terluke ...nampok kesannye...walopon udah baik....... jadinye jage le 'tangan2' kite tu dnegan sebaiknyeee

toyolkiut berkata...

sungguh mngharukan..
istimewanya seorang wanita di mata suami..
dan begitu la kualiti seorang suami yg TK cari..
amin..

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Samad, sob...sob...sob...

apple hijau berkata...

aduh...teman ghasa sungguh terharu bebenor membaca n3 nih...moga kita semua bahagia disamping keluarga masing2...Amin