Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 10 Jun 2013

Kambing..[Loghat Perak]

"Kambin-kambin udoh pepak[banyak] kome.. aku nok mawok motu[motor] lelaju pun gayat. Haghi tu nyemah[mujur] idok aku tutuh[langgar] seko.. Haishh.. sape punye kambin tu hah ?", Usin Gagap meleito[membebel] sambei tangan ngaghu[menggaru] pano[panau] beso penampo di lengan. Memang sejok due menjok ni kambin-kambin banyok ngelewor[berkeliaran] kat jalan beso ngale ke Pekan Kaghei. Kambin bighi-bighi kate di deme. Tuan punye kambin ntoh sape idok le deme tawu. Ate.. main lepah lanang[lepas bebas] je pun. Kengkadang penuh ataih jalan ngan deme je. Puloh ekor juge la.. Sebenonye bukan Usin Gagap sensoghang yang maghoh[marah] ke kambin-kambin tu.. ghamei[ramai]. Tapi macam Usin Gagap juge le.. hingor[bising] di belakang je..

"Cer kome usoh gelutkan[sibukkan] kesoh kambin oghang. Yo[biar] nye le.. Bukannye ngaco mengkome pun..", Jenal yang gemor idok bebaju tu menyampuk. "Idok ngaco kate di mike Jenal.. Mun kalo telanggor ngan motu kite..idok haup[binasa] kite Jenal..? Cer mike kabo.. cer mike kabo..". Kembang kempih lubang idung Usin Gagap bile belabun. Getek[menyampah] yaamat die ke Jenal. Ntoh ape baatannye[jadahnya] Jenal gemor beno membela tuan kambin ta.. Pelik Usin Gagap dibuatnye. Keme yang mude-mude petiyekan[perhatikan] aje deme bertengko. Sesekali dengo juge deme mencaghut-caghut[mencarut]. Gamoknye oghang tetue memang gemor mencaghut yak..

Makin haghi makin banyok kambin yang keme nampok ngelewor ataih jalan. Jenuh oghang belabun tentang kambin-kambin tu. Tuan kambin tu pun keme udoh tawu. Tapi memang ngancuk[celaka] punye tuan kambin ta.. nohin je ! Haghi ke minggu, minggu ke bulan, bulan ke taun.. oghang idok belabunkan hei kambin doh. Udoh lugu[jemu] deme. Lantoknye la.. yang penting, bile sampei kawasan kambin-kambin tu..pandei-pandei la pelankan motu pelankan keghete..

...............................................................................................................

Suboh tu, Jenal tepakse nganto[menghantar] anok die ke Pekan Kaghei. Anoknye yang koje kilang tu tetinggei bah[bas] kilang. Bah kilang yang masuk ke kampung keme[kami] satu je. Nok naik bah kilang lain kene la nunggu di Pekan Kaghei . Ate, mau tak mau kene la Jenal nganto anoknye ta. Keadaan masih gelap. Muto cabuk Jenal pulok lampunye teghang sikit daghi pelite minyok gaih. Tapi Jenal kene cepat sampei ke Kaghei. Jenal bawok lelaju..errr.. laju oghang tue laa.. 

Makin lame makin laju. Badan Jenal ngan anoknye begegor. Bukan sebab sejuk tapi sebab di motu tu la.. Udoh macam nok tercabut enjin motu Jenal disebabkan lajunye - kununnye laa.. Sampei ke kawasan kambin-kambin tu ngelewor.. Jenal lupe nok beghingat. Jenal tetap laju. Kambin-kambin tido betabor ataih jalan. Jenal idok nampok... Tetibe Jenal nampok putih-putih ataih jalan. Jenal cube ngelok... Tapi Jenal tebabaih[terbabas] ke tepi jalan. Jenal teghuih[terus] negok meghempuh[merempuh] semok dan tepeghosok dipangkei pokok deghoyan..  Dalam susoh payohnye Jenal bangkit.. Jenal memekik.. "Sape tuan kambin niiiiii...!!!". Jenal kendiannye pitam..

9 ulasan:

Kakcik berkata...

Kesian Jenal. Tuan kamben tu pun satu (ke dua?), tau nak berkamben tapi idok tau nak mela leklok...

amirah berkata...

kalo kambin merata setended ler kat kaghei tu. kadang lembu indu yng duduk tepi jalan ketapi tu..hehe

norhidana miswan berkata...

ahak2... baru jenal paham apa yg usin gagap bising kan... rindu tau nk baca cerpen bahasa perak nih

dill berkata...

kume gune pepak (bersepah). idak penah gune mcm dalam cite kamu ni. keh3

"umah sape pepak ni kome oi"

ahaks. balik dari kampung ni, loghat makin pekat. hehe

dill.

sepul berkata...

baru sampai pekan karai mnggu lepas makan kundas tp kamben nye dah x de selamat kene korban dah kot hihi

eita berkata...

paling hangin kalau bela kambing tapi tak reti nak kurung..

kat umha ita pun macam tu jugak..
habis pucuk pokok di makan nyer..
satu pun tak tinggal sisa..

Tanpa Nama berkata...

moh lepaih ni kite ghamei-ghamei wat nohin slumberland jer kite angkut kamben tu sekor-sekor. kalu tak laku dijuei kite korbankan jer kat sugho ke mendesah ker... kite tengok aper tuan kamben tu nak kate..

ayah chu...

missShila Nget berkata...

kesian jenal..

dah la nak cepat..
akhirnya ape pn tak bole..

fiqas Rafie berkata...

kesian jenal,tapi sempat jugak dia memekik marah ye...