Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 8 Jun 2013

peribadi.. catatan 1

2013.. hanya ada satu catatan.. ya.. hanya satu..! Suatu keanehan bagi aku sebaik menjelangnya 2013..Keanehan kerana bermula januari yang lalu aku melupakan/meninggalkan satu demi satu kesukaan dalam rutin aku. Sekurang-kurangnya 4 perkara kesukaan itu. Bermula dengan melupakan pokok-pokok bonsai yang dulu aku belai hampir setiap hari. Kini rimbunnya menjadi bagai gerbang rambut sang hantu. Dan aku tidak berasa apa-apa..

Aku tetap galak membeli buku-buku yang aku rasa aku ingin terokai ilmunya. Berada di atas meja..langsung ke rak-rak buku pabila dilihat mula menyemak ruang. Dan aku terlupa, juga tanpa berasa apa-apa...

Aku suka menulis. Benar, aku sentiasa ingin menulis dan bercerita.. tapi aku kehilangan rasa dan kata-kata. Aku sekadar duduk-duduk bodoh dan membosankan diri. Berjam-jam duduk di sofa di sudut katilku. Ya.. tanpa ada sebarang aksi.. Aku bingung sendiri mengingatkan keanehan itu. Sedikit lama..akhirnya aku tidak berasa apa-apa..

Aku berhenti bersukan. Mendadak. Kawan-kawan memujuk untuk aku kembali. Aku hanya diam. Bersukan dahulunya adalah makanan aku. Malah aku berasa 'kehilangan' jika aku tidak turun ke gelanggang atau setidak-tidaknya mengelilingi stadium untuk satu jam. Dan tiba pada satu fasa, aku bertanya "apa jadahnya hidup aku ini..?"..

Dua minggu yang lalu abah terlantar di hospital. Aku bersama abah. Sewaktu tangan abah aku genggam, kecamuk fikirku timpa-menimpa.. Aku merenung abah bagai merenung diriku. Lemah dan kosong. Kelelahan menyebabkan aku tanpa segan menumpang dahi di sisi katil abah. Abah memegang kepalaku perlahan. Tangannya lembut membelai rambutku. Perlahan abah bersuara, "Mad.. kamu sakit..?". Segera aku dongakkan kepala.. aku tersenyum pahit..

7 ulasan:

eita berkata...

jangan terlalu banyak berfikir...
walaupun kehidupan ni singkat tapi masa depan masih jauh ke hadapan..


semoga ayah yob cepat sembuh ye

shahrilhakime berkata...

ngape cho???.... lame awok tak menjengok ke sini... bab menulih tu,......awok lame hilang rase dan hilang kate untuk menulih.... tapi hidup kite ni kene teruihhhhhh.......

Kakcik Seroja berkata...

Assalamualaikum adikku...

Hidup ini ada putarannya yang tersendiri...

~Sal Ismail~ berkata...

Allah campakkan dlm hati/jiwa kita bermcm rasa..suatu saat kita rasa hilang arah..keluh kesah~

lemahnya kita~

Selalu berdiskusi di mahkamah hati..pastikan akal lebih menguasai~

Walo apapun situasi yg sedang kamu tempuhi,jgn pernah alah & mengalah~

Smoga Allah campakkan kekuatan luar biasa utk kamu mengharungi segalanya~

Terus kuat,sahabat~ =)

dill berkata...

boleh hilang ya, Mad?

maka saya lepak lagi di sini.

Allah sayang kamu, Mad. Maka diujinya kamu.

dill.

amirah berkata...

yob mad, apa pun masalahnya moga yob dapat kembalikan semangat tu. semangat tu akan datang balik. insyaAllah. kembali buat kesukaan yob..

eLLiSa~ berkata...

semoga dirahmati Allah didunia dan diakhirat...sabarlah..Allah menghitung kesukaranmu...