Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 13 Jun 2013

ubat nyamuk..

Kedai Pak Man 'Soda' Kampung Loh:
Arwah Pak Man antara orang tua yang amat mesra dengan aku.. Kadang-kadang hati ini terkenang..

Suatu petang..

"Pak Man.. ade ubat nyamuk..?".
"Tuh.. tepi dindin beloh kanan..", lughuih tangan Pak Man nunjuk ke dindin.
"Iskk.. awok idok bekenan yang gambo ikan ni.. idok hajab[peduli] dinyamuk pun..".
"Mun idok mau yang itu.. kamu ambik yang kat luor tu..", Pak Man selambe.
"Mane Pak Man..?".
"Aikk.. tu sabut nyior tu.. lagi baguih.. Kamu bakor.. Bukan kate nyamuk, oghang pun laghi..".

Aku yang tengoh lagut[leka] mace[membaca] soghat kabo teguih[terus] tesenyum.. Memang Pak Man selalu buat aku tesenyum...


9 ulasan:

Kakcik berkata...

Anak Pak Man Soda yang kembar itu sebaya dengan kakcik. Bagaimanapun, Din telah kembali ke rahmatullah beberapa tahun lepas...

HeNRieTTa JoSe berkata...

Skank sabut susah nk cr....kt kg rietta msih gunakan bekas telur....cuma asap dia xde la byk cam sabut...

Pss....salam perkenalan....jgn lew zoo hnya ada ptung...itu dah jadi muzeum....huhuhu....

makchaq berkata...

Teringat kami dulu2 pun guna ubat nyamuk tradisional tu.. free..

amirah berkata...

wujud ke idok lagi ye kedai arwah pak man soda tu..lama kenmain idok jln2 ke sana..

atuk berkata...

Assalamualaikum ASJ

sabut tu memang mujarap untuk ubat nyamuk

eita berkata...

kalau bakar sabut memang lah berkepol asap nyer

missShila Nget berkata...

wahaha...

berkesan dan murah..

wah..ramai yg kenal cikmad rupa2nya dalam ni..

dill berkata...

ye beno nyamuk laghi.

kalo pake yang gambo gajoh tu, bukannye mau sangat pon. kene gigit jugak

dill.

fiqas Rafie berkata...

salam yob, dulu2 masa duk ngan nenek kat kg, dia selalu guna sabut ni buat halau nyamuk.. nyalakan sabut,pastu letak kat bawah rumah...