Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 2 Februari 2011

Baguih Ghopenye Minum Ayo Nyior Yak..

Satu haghi tu, aku penin-penin. Gamoknye aku idok tahan kene panaih lelama yak. Aku diam je.. idok kose aku belabun pun. Duduk dalam bilik.. bagien-bagien kan bodi. Aboh tanye, ngape aku sohhh je... Ate aku kabo la yang aku tengoh penin-penin kepala. Die diam. Die keluo ghumoh, idok lame pahtu die mawok sebijik buah nyior yang udoh siap ditebok. " Nah.. ce minum.. kate di deme elok minum ayo nyior " kate di aboh. Aku togok teghuih ayonye. Idok lame kendian, ato munkin kebetulan, penin aku ta ilang. Kagum la akunye. Selame ne, idok la aku tawu.. buoh nyior bulih ilangkan sakit penin kepale.


Ate, aku cube caghi maklumat tentang lain-lain  gunenye ayo nyior ta. Mun kalo kome nok tawu aku ade tulih kat bawoh ni. Bace la yak... 

1. Air kelapa mempunyai lebih nutrisi berbanding susu penuh krim sebab kandungannya tidak mengandungi kolesterol dan rendah lemak.

2. Air kelapa dapat memperbaiki peredaran darah dan dikenalpasti mampu membersihkan saluran pencernaan.

3. Air kelapa tidak hanya akan membuat sistem kekebalan tubuh menjadi lebih baik, tetapi juga membantu tubuh melawan beberapa jenis virus penyebab penyakit.

4. Bagi yang mengidap penyakit batu karang, biasakanlah meminum air kelapa secara rutin. Kebiasaan meminum air kelapa akan membantu memecah batu karang tersebut dan memudahkan ia keluar dari tubuh.

5. Air kelapa juga diketahui sejak dahulu dapat menyembuhkan gangguan saluran kencing. Segelas air kelapa akan meredakan rasa sakit akibat susah kencing.


6. Jika berasa pening-pening akibat mabuk perjalanan yang jauh dan seumpamanya, tiada yang mampu  memulihkannya dengan cepat selain mengambil segelas air kelapa untuk diminum.


7. Air kelapa yang rasanya lembut itu, sangat kaya dengan elektrolit dan potassium . Potassium dapat membantu tubuh mengatur tekanan darah dan fungsi organ jantung..


Haaa... aku kalo ceghite pakta ni, idok la gheti becakap peghok to. Ape paseinye ntoh la... Ate, kome pecaye ke idok ni ?? Tapi ape salohnye nok cube yak. Idok la peghonoh aku dengo oghang tangkap di memate(polis) sebab minum ayo nyior.. kecuali nyior cughi..

Psttt... Deme kabo ke aku.. oghang jantan usoh ameikan minum ayo nyior. Ngape haa..????

16 ulasan:

eMMe berkata...

i love coconut!
slurppp...dah tak haus dah..heee~

PUANSTOBERI berkata...

awok pulak kurang gemo ayor kelapa. tatau kenapa. tapi kata di deme org nak ada anak tak elok juga minum ayo kelapa selalu.
tp kalo da peknen buleh minum.
ha..gitew.. :)

ckLah@xiiinam berkata...

Masa tempoh akhir mengandung elok banyak minum air kelapa....semua kotoran dalam rahim mudah keluar sekali masa bersalin...

cikceriacorner berkata...

abg mad..

thanx 4 da info ni..

bagus..air kelapa memang best n berkhasiat..:)

Sekamar Rindu berkata...

salam...

air kelapa..air ini adalah boleh dijadikan sebagai penawar bila budak2 kena penyakit chicken pox

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Mad, betoilah Mad. Dulu ada akak demam panas sekali. Dah jumpa doktor. 4-5 ari tak kebah. Fed-up akak sbb masa tu ari raya. Akak suruh mak amik kelapa muda. Di pun baca2 dan suruh minum direct dari buah sampai abis. Pastu akak muntah ayor tu. 30 minit pastu suhu badan turun!

Aku Dan Teksi berkata...

air kelapa ni selalu bagi bebudak minum bila kena demam panas bubuh garam sikit baca le apa yang patut.Kita pun kalau panas badan elok minum nye.

Fiqas berkata...

tetiba je rasa nak minum air kelapa...

a.samad jaafar berkata...

sahabatku eMMe> same le kite.. klape pandan lg best kan..

a.samad jaafar berkata...

Sahabatku Fiqas> Ce tengok kat depan ghumoh ta.. kot2 ade pokoknye, bulih la dipanjat..

a.samad jaafar berkata...

ckLah@xiiinam> bagusnye kalau lebih ramai yg boleh memberi informasi ttg air kelapa ni..boleh berkongsi maklumat kan ?

a.samad jaafar berkata...

sahabatku Aku dan Teksi> t kasih atas maklumat tambahan..

a.samad jaafar berkata...

kak Halima yg dihormati> teman ingatkan ayo nyio untuk ngubat santo je hihihi..

a.samad jaafar berkata...

PUANSTOBERI> oooo..gitu pulok ye.. idok le teman tawu..

a.samad jaafar berkata...

cikceriacorner> elok kalo mike bace balik komen2 yg ade di sini sbg maklumat tambahan..

a.samad jaafar berkata...

saudara SK > t kasih atas maklumat tambahan yg berguna..