Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 9 September 2010

Mana Bah ke Kuale ni..? Bagian 2

Keme ni nok ke Kuale. Lapan oghang sumenye. Matehaghi doh mule panah nehin doh. Entoh ape baatannye bah belum sampei2. Kate di Pian abang aku,  bah Kuale memang gitu. Ase ditunggu jawabnye ghaban tebein la dibuatnye. Udoh due bah yang sampei tapi due2nye tulih ke Sg. Siput ngan Ipoh. Mane bah nok Kuale ni ? Haghi tu ghamei pulok indu estet kaghei yang nok ke Kuale juge. Lubang libu  ngenangkan mun bah penuh nanti. Bau kaghi deme yang idok keme tahan tu. Kiwi badan deme tu lantok le, kan mau lekat pun. Yang bah ni pun satu. Munkalo lambat lagi, makin ghamei le oghang. Ate..muat ke ? Mane bah nok Kuale ni..?

Lepah duduk dighi mun sejam, lah2 sampei juge bahnye. Keme pun mcm kucin berebut lauk neghokam ke muke pintu bah tu. Mujo haghi tu bah Kuale dtang due seghentok. Memang lapang sikit walopun ade juge yang bedighi. Keme sume dapat tempat duduk. Aku duduk dengan Pian. Aku nok duduk kat tingkap. Bukok tingkap luah2. Bile muke kene angin..sempeghonee ghasenye. Sedeghet ngan aku tu, indu estet Kaghei. Punye la hingor deme belabun idok tawu nok nyakap. Keme soh. Mete kat tempat duduk memasin. Aku nyangkut dagu ke tingkap. Mate nyegholang nengok sume mende yang ade di tepi2 jalan.

Tetiba...Prreettt !..Prrrreettt !...Bunyi indu betina meludoh ayo sighih. Due jaghi itamnye dikepit dibebio. Memancut laju la ayo kemeghoh2 daghi molot die. Aku nengokkan je. Jaoh pancutnye tuh.. ! Kalo ludoh kite biase ne mau bedaghang singgoh ke muke aku. Nasib. Dok lame kendian die prrrett... lagi. Lepah die prrreeet tu, aku balik nyangkut dagu ke tingkap. Aku mejam mate sambil menikmati seghonoknye muke ditampo angin. Prrreeeettt!...Prrreett !! Seghentok itu juge sebijik bah daghi kuale selisih dengan bah keme. Kome boleh agok kan ape yang jadi. Habih kepale aku belumo ngan ayo sighih !! Aku punye ngimbo jangan cakap la. Caci maki belambok ghuok..Tapi nok maghah indu tu takut. Ade indu jantan yang beso2. Muke deme pun beminyok2. Mane keme beghani. Itu mun ditumbok pun idok ngombein tu. Kekawan ngilei idok tawu nok ngabokan. Aku yang macam nok teghoyok langsung idok dihajab dideme. Pian pujok aku. Die kate sampei Kuale bulih cuci kat jamban. Tapi aku udoh pun setat teghoyok...


3 ulasan:

tinuj berkata...

Salam yop,

Mase dulu pengangkutan utame kite adelah baih (bas). Kalo baih tak datang ato datang dalam keadaan yang penuh libang libu dibuatnye,. Ate musim ghaye endak bebeno kan baih ni. Ape tidaknye kalo ke kuale jaman tu nak ngejo pawagam. Ketike nak balik pulak satu hei sanggup manjat masuk ikut tingkap baih, ate kite mase tu ghenik beno boleh le celuih.baih mike ghone ijo baih teman ghone meghah, stesennye pun tah mane ghonot dah jadi tapak kedei SAKAN.

DKosongLapan berkata...

kekeke.....ate mane ndak dibuatnye Chor!!...
udah satu jalan......ndak tak ndak mike kene juge le se beh dengan deme!!....cret...cret..... bunyi sighih meghah keluo daghi mulot deme!!!...kekeke

Mamamat berkata...

Weiii Mad, sampei ke teman nyembonye ayor sigheh ni .. uwaaaaa