Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 27 September 2010

WaYaNG PACoK (Pacak)

Bile la gamoknye aku bulih meghase lagi nengok pilem-pilem yang beh-beh jaman sekaghang ne ngan wayang pacok. Dedulu ghajin juge deme di pejabat peneghangan(penerangan)  tu meghayo ke kampong-kampong meghi(beri) pluang kat keme oghang-oghang kampong ne dapatkan hibughan sesikit. Sekaghang ne, meghacun. Agoknye deme sebok la yak. Tapi... deme sebok kan ape haa...? Sebok bepolitik je kot...Opppss !!


Bukan la pilem-pilem tu yang aku bulo sangat nok nengoknye. Aku nok nengok keadaan wayang pacok tu je. Aku ni kan ke gemo ngan  mende yang nostalgia-nostalgia ni. Mun nok nengok pilem, beli je dvd cetok ghompak yang melambok ghuak kat kedei. Tengok la sampei 83 kali pun bulih. Tapi aku nok wayang pacak.


Dulu mase bebudok, wayang pacok ni keme tunggu. Ate, keme mane ade ceghokoh duit nok nengok wayang. Masok panggung pun ngeleto lutut... takut keme. Gelap. Wayang pacok lain. Biasenye kalo ade wayang pacok, keme tawu awei lagi. Saghi(sehari) sebelum nok diadekan wayang pacok, ben(van) hijo peneghangan udoh ngelewo keliling kampong ngabo ke keme melalui rospikanye(loud speaker). Esok malam keme nok nayang pilem...Tajuk pilem "Bile Ati Udoh Ghetok".. gitu la lebih koghang(kurang) bunyi labun deme. Keme yang bebudok punye soghok(sorak) usoh cakap la. Menyeghit-nyeghit. Melompat-lompat. Laghi sane laghi sini. Mun kate la tetibe keme nampok ben hijo tu, keme pakat beghambat(berlari) ngeko ben tu. Keme lambei-lambei ke oghang dalam ben. Ikut kan ati, macam nok keme cium pipi deme tu. Sayang beno keme kat deme sebab mughoh ati sesangat bagi keme nengok wayang pacak.


Awei(awal) petang tu datang la oghang penghangan ke kampung keme. Keme peghati je deme buat keghoje. Asei(asal)nye dulu deme pakei due batang buloh yang panjang untok ngantung kain putih yang beso.. Beso lagi daghi gemo yang kite pakei tido tu. Tapi doh kendian tu deme pakei batang besi pulok. Deme pacok di kighi jalan satu, di kanan jalan satu. Mesien(mesin) pemutor pelim(projektor)  deme letok dalam ben. Yang ngidup  mesien tu pulok ye lah generete(generator)  yang menggunekan kuase disel. Generete deme letok jauh-jauh daghi tempat deme gantung kain putih. Panjang la waya yang deme gune. Mane bulih dekat.. nanti ngaco keme nok nengo soghe dalam pilem tu pulok. Kene jauh. Keme nunggu malam. Ghamei yang idok balik ke ghumoh sejok petang. Maknenye, ghamei yang idok semayang la hihihi...


Malam tu lepah Megerib(maghrib), keme udoh siap-siap milih tempat duduk memasin. Ade yang bawok tiko. Ade yang bawok bangku. Ade yang bawok takde ape-ape...lenggang la namenye tu !. Ade yang meli kacang bekampit-kampit. Ade yang meli koci bebungkuih-bungkuih. Ade mawok bekei daghi ghumoh. Ade yang sempat nyughi(curi) ghambutan ato longsat oghang. Dan ade yang keghojenye nok mintok hok ooooghang je keghoje deme...Meghiah(meriah) kome.. Meghiah...


Pilem pun setat... 
Tekun bebeno keme nengoknye. Jangan kome duduk ngan oghang tue kome... ingor(bising). Kejap-kejap tanye.. Kejap-kejap tanye... Ghimah juge dibuatnye. Deme nengok yeye je. Tapi macam idok tawu nok paham. Mane hegho(hero)nye kome ?... Itu la oghang jahat tadi yak ?... Itu hegho ke yang tadi heghonye kome ?...Macam-macam. Jenuh kome nok nyawabnye. Kadang-kadang bile taim(time) sedih, sume diam. Melelehhh.. ayo mate deme. Keme yang bebudok nepulok bukannye nengok sangat. Keme mengelewo je yang lebih. Sedo-sedo je ceghite doh habih. Oghang balik keme pun balik. Tapi yang peliknye, keme la yang paling seghonok...Bebudok la katekan yak...


Agok-agok kome, kalo mende-mende yang macam ni ade lagi pada jaman sekaghang, ape yang akan jadi ? Aku agok la... mungkin makin pepak la bayi yang kene buang !!!.. 

6 ulasan:

DKosongLapan berkata...

uiiiishhhhhh...leh sekali awok tengok wayang pacak ni....deme tunjuk ceghite bukit kepong......sarjan hassan....mase tadika dulu..... tak meghase dah leee...

kelisa_samudera berkata...

awok tak sempat zaman wayang pacak ni. taim awok dah ade tivi.

eMMe berkata...

salam ...saya tak hebat berloghat perak...kalo loghat Key Elle fasih sgt le...faham kan?

DKosongLapan berkata...

awok takde hei ......awok paham jee...... opppsss silap ghumah pulakkk....

a.samad jaafar berkata...

Yong eMMe :...eerrr....errr..macam paham sesikit hihihi..
D_08 : mike jawab yak..hihihi

DKosongLapan berkata...

ishhhh...tadi macam paham....tetibe bile mike sughuh jawabkan teghoih awok tak paham.....ape si cik eMMe kite cakap tuuu