Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 8 September 2010

Mane Bah (bas) ke Kuale ni ...? Bagian 1

Saghi due nih nanti beghaye la kite yak...  Tapi aku masih belum dapat meghase bahangnye. Sikit pun idok.. ye ahh ! Jangan le pulok kome nuduh  pose aku ne idok semenggoh, ate kate kome, memang le tuhan idok bagi pil(feel hihihi..) ghaye tu. Jangann.. Dalam usehe  nok ngilangkan ghenyang, aku cekoh motu aku teghuih nuju ke pekan. Kot2 bile nengok oghang memeli meloh tu bulih juge nyentik telinge aku ni..nyedokan aku ni..due tige haghi lagi ghaye Mad woo..  Kulu kelo la aku kat pekan tu. Aku ghase idok ade ape yang aku dapat. Dapat ngughang pahale pose aku yang memang doh kughang ni ade la..! Anok2 daghe jaman ni suke meno nayang 'baghang2' deme. Ate, banyok kali le aku tesengaje nengok.. Ayo lior tap-tap jatuh satu2 macam jatuhnye pahale pose aku juge...aduihh.

Dalam banyok2 mende yang aku nampok dalam mase kulu kelo tadi, aku hanye tetaghik pade sebuah bah pesen lame  yang bewarne hijo tue yang tesadei di tepi sebuoh bengkei idok jauh daghi pekan tu. Motu teghuih aku beret .Aku kona balik ke belakang. Kebetulan tuan punye kedei tu satu taman ngan aku jadi aku mintok ijin nok nengok2 bah yang tetulih Lower Perak kat badannye tu. Heghan die nengok aku senyum2 sesoghang kat bah tu. Aku usehe kan juge mukok pintu bah sebab nok naik katahnye. Bile naik je.. aku teghuih bayangkan yang aku tengoh naik bah Rilen di Kuale Kangso..
......................................................................................
Dalam banyok2 abang aku, Pian la yang paling galok mawok aku jalan2 ghate Kuale ke , Teipen ke...Ipoh ke (2 taun sekali kot). Abang aku yang lain entoh. Aku idok ingat. Maknanye dok ade la kot. Mase memude dulu Pian ni lato sikit. Keghoje meli nommmbo je die. Yang behnye, mun sesekali tekene aku pun bulih tumpang tuwei juge. Dapat juge le mun seghatuih due...Bile Pian ade duit, mule la die ngajok aku bejalan. Moh le ke Kuale kate die. Haa..ni yang aku gemo nok nengo nih !. 

Mase dedulu kalo nok keluo Pekan Kaghei punye la hajab. Memang la jaghok Kaghei ngan kampong keme cume due tige batu je tp banyok beno be(same makne ngan he) nye. Seingat aku, jalan utame ke kampong keme tu jaghang beno ade ghete lalu. Motu pun mau sejam satu. Keme mane ade motu sendighi. Besika pun satu ghumoh satu. Ate, mane le bulih keme bawok ke Kaghei besika tu. Mau dighemban di pok keme memasin. Die pun nok bejalan juge. Keme ni jenih mun sekali bejalan ke Teipen ke Ipoh, pegi pagi balik senje.

Ate, macam mane  keme buat ?. Petame, keme jalan kaki ghamei2. Tapi jaghang beno keme bejalan kaki ke Kaghei. Mane bulih... Nanti bedok di muke kawan aku, Uli  tu  tanggei pulok.  Bedok tu penting untuk keputehan muke die. Keme kekawan je yg tawu tu.  Jalan kaki mase balik nanti, itu biase. Sebab keme takde pilihan. Caghe kedua, pinjam la besika sape2 yang idok pakei haghi tu. Yang ni payoh. Ase kabo nok minjam je...leghah2 deme makei baju kununnye nok ke kedei nok meli bawang nok meli belacan nok.....sebut je la mane yang dan deme sebut ! . Jadi, biasenye keme gune caghe ketige ye itu keme numpang motu ato ghete oghang yang ngale ke Kaghei. Mujo juge oghang2 daghi kampong sebeloh tu baguih. Idok peghonoh deme idok beghenti mun ditahan.


Bagi yang doh sampei dulu ke Kaghei, kene le pulok nunggu kawan2 yang lain . Kadang2 naik ghentung nunggu deme . Sempat juge le pekene aih kacang ngan kundah Dollah kat pekan tu. Bile keme doh kumpui sume, keme bergeghok ke ujung bangunan dekat kedei buoh. Betui2 di simpang empat yang juge betui2 di tengoh pekan Kaghei(cube kome ghujuk pade gambo klip bideo "Masa Kecilku di Kg Karai" ..itu la tempat yang aku maksudkan). Di situ la keme menunggu bah Rilen yang nok ngale ke Kuale..... 






1 ulasan:

DKosongLapan berkata...

kekekek....
ghezeki jgn ditolak CHor....
bende udah depan matee.....
cuci le mate sikit....
tapi kughang le sikit pahale kite.....
hehehe