Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 30 September 2010

Menjadi Tua..

Ace(cubalah) bayangkan... sekaghang ne kite beghumo(berumur) 80-an. Badan sakit meghate. Kencin manih, daghoh tinggi, buoh pinggang ghosok(rosak), jantong lemoh... (satnike penyakit le) udoh hinggap ke badan. Kelih kanan kelih kighi.. kawan-kawan udoh 'hilang' belake. Bini ke suami ke.. pun 'ilang' same. Idup pun banyok tido daghi jage. Ape ghasenye ?

Itu le yang aku pikio(fikir) mase ziaroh mak sedaghe aku petang tadi. Aku macam seghoyo(takut) bile ngenangnye. Mampu ke aku kighenye Allah panjangkan umo aku sampei seusie itu ? Dapat ke aku ngadap segale sunyi ngan kosongnye idup pade umo begitu ? Jadi makin ghiso mun lantoknye(seandainya nanti) aku masih macam ini juge. Maksud aku, masih malah(malas) nok duduk berlame-lame di tiko(sejadah) semayang... wirid ngan bezikei(zikir)... Dan yang palin ghiso kighenye(andainya) aku menjadi sampoh pade mate anok-anok... Lah-lah(sudahnya) aku idok bulih nok senyum sampei le sekaghang ni... 

12 ulasan:

DKosongLapan berkata...

Awok satu je CHor....mintak2 le mase tu nanti awok tak nyusahkan banyak oghang...bukan hape..kaghang deme mengeluh jatoh dose pade deme..... jadinye bio le kalo nak sakitpun sekejap jee..... takde susahkan sape2....

kelisa_samudera berkata...

ade ulamak pesan suruh kita doa supaya Allah cepat matikan kita daripada idop menyusahkan orang lain. Kita selalu doa umo panjang, tapi kalo umo panjang tak boleh bagi manfaat pada diri sendiri dan orang lain pun tak guna jugak kan?

a.samad jaafar berkata...

D_08 n Kelisa..
Labun kome tu betui juge..setuju le teman seadenye.. tp tang doa minta mati cepat tu, idok tawu pulak teman..nanti teman cek balik da mugkin esok teman bagi jawapanye..

DKosongLapan berkata...

errrr....tapi kalo sekaghang ni awok tak mintak le lagiii....amalan pun tak cukup lagi ni CHorrr....

Encik Gorilla berkata...

Assalamualaikum... Teman setuju dengan lelaki pakai baju merah tu... tengah mancing ke tu... amalan tak cukup lagi...

Haah... background kita samalah.... Teman nak follow... boleh kan...

Sharouk berkata...

Awok ngajo hati dari dulu dah tak mengharapkan ape ape dari maknusie. hanye Allah swt yang awok harapkan. Cewah, harap harap hati awok kuat seperti harapan itu.

kelisa_samudera berkata...

maksud awok ulamak tu sughoh kite berdoa macam gini,

"ya Allah, kau panjangkanlah umur aku jika itu lebih baik untuk aku, dan matikanlah aku jika itu yg lebih baik untuk aku".

bukan le berdoa,

"ya Allah, matikanla aku cepat2'. kekekekekee

a.samad jaafar berkata...

Encik Gorilla....ngeletor teman nyebut name mike hihihi.. t kasih sudi ke blog teman ni..seghonok dpt kwn2 baghu di sini..teman udoh polo mike pun

a.samad jaafar berkata...

Sharouk : Teman yakin mike jenih yg baguih.. moh le kite kekei menjaga ati...

a.samad jaafar berkata...

Kelisa : OOOOOOO...paham le teman..memang teman tawu tang doa yg gitu... sori la yeop..kekadang teman ni 'lengoh' sikit hihihi...

kakyong berkata...

kakyong cuma berharap dpt tgk anak2 membesor.. kiranya anak2 dah ade kehidupan sendiri.. hrp nyer idok ler sampai tua ganyut, sampai nyusohkan org.

a.samad jaafar berkata...

Betul tu kakyong...kadang2 kesian bile tengok ade mak bapak yg doh tue tp terus bekerje krn menanggung anok2 yg tak 'menjadi'..